Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka 2 (KCD / 5ICJ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 5ICJ2 - Didaktika českého jazyka 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program přednášek:1. Obsah a cíle slohové výuky. Vzdělávací programy a slohová výuka. Sloh a současná koncepce výuky mateřštiny. Pojetí slohu dříve a dnes.2. Psaný a mluvený projev dětí mladšího školního věku. Produktivní a reproduktivní sloh.3. Výuka slohu a učebnice českého jazyka pro 2. -5. ročník. Doplňkové publikace, metodické příručky a pomůcky ke slohovému vyučování. Slohová cvičení.4. Rozvoj komunikačních dovedností (čtení, psaní, vyprávění a naslouchání) ve výuce mateřštiny.5. Slohové projevy dětí na 1. stupni ZŠ a problematika jejich hodnocení. Pohled na problematiku výuky jednotlivých slohových postupů a útvarů.6. Problematika formování čtenářské gramotnosti žáků mladšího školního věku v předmětu Český jazyk a literatura.Program seminářů:1. Seznámení s učebnicemi ČJ, práce s nimi. Cvičení, jejich členění, využití ve výuce.2. Reprodukce, ukázky, nácvik reprodukce v hodinách slohové výuky. Komplexní jazykové rozbory.3. Práce s osnovou. Umělecký text jako spojník jazykové, slohové a literární výuku.4. Příprava vyučovací hodiny, naplnění požadavku rozvoje komunikačních dovedností, komplexního přístupu v výuce mateřského jazyka.5. Hra ve výuce mateřštiny. Rozbor autentických slohových prací dětí na 1. stupni ZŠ.6. Porozumění textu žáků 1. stupně ZŠ - jeho úrovně a možnosti jeho rozvíjení.

Získané způsobilosti

Studenti se seznámí se současným pojetím vyučování českého jazyka a slohu a získá představu o konkrétním obsahu vyučování mateřštiny, především složky slohově-komunikační. Bude schopen zohlednit potřebu uplatňování komplexního přístupu k výuce mateřského jazyka s ohledem na aktuální metody a formy práce ve vyučovacím procesu, zejména bude usilovat o propojování všech složek předmětu v praktický úlohách. Student bude schopen didaktické transformace poznatků z jazykovědných disciplín do vyučovacího procesu. Upevní současně své komunikační a interakční kompetence.

Literatura

ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha, 1998. BRABCOVÁ, R. Didaktika českého jazyka. SVOBODOVÁ, J. a kol. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava, 2003. HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha, 1990. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Repronis, 2008. ISBN 978-80-7368-653-6.LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.nullMETELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.SEIFERTOVÁ, A. Tradiční sloh netradičně. Praha, 2000. PALENČÁROVÁ, J. - KESSELOVÁ, J. - KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN, 2003. ISBN 80-10-00328-X.HAUSER, P. - ONDRÁŠKOVÁ, K. Základy didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ. Brno, 1990.

Požadavky

Vypracování seminární práce na zadané téma (upřesněno v rámci jednotlivých seminářů). Student zpracuje analýzu minimálně tří kapitol (tří jazykových a tří slohových, pokud je učebnice takto členěna) a zaměří se především na: - členění učebnice - jazyková výchova, komunikační a slohová výchova; zváží účelnost rozdělení a prolínání obou výchov;- začlenění literárních textů, tj. sledována je nejen četnost, ale i využití jednotlivých ukázek z literatury pro děti a mládež - využití jak pro výuku jazykového kódu, tak pro jeho fixaci, popř. zařazování úkolů rozvíjejících čtenářské dovednosti žáků;- typy mluvnických cvičení - zjistit četnost a sledovat také jazykový materiál jednotlivých cvičení (zohlednit při hodnocení komunikační přístup k výuce mateřštiny);- typy slohových cvičení - sledovat hlavně atraktivnost nabízených témat a způsob práce s textem ve smyslu rozvoje čtenářských dovedností žáků;- četnost výskytu vnitropředmětových a mezipředmětových vztahů - provést srovnání a zhodnotit účelnost jejich zařazení pro výuku mateřského jazyka (způsob motivace aj.);- dobrovolná část: lze navrhnout změny a inovace - i konkrétní, tj. cvičení, úkoly, výchozí texty atd. (aktivitě se meze nekladou).Student seminární práce odevzdá v tištěné podobě do 6. května 2014 vyučující, popř. sekretářce katedry. Rozbor a hodnocení práce je součástí zkoušky. Na odevzdání práce po stanoveném termínu nebude brán zřetel.Okruhy ke zkoušce z předmětu 5ICJ1, 5ICJ2 budou na počátku semestru rozeslány skupinovým mailem všem zaregistrovaným studentům.Student je povinen plnit průběžně zadávané úkoly (na jednotlivé semináře) a připravovat se na výuku, aby byl schopen aktivního zapojení se do ní (max. 10 bodů). Za zpracování seminární práce má možnost získat dalších 30 bodů (možnost 1 opravy) a u zkoušky je možné získat až 60 bodů. Podle součtu získaných bodů jsou studenti hodnoceni následovně: 100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.