Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interpretace textů z české literatury 4 (KCD / C3IL4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3IL4 - Interpretace textů z české literatury 4, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pokus o interpretaci románu Fráni Šrámka Stříbrný vítr2. Vliv expresionismu: Filozofické reflexe v díle Ladislava Klímy; Podvojnost člověka v díle Richarda Weinera3. Kdo je Haškův Švejk? Pokus o interpretaci postavy Švejka 4. Noetická trilogie Karla Čapka (Hordubal, Povětroň, Obyčejný život)5. Význam řeči v románu Vladislava Vančury Pole orná a válečná6. Psychologická próza mezi válkami: Jaroslav Havlíček: NeviditelnýSemináře se soustředí na genezi poetiky nejvýznamnějších tvůrčích osobností 1. pol. 20. století, jsou sondou do dílčích problémů prózy. Při interpretaci textů je systematicky využívána metodologie literární teorie, historie a kritiky. Posluchači si ověřují schopnost výběru, třídění a hodnocení nejdůležitějších informací a jejich perspektivní uplatnění ve výukovém procesu. Seminář chronologicky navazuje na předchozí interpretační seminář (3TCL3), literárněhistorický a literárněkritický rámec nabízí studentům přednáška (Kapitoly z vývoje české literatury 4).

Získané způsobilosti

Student bude schopen orientace v literárním kontextu let 1890 až 1945, získá přehled o stěžejních uměleckých směrech, uměleckých programech. Seznámí se s prozaickou tvorbou daného období, s tematickou a narativní proměnou prózy, s poetikou stěžejních autorů, s nosnými díly. Student dále posílí svou čtenářskou zkušenost s tvorbou dané doby.Student dále rozvine a posílí dovednost psát seminární práci na zadané téma, schopnost využívat terminologie literární teorie a schopnost analýzy a interpretace prozaického textu z daného období (s přihlédnutím ke školní četbě určené žákům ZŠ).Student dále rozvine interpretační, komunikační a interakční komunikace.

Literatura

KOL. AUTORŮ. Česká literatura na předělu století. Jinočany: H+H, 2001. JEŘÁBEK, D. Česká literatura od konce národního obrození do roku 1918. Brno: MU, 1999. KOL. AUTORŮ. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1998. MOLDANOVÁ, D. Česká literatura v období modernismu. Ústí nad Labem: UJEP, 1996. KOL. AUTORŮ. Dějiny české literatury IV. Praha: Victoria Publishing, 1995. KOLEKTIV AUTORŮ. Poetika české meziválečné literatury. Praha, 1987. CHALUPECKÝ, J. Expresionisté. Praha: Torst, 1992. HOLÝ, J. Možnosti interpretace. Olomouc: Periplum, 2002. ČERVENKA, M. - JANKOVIČ, M. - KUBÍNOVÁ, M. - LANGEROVÁ, M. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2002. NOVÁK, A. Přehledné dějiny literatury české. Brno: Atlantis, 1995. ŠOLLE, Z. Století české politiky. Praha, 1998. KOŽMÍN, Z. Studie a kritiky. Praha: Torst, 1995. MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno: Host, 2000. MUKAŘOVSKÝ, J. Studie II. Brno: Host, 2001. KOLEKTIV AUTORŮ. Studie o české próze na přelomu století. Ústí nad Labem, 1993. RICHTEROVÁ, S. Ticho a smích. Praha: Mladá Fronta, 1997. RICHTEROVÁ, S. Ticho a smích. Praha: Mladá fronta, 1996. PEŠAT, Z. Tři podoby literární vědy. Praha: Torst, 1998.

Požadavky

Bodové hodnocení:aktivní účast na semináři na základě průběžné četby a samostudia: 10 bodůzpracování seminární práce: 20zkouška: 50 bodů100 - 60 bodů splnil/započteno 59 - 0 bodů nesplnil/nezapočteno

Garant

Ing. Mgr. Radomil Novák, Ph.D.