Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro děti a mládež 2 (KCD / 5TDM2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / 5TDM2 - Literatura pro děti a mládež 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Druhý blok přednášek a seminářů má posluchačům přiblížit epické žánry literatury pro děti a mládež, opět se zaměřením na díla českých autorů. V rámci přednášek jim jsou podány základní informace o literatuře k danému tématu, studenti jsou seznámeni s historickým vývojem v daném žánru, s hlavními představiteli a jejich tvorbou. Náplň seminářů spočívá v aplikaci získaných poznatků při práci s vybranými ukázkami z děl dané problematiky, součástí výuky jsou i referáty prezentující konkrétní díla v jejich celku a v souvislostech autorské tvorby, vývoje žánru, kompozice.Témata přednášek1. Příběhová próza pro děti a mládež.2. Dívčí román.3. Dítě a touha po dobrodružství.4. Historická próza, próza s přírodní tematikou.5. Uměleckonaučná literatura.Program seminářů:Ověření a aplikování získaných poznatků ze stejnojmenné přednášky na ukázkách z vybraných děl české literatury pro děti. Důraz bude položen na:- zvolené kompoziční postupy- jazykovou stránku- autorské pojetí tématu, zvolené motivy- typologii postav- konfrontaci ukázek z pohledu historického vývoje žánru i z pohledu současné literární vědy

Získané způsobilosti

Student zvládá analýzu prozaického literárního díla určeného dětem a mládeži, rozpoznává v něm složku informační, estetickou i výchovnou, poznává specifické rysy slovesné tvorby pro děti a mládež, orientuje se v klíčových žánrech - prozaické žánry a jejich varianty, identifikuje společenské motivace jejich vzniku a podoby, uvědomuje si možnosti aplikace poznaných literárních útvarů v praxi učitele 1. stupně ZŠ.

Literatura

URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava, 2003. URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, 2003. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. - III. Praha, 1979. KOVALČÍK, Z. - URBANOVÁ, S. Minimum z literatury pro děti a mládež. Ostrava, 1996. GEJGUŠOVÁ, I. - KUBECZKOVÁ, O. Nové pohledy na českou literaturu a její vyučování. Ostrava, 2004. POLÁČEK, J. a kol. Průhledy do české literatury 20. století. Brno, 2000.

Požadavky

Požadavky ke zkoušce: Písemnou částí zkoušky bude seminární práce, s níž posluchači vystoupí v rámci seminářů. Poznávání ilustrátorů (z deseti předložených je nutno poznat alespoň pět), které bude předcházet ústní části Ústní část se odvíjí z náplně 5TDM1 a 5TDM2, při čemž bude přihlédnuto i k individuálnímu seznamu četbyPrůběh zkoušky: 1. Poznávání ilustrací (z 10 ilustrací alespoň 5 s jistotou poznat)2. Rozhovor k otázce - student si vylosuje jednu otázku z okruhů. Problematiku vylosované otázky podá ústně v souvislém projevu a bude ji dokumentovat na textech, které k tématu přečetl. 3. Rozhovor k otázce, která bude studentovi vybrána z jeho četby.Bodový systém1) zápočet za podmiňující předmět 2) reprezentativní seznam primární i sekundární literatury v rozsahu 50 titulů - 0 - 10 bodů3) aktivní účast na semináři - 0 - 20 bodů4) zkouška: 0 - 80 bodů100 - 90 bodů výborně 89 - 70 bodů velmi dobře 69 - 50 bodů dobře 49 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marcela Hrdličková