Předmět Mateřský jazyk 2- kultura řeči (KCD / 5JAZ2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 5JAZ2 - Mateřský jazyk 2- kultura řeči, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata seminářů:1. Zjištění úrovně jazykové kultury studentů. Rozbor nedostatků v jejich mluvených projevech (na základě nahrávek nepřipravených projevů studentů).2. Nácvik správného dýchání.3. Nácvik správného posazení hlasu.4. Nácvik spisovné výslovnosti českých samohlásek, souhlásek, hláskových skupin a rázu. Frázování řeči (rytmus, přízvuk, pauzy, takty, taktové skupiny, kóla).5. Modulace řeči (intonace, síla, barva a tempo řeči).6. Optické prostředky řeči, gesta, mimika.7. Realizace připravených mluvených projevů studentů (s nahrávkou a rozborem).
Získané způsobilosti
znalosti z oblasti zvukové stránky českého jazyka:- mluvní technika- ortoepie- zvukové prostředky řečidovednosti: - osvojení hlasové techniky- zásady spisovné výslovnosti- logické užívání zvukových prostředků řeči- schopnost vyjadřovat se jasně, srozumitelně a přiměřeně v určité komunikační situacikompetence:- komunikativní- sociální- občanské- k učení - k řešení problémů
Literatura
HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha : Akademie múzických umění, 2000. KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0187-8.TOMAN, J. Jak dobře mluvit. Praha: Svoboda, 1981. HUBÁČEK, J. Rétorické minimum pro studium učitelství. HUBÁČEK, J. - JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava, 2002.
Požadavky
Aktivní účast v seminářích, plnění postupně zadávaných úkolů. Podmínkou pro získání zápočtu je vystoupení s připraveným projevem na zadané téma (komplexní hodnocení projevů - obsah, mluvní technika, spisovná výslovnost, členění a modulování řeči).Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím.Hodnocení studenta:- účast ve výuce (10 bodů)- samostatná práce s odbornými zdroji (20 bodů)- prezentace získaných dovedností v závěrečném semináři - podle požadavků daných na začátku semestru (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.