Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kapitoly z vývoje LPM 2 (KCD / 3RDL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 3RDL2 - Kapitoly z vývoje LPM 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek1. Klasická poezie pro děti.2. Moderní poezie pro děti.3. Poezie apoetického věku a současné podoby básnické tvorby dětem.4. Příběhová próza s dětským hrdinou.5. Dívčí román.6. Dítě a touha po dobrodružství.7. Próza s přírodní tematikou.Program seminářůSemináře se zaměří na aplikaci teoretických poznatků z přednášek. Jejich náplní bude práce s konkrétními texty, prezentace ukázek stěžejních děl, která postihne vývoj daných žánrových forem. Pozornost je věnována zejména preferované četbě dětí staršího školního věku, kterým by se posluchači měli v budoucnu profesně věnovat.

Získané způsobilosti

- znalost specifických znaků a funkcí literatury pro děti a mládež- znalost faktorů ovlivňujících dětské čtenářství- znalost vývoje LPM a jejích nejvýznamnějších představitelů, stěžejních děl české poezie a prózy- schopnost využívat terminologii literární teorie k analýze děl LPM- dovednost rozvíjet čtenářské zájmy dětí, vybrat vhodné tituly pro konkrétní třídní kolektiv a jednotlivé žáky- kompetence komunikační a interakční

Literatura

URBANOVÁ, S. Děti a literatura. (Antologie textů literatury pro děti a mládež I). Děti a poezie. Ostrava: OU, 1996. TOMAN, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice, 2008. URBANOVÁ, S. Meadry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. URBANOVÁ, S. A KOL. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež v 90. letech 20. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3.ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. URBANOVÁ, S.; ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. 5. vyd. Ostrava: FF OU, 2005. URBANOVÁ, S. Děti a poezie. Ostrava: PdF, 1986. GENČIOVÁ, M. Literatura pro děti a mládež. Praha: SPN, 1984. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. URBANOVÁ, S. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012. NOVÁK, R. - KULDANOVÁ, P. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.KUBECZKOVÁ, O. Současná literatura pro malé děti a její umělecká hodnota. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-004-9.

Požadavky

Student u zkoušky předloží seznam 40 titulů primární a 3 titulů sekundární literatury. Seznam bude obsahovat tituly všech žánrů a ze starší i současné tvorby. Student prokáže teoretickou znalost v oblasti následujících žánrů lpm: adaptace folklorních žánrů, autorská pohádka, příběhová próza s dětským hrdinou, dívčí a chlapecká próza, dobrodružný román, historická a přírodní próza, poezie pro děti a mládež. Dále prokáže schopnost komparace uměleckých textů z vlastního seznamu v perspektivě žánrového určení a funkčnosti ve čtenářství.1. aktivní účast v seminářích;2. četba;3. exam.Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.Bodové hodnocení:1) zápočet za podmiňující předmět 2) reprezentativní seznam primární i sekundární literatury v rozsahu 40 titulů 0 - 10 bodů3) aktivní účast na semináři 0 - 20 bodů4) zkouška 0 - 80 bodů100 - 90 bodů výborně 89 - 70 bodů velmi dobře 69 - 50 bodů dobře 49 - 0 bodů nevyhověl

Garant

Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marcela Hrdličková