Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Česká skladba (KCD / 3RKLA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 3RKLA - Česká skladba, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Disciplína seznámí studenty učitelství se základními syntaktickými pojmy, jednak tradičními a školsky dosud užívanými, jednak novějšími, ať už založenými na valenci, anebo na sémanticko-pragmatickém přístupu k textu. Výklady se opírají o konkrétní jazykový materiál a zahrnují i popis rysů komunikačních situací, které ke vzniku komunikátů vedou. Přednášku doplňuje seminář, v němž je mj. prakticky nacvičován interpunkční pravopis. Jeho znalost se ověřuje interpunkčním diktátem, který je pokládán za písemnou součást zkoušky.Témata přednášek:1. Pojetí skladby; termíny věta a výpověď, gramatický větný vzorec. Vlastnosti výpovědi, propoziční akt. Komentář k odborné literatuře.2. Syntaktické vztahy - koordinační skupina, adordinační skupina. Syntaktický vztah dominace (shoda, řízenost, přimykání).3. Větné členy základové a nezákladové. Subjekt, bezpodmětné struktury.4. Predikát slovesný a slovesně-jmenný. Větné ekvivalenty. Objekt.5. Adverbiále. Doplněk.6. Atribut shodný a neshodný. Nepravidelnosti větných struktur (elipsa, parenteze, polovětné útvary).7. Souvětí parataktické a hypotaktické. Klasifikace vedlejších vět. Složité souvětí. Sémantická klasifikace souvětí.Program seminářů:Procvičení látky ze stejnojmenné přednášky na cvičných textech. Důraz bude položen na:- interpunkční pravopisné jevy;- větněčlenský rozbor vět a souvětí; valenci a gramatické větné vzorce; vlastnosti výpovědi.

Získané způsobilosti

Student získá kvalitní teoretickou i praktickou znalost větných členů v rámci věty a vlastností výpovědi (hl. komunikačních funkcí), znalost syntaktické terminologie - s oporou o morfologické termíny (s ohledem jak na moderní teoretickou syntax, tak i tradiční školské pojetí), získá dovednost pohotově se orientovat v textu a jeho syntaktické struktuře; odlišovat od sebe rovinu formální a rovinu významovou,získá dovednost aplikovat teoretické syntaktické poznatky na praktické komunikační situace a psané i mluvené komunikáty.Student bude rozvíjet dovednost vyhodnocovat aktuální jevy syntaktické roviny sdělení (zvláštnosti, nepravidelnosti, nedostatky) a posoudit jejich roli v komunikátu.Student bude rozvíjet zvláště odborné, komunikační a argumentační kompetence.- kompetence - rozhodovací a k řešení problémů (vč. sporných a pomezních případů - hl. jejich vyhodnocení z pohledu vhodnosti či nevhodnosti uplatnění ve školní výuce a uživatelské praxi)

Literatura

HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E.-SVOBODOVÁ, D. - SVOBODOVÁ, J. Ćeština pro učitele. VADE MECUM BOHEMIAE, 2010. SVOBODOVÁ, J. Průvodce českou interpunkcí, 2. vydání. VADE MECUM BOHEMIAE, 2013. GREPL, M. - KARLÍK, P. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998. KOLEKTIV AUTORŮ. Mluvnice češtiny 3 - Skladba. Praha: Academia, 1987. GREPL, M. A KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 2000. SVOZILOVÁ, N. - PROUZOVÁ, H. - JIRSOVÁ, A. Slovesa pro praxi. Praha: Academia, 1997. SVOZILOVÁ, N. - PROUZOVÁ, H. - JIRSOVÁ, A. Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. Praha: Academia, 2005. ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. SPN, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.ÚJČ AV ČR. Internetová jazyková příručka. PRAVDOVÁ, M. aj. Jsme v češtině doma?. Praha, 2012.

Požadavky

Docházka do přímé výuky; aktivní účast na práci v seminářích;samostudium - distanční text, základní odborná literatura, valenční slovníky;samostudium základů interpunkčního pravopisu, studium jazykových textů k rozboru, plnění zadaných dílčích úkolů (se zdůrazněním úkolů uplatňovaných ve výuce na ZŠ);zpracovávání odpovědí na průběžně zasílané testové otázky a různé doplňkové úkoly (k přednášce i seminářům);systematická příprava do seminářů;možná konzultace s vyučující (vč. e-mailového kontaktu);propojování poznatků ze syntaktické teorie s konkrétním jazykovým materiálem;systematizace syntaktických a dalších mluvnických znalostí (s ohledem na využití ve školní výuce v uživatelské praxi);seznamování se s dalšími studijními zdroji k syntaxi (rozšiřující syntaktická literatura) - pro zájemceIndividuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).Bodové hodnocení:písemný test: 50 bodůústní zkouška: 50 bodůpísemný test - rozdělení bodů: celkově 50 bodů (z toho max. 35 bodů za teoreticko-praktickou 1. část (tj. 7 dílčích úkolů po 5 bodech) + max. 15 bodů za 2. část, kterou představuje interpunkční diktát, od výchozích 15 bodů za diktát se za každou interpunkční chybu odečte 5 bodů)ústní zkouška: 50 bodů (za každý výrazný nedostatek, neschopnost uvést příklad apod. se odečte 5 bodů)Celkově při zisku100-91 bodů výborně 90-71 bodů velmi dobře 70-51 bodů dobře 50 a méně bodů nevyhověl

Garant

prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc.