Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka 1 (KCD / 5ICJ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 5ICJ1 - Didaktika českého jazyka 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika českého jazyka a slohu, její význam. Cíle a úkoly výuky mateřského jazyka, vzdělávací programy, pohled na RVP.2. Výuka mateřského jazyka u dětí mladšího školního věku, pojetí výuky dříve a dnes. Učebnice mateřského jazyka, metodické příručky a doplňkové publikace, pomůcky pro výuku mateřštiny.3. Nejpoužívanější učebnice ČJ, nové požadavky na vytváření učebnic, naplnění požadavku komunikačního pojetí učebnic, propojení jednotlivých složek.4. Vyučovací hodina českého jazyka a slohu, příprava učitele na výuku, organizace výuky.5. Problematika prověřování znalostí žáků, specifika prověřování v mluvnickém a pravopisném vyučování. Práce s chybou.6. Problematické úseky jazykového vyučování a jejich zvládání.

Získané způsobilosti

Student se seznámí se současným pojetím vyučování mateřského jazyka. Bude se orientovat v obsahu vyučovacího předmětu (vzdělávacího oboru) Český jazyk a literatury, především však v gramaticko-pravopisné složce. Uvědoměle bude nahlížet na uplatnění komplexního a komunikačního přístupu ve výuce jazykové výchovy. Seznámí se s metodami a formami práce ve vyučovacím procesu a s ohledem na jejich aktuálnost a efektivnost bude schopen i didaktické transformace jazykovědných poznatků do vyučovacího procesu. Dále budou posíleny jeho komunikační a interakční kompetence.

Literatura

ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha, 1998. BRABCOVÁ, R. Didaktika českého jazyka. Praha, 1990. SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-301-3.KESSELOVÁ, J. - PALENČÁROVÁ, J. - SVOBODOVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava, 2002. JELÍNEK, J. Nástin dějin vyučování českému jazyku. Praha, 1972. PALENČÁROVÁ, J. - ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Repronis, 2008. ISBN 978-80-7368-653-6.nullnullŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha, 1999. PALENČÁROVÁ, J. - KESSELOVÁ, J. - KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN, 2003. ISBN 80-10-00328-X.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách, studium učebnic a pomůcek pro výuku mateřštiny, studium RVP ZV, samostudium zadané literatury, úspěšné napsání testu ověřujícího znalost metod a forem práce užívaných ve vyučovacím procesu v rámci výuky českého jazyka a literatury.Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).V závěru semestru je student povinen doložit svou znalost probírané problematiky úspěšným napsáním testu, přičemž má možnost jedné opravy. Maximální počet bodů, které student může získat, je 150 bodů. Za každý nedostatek je v 7 oddílech, z nichž se test skládá, odečteno 10 bodů. Minimální počet bodů nutných pro udělení zápočtu je 100. Podle počtu získaných bodů budou studenti hodnoceni následovně:150 - 100 bodů započteno90 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.