Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interpretace textů z české literatury 2 (KCD / C3IL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3IL2 - Interpretace textů z české literatury 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V semináři jsou analyzovány texty reprezentující poezii, prózu a drama v různých etapách českého národního obrození a v druhé polovině 19. století. Práce je založena na praktické aplikaci teoretických, metodologických a literárněhistorických znalostí, využívá a rozvíjí interpretační schopnosti studentů. Povinností každého účastníka je reflektovaná četba dvaceti titulů krásné literatury z tohoto období české literatury. Seminář paralelně doplňuje přednáška Kapitoly z vývoje české literatury 2, která studentům poskytne přehled o literárním vývoji daného období.Program seminářů:1. Počátky novočeského básnictví, dramatu a prózy: Básně v řeči vázané, Sebrání básní a zpěvů; Realizace programu národní kultury ve vědě, poezii a próze: Jungmannovo dvojí rozmlouvání O jazyku českém; J. Linda Záře nad pohanstvem2. Idea slovanské vzájemnosti v české novodobé poezii: Čelakovského Ohlasy, Kollárova Slávy dcera, Čechova Slávie3. Romantismus odosobňující a subjektivizující v tvorbě K. J. Erbena a K. H. Máchy, umělecká polemika s Májem - Záhořovo lože, Rozervanec, vliv Erbenových balad na tvorbu J. Nerudy4. Fikční svět Babičky B. Němcové, Němcová epistolografka; obraz venkova, města a ženy v tvorbě májovců5. Parnasismus v tvorbě Vrchlického, Sládka a Zeyera6. Obraz venkova a české minulosti v realistické próze T. Novákové, K. V. Raise, A. Jiráska

Získané způsobilosti

Student je schopen literárněhistorické orientace ve vývoji českého písemnictví 19. století, je seznámen se specifiky literární tvorby daného období, s nosnými žánry, autory a stěžejními díly. Získá přehled o periodizaci literatury, společenském a kulturním kontextu dané doby. Student bude schopen využívat terminologii literární teorie, interpretovat umělecký text, bude rozvíjet dovednost vypracovat seminární práci - analýzu uměleckého textu. Posílí kompetence komunikační, interpersonální, interkulturní a sociální.

Literatura

LEHÁR, J. A KOL. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha: Lidové noviny, 1998. JANÁČKOVÁ, J. Česká literatura 19. století. Praha: Scientia, 1994. HAMAN, A. Česká literatura 19. století. České Budějovice: JU, 2002. KOL. AUTORŮ. Dějiny české literatury II - literatura národního obrození. Praha: Československý spisovatel, 1960. POHORSKÝ, M. A KOL. Dějiny české literatury III. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961. MACURA, V. Znamení zrodu: české národní obrození jako kulturní typ. Jinočany: H+H, 1995. JANÁČKOVÁ, J. Alois Jirásek. Praha, 1987. OTRUBA, M. Božena Němcová. Praha, 1962. VODIČKA, F. Cesty a cíle obrozenecké literatury. Praha: Československý spisovatel, 1958. NOVÁK, A. Česká literatura a národní tradice. Brno, 1995. POLÁK, J. Česká literatura 19. století. Praha: SPN, 1990. HAMAN, A. Česká literatura 19. století a evropský kontext. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 1999. MACURA, V. Český sen. Praha: NLN, 1998. VIKTORA, V. K pramenům národní literatury. Plzeň: Fraus, 2003. ČERNÝ, V. Knížka o Babičce. Praha: Československý spisovatel, 1963. HAMAN, A. Neruda prozaik. Praha: Odeon, 1969. NOVÁK, A. O Teréze Novákové. Česká Třebová, 1930. CÍSAŘ, J. Přehledné dějiny českého divadla. Praha: Akademie múzických umění, 2004. NOVÁK, A. Přehledné dějiny literatury české. Brno: Atlantis, 1995.

Požadavky

- docházka na semináře- zpracování seminární práce - analýzy uměleckého textu- průběžná četba ukázek a textů; příprava k jejich analýze v semináři - četba beletrie (20 titulů)- četba zadané odborné literatury- samostudium- možnost konzultace a e-mailového kontaktu s vyučujícímBodové hodnocení:aktivní účast na semináři na základě průběžné četby a samostudia: 10 bodůzpracování seminární práce: 20zkouška: 70 bodů100 - 90 výborně 89 - 75 velmi dobře 74 - 60 dobře 59 a méně nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.