Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Jazyková komunikace a kultura řeči 2 (KCD / BJK2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / BJK2 - Jazyková komunikace a kultura řeči 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Program seminářů:1. Dialog a jeho realizační fáze. Záznam krátkých dialogů s různými záměry.2. Sledování odlišností ve výběru jazykových a zvukových prostředků podle situace a prostředí na konkrétních dialozích studentů na dané téma.3. Práce se zaznamenanými projevy. Sledování účinnosti jazykových prostředků lexikálních, morfologických a syntaktických, obměny replik.4. Inscenace dialogů s rodiči o dětech.5. - 6. Zvukový záznam projevů studentů v roli učitele k rodičům na připravené téma.6. - 8. Rozbor předem zadaného písemného zpracování tématu Sledování způsobu hovoru na veřejnosti.7. Způsoby realizace vybraných komunikačních záměrů: vysvětlování, přesvědčování, souhlas, nesouhlas, namítání. Vyhodnocení užitých jazykových prostředků vzhledem k dosažené míře účinnosti v komunikaci. Nenásilné přesvědčování dětí při vysvětlování nutnosti určitého úkonu, např. hygieny.8. Jak vzbudit důvěru u dětí. Umět taktně napomínat. Souhlas, ocenění pochvalou - povzbuzení pro děti.9. Jak učit děti vhodně požádat o něco, umět poprosit, poděkovat, omluvit se; umět zdravit. Adekvátní nonverbální projev.10. Dialog s dítětem. Možnosti dramatické výchovy v modelových dialozích. Nahrávky situačních dialogů studentů (učitelka - dítě), i s využitím komunikanta-maňáska.11. Dramatizace - procvičování na textech pro děti. Melodická a dynamická modulace, barva hlasu, tempo řeči, přiměřená gestikulace, mimika. Postupné vedení k reprodukci.

Získané způsobilosti

Uvědomělá snaha o postupné zkvalitňování komunikační kompetence studenta.

Literatura

KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J., SVOBODOVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově. Ostrava, 2002. CHYTKOVÁ,H. a kol. Poznávání společnosti a rozvíjení jazyka v předškolním věku. Praha, 1980. BRIEBLEY, J. Sedm prvních let života rozhoduje. Praha, 2000. KRATOCHVÍLOVÁ-ŠTEMBERGOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha, 1994.

Požadavky

Aktivní účast na konaných seminářích. Realizace mluveného projevu (představení libovolné aktuální publikace věnované problematice komunikace s dětmi či práci s dětmi předškolního věku). Vedení aktivní diskuse v rámci výuky a písemná seminární práce na dohodnutá témata (témata seminárních prací budou stanovena na základě konstruktivní diskuse o výsledcích sledování komunikačních situací na veřejnosti a v médiích, což bylo dlouhodobým úkolem všech studentů v průběhu předešlého semestru).Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).Hodnocení studenta:- účast ve výuce (10 bodů)- samostatná práce s odbornými zdroji (20 bodů)- prezentace získaných dovedností v závěrečném semináři a odevzdání seminární práce - podle požadavků daných na začátku semestru (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc.

Vyučující

Mgr. Pavlína Kuldanová, Ph.D.doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.