Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika literární výchovy (KCD / 55DLV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 55DLV - Didaktika literární výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy k přednáškám a samostudiu:1. Pojetí literární výchovy. Východiska a fáze literárněvýchovného procesu. Učitelova příprava na práci s uměleckým textem.2. Obsah a cíle čtení a literární výchovy v RVP ZV. Čítanková a mimočítanková četba a literární výchova.3. Problematika čtenářství, jeho rozvíjení.4. Čtenářská gramotnost a podíl literární výchovy na jejím rozvíjení.5. Práce s prozaickým textem v literární výchově.6. Práce s lyrickým textem v literární výchově.Samostudium:Seznámení se s vybranou čítankovou řadou.Seznámení se s vybranými ukázkami z čítanek.Náměty k jejich využití s důrazem na- tvořivý přístup v práci s čítankovými texty- možnosti praktického využití mezipředmětových vazeb- prezentaci práce s dětskými časopisy- využití ilustrací v hodinách literární výchovy a čtení1.

Získané způsobilosti

Student bude znát jednotlivé etapy dětského čtenářství a jejich specifika. Na základě znalostí obecných i aplikovaných didaktických kategorií a literárněvědných znalostí bude schopen jejich didaktické transformace do vyučovacího procesu. Především si v rámci přípravy učitele na práci s uměleckým textem osvojí dovednost vypracovat literárněvýchovnou (didaktickou) interpretaci. Seznámí se s jednotlivými fázemi literárněvýchovného procesu a jejich konkrétní náplní.

Literatura

GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc, 2007. GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.KRAMPLOVÁ, I. - POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: PdF MU, 2004. ISBN 80-210-3327-4.VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1998. GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. PLCH, J. O výchově slovesným uměním v mladším školním věku. Praha: SPN, 1981. BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce.Splnění podmínek zápočtového testu - otázky se týkají následujících témat: pojetí literární výchovy, proces literární komunikace, příprava učitele na práci s uměleckým textem, fáze literárněvýchovného procesu, metody didaktické interpretace, metody kritického myšlení, otázky vyžadující myšlení nižšího a vyššího řádu, čtenářské strategie. Zpracování pracovních listů podle pokynů vyučující.Student má možnost jednoho opravného termínu ve zkouškovém období daného semestru.Bodové hodnocení:aktivní účast na semináři : 10 bodůzpracování pracovních listů: 40 bodů bodůznalostní test: 50 bodů100 - 51 bodů splnil/započteno 50 - 0 bodů nesplnil/nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.