Předmět Kapitoly z vývoje LPM 2 (KCD / 3RDL2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 3RDL2 - Kapitoly z vývoje LPM 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata přednášek1. Klasická poezie pro děti.2. Moderní poezie pro děti.3. Poezie apoetického věku a současné podoby básnické tvorby dětem.4. Příběhová próza s dětským hrdinou.5. Dívčí román.6. Dítě a touha po dobrodružství.7. Próza s přírodní tematikou.Program seminářůSemináře se zaměří na aplikaci teoretických poznatků z přednášek. Jejich náplní bude práce s konkrétními texty, prezentace ukázek stěžejních děl, která postihne vývoj daných žánrových forem. Pozornost je věnována zejména preferované četbě dětí staršího školního věku, kterým by se posluchači měli v budoucnu profesně věnovat.
Získané způsobilosti
- znalost specifických znaků a funkcí literatury pro děti a mládež- znalost faktorů ovlivňujících dětské čtenářství- znalost vývoje LPM a jejích nejvýznamnějších představitelů, stěžejních děl české poezie a prózy- schopnost využívat terminologii literární teorie k analýze děl LPM- dovednost rozvíjet čtenářské zájmy dětí, vybrat vhodné tituly pro konkrétní třídní kolektiv a jednotlivé žáky- kompetence komunikační a interakční
Literatura
URBANOVÁ, S. Děti a literatura. (Antologie textů literatury pro děti a mládež I). Děti a poezie. Ostrava: OU, 1996. TOMAN, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, 2008. URBANOVÁ, S. Meadry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. URBANOVÁ, S. A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90. letech 20. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3.ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. URBANOVÁ, S.; ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. vyd. Ostrava: FF OU, 2005. URBANOVÁ, S. Děti a poezie. Ostrava: PdF, 1986. GENČIOVÁ, M. Literatura pro děti a mládež. Praha: SPN, 1984. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. URBANOVÁ, S. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. NOVÁK, R. - KULDANOVÁ, P. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.KUBECZKOVÁ, O. Současná literatura pro malé děti a její umělecká hodnota. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-004-9.
Požadavky
Student u zkoušky předloží seznam 40 titulů primární a 3 titulů sekundární literatury. Seznam bude obsahovat tituly všech žánrů a ze starší i současné tvorby. Student prokáže teoretickou znalost v oblasti následujících žánrů lpm: adaptace folklorních žánrů, autorská pohádka, příběhová próza s dětským hrdinou, dívčí a chlapecká próza, dobrodružný román, historická a přírodní próza, poezie pro děti a mládež. Dále prokáže schopnost komparace uměleckých textů z vlastního seznamu v perspektivě žánrového určení a funkčnosti ve čtenářství.1. aktivní účast v seminářích;2. četba;3. exam.Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.Bodové hodnocení:1) zápočet za podmiňující předmět 2) reprezentativní seznam primární i sekundární literatury v rozsahu 40 titulů 0 - 10 bodů3) aktivní účast na semináři 0 - 20 bodů4) zkouška 0 - 80 bodů100 - 90 bodů výborně 89 - 70 bodů velmi dobře 69 - 50 bodů dobře 49 - 0 bodů nevyhověl
Garant
Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Marcela Hrdličková