Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Seminář k českému tvarosloví (KCD / 3RTVA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 3RTVA - Seminář k českému tvarosloví, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Činnost je soustředěna na morfologickou analýzu textů, zvýrazňuje a dokumentuje trendy ve vývoji tvarosloví s přihlédnutím k variantnosti, dubletnosti a výskytu nepravidelných tvarů. Znalosti o české morfologii jsou procvičovány a rozšiřovány se záměrem zvýšit jazykovou kompetenci budoucích odborníků a pracovníků ve vzdělávání.Témata seminářů:1. Členění slovního tvaru (funkce morfů a jejich změny ve slovotvorných a tvarotvorných procesech).2. Tvarosloví podstatných jmen (vývojové tendence, začleňování jmen cizího původu).3. Tvarosloví adjektiv (progresivní skloňovací paradigmata, způsoby vyjadřování posesivnosti, tendence ve stupňování adjektiv).4. Zájmena a číslovky. Vlastnosti vyplývající z nástavbového charakteru zájmen a číslovek, projevy obecných vývojových tendencí).5. Slovesa ve funkci organizačního centra sdělení. Tvarové možnosti a limity.6. Neohebná slova (se zvl. zřetelem k funkcím synsémantických slovních druhů).7. Vývojové tendence v současném českém tvarosloví. ČNK a možnosti jeho využití ve výzkumu i ve výuce na ZŠ.

Získané způsobilosti

Student utřídí a upevní znalost odborných poznatků z předmětu 3VARO, bude schopen rozlišit formální a funkční vlastnosti morfologických jevů, posílí dovednost určit slovní druhy a komentovat slovnědruhové transpozice; určit formální vlastnosti slov a slovních tvarů, komentovat jejich funkční vlastnosti.Stuent získá dovednost zpracovat referát z odborné literatury, schopnost aplikovat poznatky s využitím metajazykového vyjadřování v aktuálních textech mimo jazykové cvičebnice, kompetence aplikovat poznatky o současném funkčním a formálním tvarosloví češtiny na různých textech.

Literatura

HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1982. HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava: Optys, 1996. ČECHOVÁ, M. Čeština-řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. GREPL, M. A KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 2000. BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha: Jinan, 1996. MACHEK, V. Etymologický slovník jazyka českého. Praha: Academia, 1968. HLAVSA, Z. A KOL. Pravidla českého pravopisu. Praha, 1999. KOL. AUTORŮ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2004.

Požadavky

Aktivní práce v semináři;sledování aktuální lingvistické časopisecké literatury;vypracování referátu;samostudium;možnost konzultace a e-mailový kontakt s vyučujícím. Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.Bodové hodnocení:seminární úkol (zahrnuje studium primární a sekundární literatury) 0 - 80 bodůaktivní účast na semináři 0 - 20 bodů100 - 60 bodů splnil 59 - 0 bodů nesplnil

Garant

doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.