Předmět Naslouch. s poroz. - cesta ke čtenář. gr (KCD / ANP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / ANP - Naslouch. s poroz. - cesta ke čtenář. gr, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Jednotlivé semináře nastíní dnešní vnímání možností přípravy učitelů mateřské školy na práci s přečteným textem ve smyslu budování předčtenářských dovedností předškolních dětí. Cíleně jsou aktivity zaměřeny na práci s textem související s postupným budováním čtenářské gramotnosti.1. Osobnost dítěte předškolního věku a jeho kompetence.2. Typy komunikačních dovedností - naslouchání jako dominující dovednost.3. Typy naslouchání, proces naslouchání a jeho nácvik.4. Čtenářská gramotnost - vymezení souvisejících pojmů.5. Jednotlivé úrovně práce s textem na pozadí mezinárodního výzkumu PIRLS.6. Volba vhodného textu, faktory ovlivňující vztah malých dětí ke knize v předčtenářském období.7. Praktické ukázky práce s literárním textem.
Získané způsobilosti
Student získá představu o pozici komunikační dovednosti naslouchání. Vnímá ji jako dominantní v prostředí MŠ. Je schopen přemýšlet nad různými rovinami práce s literárním textem, které pokládají základ dovedností čtenářských.
Literatura
GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. PALENČÁROVÁ, J. - ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. Gramotnosť vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.SPILKOVÁ, V. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.Kol. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: Tauris, 2011. ISBN 798-80-211-06-07-.Kramplová a kol. Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: ČŠI, 2012. ISBN 978-80-905370-3-3.PALENČÁROVÁ, J. Počúvanie ako komunikačná zručnosť. Slovenský jazyk a literatúra v škole, 48, č. 7/8, s. 227-230, 2001.
Požadavky
Student rozpracuje libovolnou literární ukázku dle instrukcí zadaných ve výuce (odpovídající metodologii PIRLS).
Garant
doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.