Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kapitoly z literatury pro děti a mlád. 1 (KCD / C3KM1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3KM1 - Kapitoly z literatury pro děti a mlád. 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

První blok přednášek má za úlohu posluchačům podat vhled do problematiky literatury pro děti a mládež. Nastíní místo dětské literatury v celku celonárodní literatury, poukáže na funkci literatury ve vztahu k proměňujícím se potřebám dětského recipienta. Seznámí s žánrovým spektrem dětské literatury. Dále se bude věnovat prezentaci folkloní tvorby na pozadí literární a problematikou včleňování folkloru do dětské literatury. Nastíní historický vývoj dané literární oblasti a seznámí s některými představiteli teorie, kritiky a samotné umělecké tvorby pro děti.Témata přednášek1. Vhled do studia literatury pro děti a mládež.2. Dětská literatura, její funkce a hodnota v perspektivě teorie a kritiky.3. Folklor a dětská literatura. Význam malých folklorních žánrů v recepci dětského příjemce.4. Evropská bajka včera a dnes.5. Velké folklorní žánry. Adaptace folklorních látek6. Pohádka.7. Autorská pohádka.Program seminářůSemináře se zaměří na aplikaci obecnějších a teoretických poznatků z přednášek. Jejich náplní bude práce s konkrétními texty, prezentace ukázek stěžejních děl, která postihne vývoj daných žánrových forem. Dále budou v seminářích otevřena některá témata, kterých se přednášky dotýkají jen okrajově (např. úloha ilustrace v žánrovém spektru literární tvorby pro děti, kýč a brak v dětské literatuře, prezentace konkrétního autorského přístupu k pohádkovému žánru)

Získané způsobilosti

- znalost specifických znaků a funkcí literatury pro děti a mládež- znalost faktorů ovlivňujících dětské čtenářství- znalost vývoje LPM a jejích nejvýznamnějších představitelů, stěžejních děl, klíčových žánrů, které vycházejí z ústní lidové slovesnosti - pohádka, pověst, báje, mýtus - schopnost využívat terminologii literární teorie k analýze děl LPM- kompetence komunikační a interakční

Literatura

URBANOVÁ, S. Meadry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ŠUBRTOVÁ, M. Pohádkové příběhy 2000 - 2010. Brno, 2011. URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: FF OU, 2003. SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno, 1998. KOPÁL, J. Detský svet v umeleckom obraze. Nitra, 1991. CHALOUPKA, O. - VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984.

Požadavky

- seminární úkoly založené na studiu odborné literatury (práce s kritickou reflexí vybrané umělecké tvorby) a dále založené na komparaci adaptací (literární podoby bajky) - docházka na přednášky, aktivní účast na seminářích při rozpravě nad texty- průběžná četba beletristických textů a studijní literatury- samostudiumBodový systém1) seminární úkol (zahrnuje studium primární a sekundární literatury) - 0 - 70 bodů2) aktivní účast na semináři - 0 - 30 bodů100 - 60 bodů vyhověl 59 - 0 bodů nevyhověl

Garant

Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.