Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka 2 (KCD / 55CJ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 55CJ2 - Didaktika českého jazyka 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program přednášek:1. Obsah a cíle slohové výuky. Vzdělávací programy a slohová výuka. Sloh a současná koncepce výuky mateřštiny. Pojetí slohu dříve a dnes.2. Psaný a mluvený projev dětí mladšího školního věku. Produktivní a reproduktivní sloh.3. Výuka slohu a učebnice českého jazyka pro 2. -5. ročník. Doplňkové publikace, metodické příručky a pomůcky ke slohovému vyučování. Slohová cvičení.4. Rozvoj komunikačních dovedností (čtení, psaní, vyprávění a naslouchání) ve výuce mateřštiny.5. Slohové projevy dětí na 1. stupni ZŠ a problematika jejich hodnocení. Pohled na problematiku výuky jednotlivých slohových postupů a útvarů.6. Problematika formování čtenářské gramotnosti žáků mladšího školního věku v předmětu Český jazyk a literatura.Program seminářů:1. Seznámení s učebnicemi ČJ, práce s nimi. Cvičení, jejich členění, využití ve výuce.2. Reprodukce, ukázky, nácvik reprodukce v hodinách slohové výuky. Komplexní jazykové rozbory.3. Práce s osnovou. Umělecký text jako spojník jazykové, slohové a literární výuku.4. Příprava vyučovací hodiny, naplnění požadavku rozvoje komunikačních dovedností, komplexního přístupu v výuce mateřského jazyka.5. Hra ve výuce mateřštiny. Rozbor autentických slohových prací dětí na 1. stupni ZŠ.6. Porozumění textu žáků 1. stupně ZŠ - jeho úrovně a možnosti jeho rozvíjení.

Získané způsobilosti

Studenti se seznámí se současným pojetím vyučování českého jazyka a slohu a získá představu o konkrétním obsahu vyučování mateřštiny, především složky slohově-komunikační. Bude schopen zohlednit potřebu uplatňování komplexního přístupu k výuce mateřského jazyka s ohledem na aktuální metody a formy práce ve vyučovacím procesu, zejména bude usilovat o propojování všech složek předmětu v praktický úlohách. Student bude schopen didaktické transformace poznatků z jazykovědných disciplín do vyučovacího procesu. Upevní současně své komunikační a interakční kompetence.

Literatura

ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka. Praha, 1990. BRABCOVÁ, R. Didaktika českého jazyka. Praha, 1990. SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-301-3.nullMETELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Repronis, 2008. ISBN 978-80-7368-653-6.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.HAUSER, P. - ONDRÁŠKOVÁ, K. Základy didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Brno, 1990. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha: SPN, 1989. LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.PALENČÁROVÁ, J. - KESSELOVÁ, J. - KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN, 2003. ISBN 80-10-00328-X.

Požadavky

Předmět je uzavřen zkouškou, která prověřuje znalost obsahu předmětů 5ICJ1 a 5ICJ2. Podrobný rozpis zkoušených témat je uveden na www stránkách katedry českého jazyka a literatury s didaktikou (předmět DICJ2).Požadavky ke zkoušce v LS:Vypracování seminární práce na zadané téma (upřesněno v rámci výuky), upozorňujeme na potřebu začlenění vnitropředmětových vztahů, komunikačního principu a dostatečného prostoru pro fixaci učiva. Tuto práci je nutno odevzdat v tištěné podobě nejpozději do 6. května 2014 vyučující, popř. sekretářce katedry. Rozbor a hodnocení písemné práce je součástí zkoušky. Na odevzdané práce po termínu nebude brán zřetel.Průběh zkoušky: 1. Zodpovězení zadané teoretické otázky k jazykové problematice (č. 1 - 13) a ke slohu (č. 14 - 21) , a to vč. příkladů z praxe.2. Rozbor a hodnocení seminární práce.Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).Okruhy ke zkoušce z předmětu 5ICJ1, 5ICJ2 budou na počátku semestru zaslány vyučující všem zaregistrovaným studentům prostřednictvím skupinového mailu.Student je povinen plnit průběžně zadávané úkoly (na jednotlivé semináře) a připravovat se na výuku, aby byl schopen aktivního zapojení se do ní (max. 10 bodů). Za zpracování seminární práce má možnost získat dalších 30 bodů (možnost 1 opravy) a u zkoušky je možné získat až 60 bodů. Podle součtu získaných bodů jsou studenti hodnoceni následovně: 100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.