Předmět Mateřský jazyk 3 - morfologie (KCD / 55AZ3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 55AZ3 - Mateřský jazyk 3 - morfologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přednášky i semináře seznamují studenty se základním pojetím funkční a formální morfologie a zaměřují se jak na formy slov, tak na funkční charakteristiku slovních druhů a jmenných a slovesných mluvnických kategorií. V seminářích se jevy procvičují v konkrétních textech.Támata přednášek:1. Funkční a formální tvarosloví, členění slovního tvaru.2. Mluvnické kategorie jmenné a slovesné.3. Typy skloňování. Tvarosloví podstatných jmen.4. Tvarosloví přídavných jmen, zájmen a číslovek.5. Slovesa a jejich mluvnické významy.6. Neohebné slovní druhy.7. Vývojové tendence v současné české morfologii.
Získané způsobilosti
Znalost základních pojmů vztahujících se k funkčnímu a formálnímu tvarosloví.Teoretická znalost morfologických kategorií vyššího a nižšího řádu.Schopnost praktické aplikace teoretických znalostí při určování morfologických kategorií slov v rámci jazykového rozboru textu.Dovednost provádět náležitě morfematické členění slovního tvaru a schopnost jeho věcného zdůvodnění.Znalost klíčových principů morfologického pravopisu. Získání kompetence komunikační a interakční.
Literatura
HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, D. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. 2010. ISBN 978-80-86041-37-7.DEMLOVÁ, E.-HUBÁČEK, J. aj. Praktická cvičení z českého jazyka. Ostrava, 1995. ISBN 80-7042-433-8.Pravidla českého pravopisu (nejnovější vydání). Praha, 1999. HÖFLEROVÁ, E. Průvodce tvaroslovím současné češtiny. Odry: Vade Mecum Bohemiae, 2010. ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha, 2000. BRABCOVÁ, R. Čeština našich dní. Praha, 1996.
Požadavky
Zkouška probíhá písemnou formou, jejíž součástí je ověřování znalostí jak teoretických, tak praktických (zejména členění slovního tvaru, mluvnických kategorií vyššího a nižšího řádu, deklinačních a konjugačních paradigmat) . Jednotlivé odpovědi jsou hodnoceny zvlášť, pro úspěšné složení zkoušky je nutno dosáhnout min. 70 % správných odpovědí. 100 - 85 bodů 100 - 91 % výborně84 - 67 bodů 90 - 80 % velmi dobře66 - 50 bodů 80 - 70 % dobře50 - 0 bodů 69 - 0 % nevyhověl Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).
Garant
doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.