Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika čtení a psaní 2 (KCD / 5CPS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 5CPS2 - Didaktika čtení a psaní 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Grafomotorika dítěte předškolního a mladšíhoškolního věku - vývoj, zásady práce.Lateralita - problémy leváků v pravoruké společnosti, důležitost vyhranění laterality na počátku školní docházky, metodika vedení leváků.Analytické a syntetické přístupy ke čtení "bottom up" model a "top down" model, vyváženost obou přístupů ve výuce "top down" model.Vyučování čtení podle metody analyticko-syntetické (původní model Jarmily Hřebejkové a jeho modifikace), aplikace a využití v současné škole.Genetická a globální metoda - aplikace a využití v praxi současné školy.Metoda splývavého čtení - metodika SFUMATO a jiné další varianty metod výuky počátečního čtení v současné škole.Program "Čtením a psaním ke kritickému myšlení" (RWCT).Metodika výuky čtení - etapy výuky čtení, rozvoj klíčových kompetencí v současné škole.Metodika výuky psaní - etapy výuky psaní, rozvoj klíčových kompetencí v současné škole.Strategie rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v soudobé primární škole.Organizace výuky, organizační formy a možnosti jejich využití ve výuce počátečního čtení jako rozvoje komplexu dovedností počáteční čtenářské gramotnosti.Aktuální problémy ve výuce počátečního čtení.Současné trendy rozvoje prvopočátečního čtení a psaní v české primární škole.Učebnice a didaktické pomůcky při výuce počátečního čtení, psaní - úloha učebnic, srovnání a hodnocení přístupu jednotlivých nakladatelství k metodice čtení a psaní; kritéria hodnocení didaktických materiálů splňující podmínky aktuálních požadavků na výuku počátečního čtení a psaní s ohledem na potřebu rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti.Hodnocení a diagnostika počátečního čtení jako komplexu dovedností počáteční čtenářské gramotnosti - kvalitativní a kvantitativní znaky čtenářského výkonu.Hodnocení a diagnostika psaní jako komplexu dovedností počáteční čtenářské gramotnosti - znaky písma, diagnostika vývojových poruch.Vývojové (specifické) poruchy učení a jejich vliv na metodiku výuky počátečního čtení a psaní; charakteristika, náprava, představení didaktických pomůcek.

Získané způsobilosti

Student je seznámen s možnostmi motivování žáků mladšího školního věku při rozvoji čtenářských a písařských kompetencí jako součást počáteční čtenářské gramotnosti. Flexibilně přistupuje k výuce počátečního čtení s ohledem na danou situaci, potřeby žáků a respektuje inovace školského sytému ČR. Dovede aplikovat získané způsobilosti ve vlastní přípravě na výuku počátečního čtení a psaní. Využívá aktivizačních metod, projektovou výuku a činnostní přístup k učení, tzn. snaží se aktivně zapojit žáka do procesu učení celou jeho bytostí a všemi smysly. Rozvíjí žákovo myšlení a tvořivost prostřednictvím vybraných metod a forem čtení a psaní. Respektuje význam role čtení a psaní, tzn. vede žáky k využívaní obou dovedností jako prostředku (nástroje) komunikace a dorozumívání se v běžném životě jednotlivce ve společnosti. Upřednostňuje obsah výuky, tj. to, že žák čte a píše, před formou, tj. tím, jak žák čte a píše. Pracuje se širokou nabídkou různých textů, které jsou obsahově, žánrově a funkčně odlišné a vždy se váží na životní situace, s nimiž mají žáci již zkušenost. Zvládnou hodnotit žákův individuální pokrok a rozvoj v oblasti počátečního čtení a psaní a jsou si vědomi potřeby komparovat žákovu výchozí pozicí (nikoli porovnání s dovednostmi třídního kolektivu). Student si uvědomuje vhodné a přiměřené nástroje motivace žáků k dalšímu učení.Rozumí také jednotlivým složkám předmětu Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ (především v 1. ročníku) a vnímá ho jako komplexní předmět, který zohledňuje společenské potřeby užití mateřštiny ve všech životních situacích, tzn. ve výuce nepreferují nauku o jazyce a jeho zákonitostech a uvědomují si potřebu zdůraznit komunikační funkci jazyka.

Literatura

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.ŠIMÍČKOVÁ, H. Aspekty prvopočátečního čtení, psaní a rozvoje logického myšlení ve světě bezprostředního okolí dítěte předškolního a raného školního věku. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-570-6.KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : PdF UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.DOLEŽALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-100-7.

Požadavky

Aktivní účast na konané výuce, plnění průběžně zadávaných úkolů. Student zpracuje návrh konkrétní vyučovací jednotky počátečního čtení a psaní a jazykové komunikace, která zohlední získané metodické znalosti problematiky. Současně posoudí vybranou učebnici nebo metodický soubor materiálů libovolného nakladatelství určený k výuce českého jazyka v 1. ročníku ZŠ v kontextu rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti.Hodnocení:100 - 91 výborně90 - 71 velmi dobře70 - 51 dobře50 - 0 nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.