Předmět Součas. č.jazyk a jeho vývoj.tendence 1 (KCD / BCJ1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / BCJ1 - Součas. č.jazyk a jeho vývoj.tendence 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Témata přednášek:1. Jazyk a jeho funkce; řeč; znakový charakter jazyka, jazykový systém, jazykové roviny.2. Historický a kulturní přehled vývoje češtiny.3. Charakteristika českého národního jazyka.4. Spisovný jazyk a jeho rozvrstvení. Úzus, norma a kodifikace spisovného jazyka.5. Vývojové tendence současné češtiny.6. Nespisovné útvary českého jazyka (teritoriální dialekty, interdialekty, sociolekty).Program seminářů:Procvičení látky z přednášek s důrazem na praktické využití získaných teoretických poznatků.
Získané způsobilosti
Student se orientuje v základních poznatcích o jazyce a jazykovědě; objasní vývojové tendence současné češtiny na základě znalostí historického vývoje češtiny; rozlišuje spisovný jazyk od nespisovných útvarů českého jazyka.
Literatura
ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. ČMEJRKOVÁ, S. a kol. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, 1997. LOUCKÁ, P. Zahrada ochočených slov. Praha: Dokořán, 2007. SVOBODOVÁ, J. Česká interpunkční cvičení s klíčem. Ostrava: PdF OU, 2003. SGALL, P. - PANEVOVÁ, J. Jak psát a jak nepsat česky. Praha, 2004. HŮRKOVÁ, J. Mluvený projev a přednes. Praha, 1985. HUBÁČEK, J. O zvukové stránce českého jazyka. Praha, 1981. CHLOUPEK, J., KREISLOVÁ, D. Stylistika pro učitele. Ostrava, 1996. HOLASOVÁ, I. Umíte dobře mluvit?. Praha, 1992.
Požadavky
Splnění podmínek písemného testu - otázky vyplývají z probraných témat. Předmět lze absolvovat také během zahraničního studijního pobytu v rámci mobility programu Socrates-Erasmus formou samostatné přípravy, konzultací elektronickou cestou a splnění zápočtového testu po návratu z mobility.V závěru semestru je student povinen doložit svou znalost probírané problematiky úspěšným napsáním testu. Má možnost jedné opravy. Maximální možný počet bodů, které student může získat, je 100 bodů. Podle počtu získaných bodů budou studenti hodnoceni následovně:100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.