Předmět Kapitoly z dětského čtenářství 1 (KCD / C3CT1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3CT1 - Kapitoly z dětského čtenářství 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Uvedení do čtenářské terminologie - tradiční i moderní koncepce.2. Metody zkoumání dětského čtenáře - kvantitativní i kvalitativní (psychometrie).3. Předčtenářské období - čtenářské prekoncepty a čtenářská propedeutika.4. Malý čtenář - tvorba literárního vědomí ve škole.5. Prepubescentní čtenář - čtenářská exploze, kontemplace a identifikace.6. Pubescentní čtenář - postoje, motivace, zájmy ve vztahu k sobě, k životu a k četbě.
Získané způsobilosti
Student je schopen pohlížet na čtenářství jako na předmět zkoumání, uvědomuje si čtenářství jako sociální roli, umí sestavit nástroj pro aktualizované poznání čtenářství jednotlicých věkových skupin dětí.
Literatura
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. HAVlÍNOVÁ, M. Knížka pro rodiče o dětech a čtení. Praha: Albatros, 1978. CHALOUPKA, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1992. VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV, 1995. TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: PdF Jihočeské univerzity, 1990. URBANOVÁ, S. Děti a literatura. Ostrava, 1996. SIEGLOVÁ, N. Dětská literatura po roce 1945 - poezie. Brno, 1995. ŠUBRTOVÁ, M. Dětská literatura po roce 1945 - próza. Brno, 1995. URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: OU, 2003. GENČIOVÁ, M. Literatura pro děti a mládež. Praha: SPN, 1984. URBANOVÁ, S. Meadry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.
Požadavky
1) Aktivní účast na seminářích (diskuse)2) Seminární práce - kvalitativní nebo kvantitativní sonda do dětského čtenásřtví zvolené věkové skupiny (v závěrečném semináři prezentováno s pomocí ppt prezentace, rozsah pís. elaborátu cca 5 stran)Hodnocení studenta:- účast ve výuce (10 bodů)- samostatná práce s odbornými zdroji (20 bodů)- prezentace získaných poznatků o čtenářství dětí (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.