Předmět Praktická stylistika a tvorba odb. textu (KCD / 3RSTX)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 3RSTX - Praktická stylistika a tvorba odb. textu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
V seminářích studenti provádějí komplexní rozbor textu vybraného funkčního stylu. Součástí praktického výcviku je i vlastní tvorba slohových útvarů. Studentské práce jsou podrobeny analýze ve všech výrazových rovinách, je diskutováno o účinku případných modifikací.Cílem seminární výuky je prohloubit znalosti o současné stylistice v propojení na znalosti z ostatních lingvistických disciplín a jejich aplikaci, včetně možného budoucího využití ve školské praxi. Centrem činnosti je práce s texty psanými i mluvenými, různorodými funkcí, obsahem i formou.
Získané způsobilosti
Student získá znalosti o slohových postupech a útvarech, o funkčních stylech a jejich výrazových prostředcích, seznámí se s prostředky vertikálního a horizontálního členění textu.Student dále rozvine dovednost samostatně vytvářet konkrétní slohové útvary (s důrazem na odborný text),volit vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu ke konkrétní situaci, komplexně pracovat s odborným textem, student posílí kompetence komunikativní, sociální, občanské, k učení, k řešení problémů.
Literatura
KŘÍSTEK, M. Stylistická cvičebnice. Brno, 1999. CHLOUPEK, J. - KREISLOVÁ, D. Stylistika pro učitele. Ostrava: PdF OU, 1997. ČECHOVÁ, M. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. HUBÁČEK, J. Cvičení ze stylistiky. Ostrava: PFO, 1989. ČMEJRKOVÁ, S.-DANEŠ, F.-SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Voznice: Leda, 1999. SGALL, P. - PANEVOVÁ, J. Jak psát a jak nepsat česky. Praha: UK, 2004. KLÍMOVÁ, K. - KESSELOVÁ, H. Texty ke korekturám: pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. Brno, 2001.
Požadavky
Účast v seminářích;plnění průběžně zadávaných úkolů;studium odborné literatury;příprava na výstup v semináři;prezentace v semináři;individuální konzultace dle potřeb studenta (včetně možnosti e-mailového kontaktu s vyučující). Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.Bodové hodnocení:Účast ve výuce: 0 - 20 bodůPrezentace v semináři: 0 - 20Seminární úkol: 0 - 60100- 60 bodů splnil 59 - 0 bodů nesplnil
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.