Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro děti 2 (KCD / BLD2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / BLD2 - Literatura pro děti 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:1. Knižní tvorba pro předčtenáře, leporelo, obrázková kniha a její žánrová rozmanitost. Autorská pohádka pro nejmenší.2. Poezie pro děti.3. Příběh ze života dětí.4. Dívčí a chlapecká próza.5. Dobrodružná próza.6. Historická a přírodní próza.7. Uměleckonaučná literatura pro malé děti.Program seminářů:Semináře věnují pozornost výše jmenovaným žánrům, analyticky se budou věnovat:leporelu (O jabloňce ad.), obrázkové knize (F. Nepil: Podívánky ad.), umělé poezii (M. Černík, M. Lukešová), bajce (Syrovátka, Šrut), příběhové próze (Procházková), příběhům z historie a přírody (Doskočilová: Když velcí byli kluci, K. Patočka, D. Šajner ad.), dobrodružné literatuře (dětská detektivka) a uměleckonaučné literatuře (vhled do nabídky dětských encyklopedií).

Získané způsobilosti

Student zvládá analýzu literárního díla určeného dětem a mládeži, rozpoznává v něm složku informační, estetickou i výchovnou, poznává specifické rysy slovesné tvorby pro děti a mládež, orientuje se v klíčových žánrech - prozaické žánry a jeich varianty, uvědomuje si možnosti aplikace poznaných literárních útvarů v praxi učitele MŠ.

Literatura

CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria publishing, 1995. OPRAVILOVÁ, E. - GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Kurikulum předškolní výchovy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno, 1998. SLABÝ, Z. K. Dívky pro román. Praha: SNDK, 1967. URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava OU, 2003. URBANOVÁ, S. - KOVALČÍK, Z. Minimum z literatury pro děti a mládež. Ostrava: Scholaforum, 1996. MOCNÁ, D. Červená knihovna. Studie kulturní a literárně historická. Pohled do dějin pokleslého žánru. Praha-Litomyšl, 1996. GENČIOVÁ, M. Literatura pro děti a mládež. Praha: SPN, 1984.

Požadavky

Aktivní účast na semináři. Vystoupení s referátem - žánry probírané na seminářích v letním semestru. Informace o autorovi včetně analýzy vybraného prozaického textu.Individuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).Průběh zkoušky:- zkouška bude probíhat buď ústní, nebo písemnou formou- v úvodu zkoušky student určuje ilustrátory (z 10 nabízených musí bezpečně poznat alespoň polovinu)- dále je student zkoušen v intencích okruhů a v intencích vlastní četby, kterou v rozsahu nejméně 40 titulů předkládá zkoušejícímu (seznam bude většinou obsahovat tituly adresované předčtenářům a začínajícím čtenářům, alespoň jedním titulem budou zastoupeny i další žánry a věkové kategorie)- u zkoušky musí prokázat teoretickou znalost žánrů lpm a schopnost aplikovat teorii na vlastní četbě; pokusí se také o úvahu na téma využití konkrétních děl v práci s dítětemOkruhy ke zkoušce:1. Pojem literatura pro děti mládež, specifické rysy, prostředky. Struktura věkového a žánrového členění literatury pro děti a mládež. Teorie a kritika LPM, IBBY, ocenění významných tvůrců.2. Folklorní žánry a jejich začleňování do četby pro děti a mládež. Typické rysy folklorní tvorby. Významné sbírky folklorní tvorby. Dětský folklor.3. Lidová pohádka. Sběratelé a převypravovatelé lidových pohádek. Klasická a autorská adaptace lidové pohádky.4. Autorská pohádka a její podoby. Tvorba určená zejména malým dětem. 5. Pověsti, báje, bajky a jejich adaptace pro malé děti a pro mládež.6. Knižní tvorba pro děti předškolního věku (leporelo, prostorová kniha, obrázková kniha a její žánrové podoby). 7. Umělá poezie pro děti, její typologie, typické prostředky a tematické okruhy. 8. Příběhová próza ze života dětí.9. Próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckým hrdinou. Dobrodružná próza a její subžánrové varianty. Srovnání s pojetím tématu dobrodružství v žánrech určených malým dětem.10. Próza historická a přírodní. Srovnání s pojetím tématu historie a přírody v žánrech určených malým dětem11. Uměleckonaučná literatura, dětské encyklopedie, obrazová alba. 12. Klasická česká literatura pro děti a mládež (od počátků do konce 20. století); hlubší znalost vybrané osobnosti a jejího díla, jehož umělecká kvalita neklesá. (Např. V. Čtvrtek, M. Lukešová, B. Říha, H. Doskočilová, O. Sirovátka, M. Zinnerová, F. Nepil)13. Současná česká literatura pro děti a mládež, její trendy, nová tematika, problém braku a kýče; hlubší znalost vybrané osobnosti a jejího díla.14. Světová literatura pro děti a mládež; hlubší znalost vybrané osobnosti a jejího díla.Bodový systém1) zápočet za podmiňující předmět 2) reprezentativní seznam primární i sekundární literatury v rozsahu 40 titulů - 0 - 10 bodů3) aktivní účast na semináři - 0 - 20 bodů4) zkouška: 0 - 80 bodů100 - 90 bodů výborně 89 - 70 bodů velmi dobře 69 - 50 bodů dobře 49 - 0 bodů nevyhověl

Garant

Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marcela Hrdličková