Předmět Kapitoly z literatury pro děti a mlád. 1 (KCD / C3KM1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3KM1 - Kapitoly z literatury pro děti a mlád. 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
První blok přednášek má za úlohu posluchačům podat vhled do problematiky literatury pro děti a mládež. Nastíní místo dětské literatury v celku celonárodní literatury, poukáže na funkci literatury ve vztahu k proměňujícím se potřebám dětského recipienta. Seznámí s žánrovým spektrem dětské literatury. Dále se bude věnovat prezentaci folkloní tvorby na pozadí literární a problematikou včleňování folkloru do dětské literatury. Nastíní historický vývoj dané literární oblasti a seznámí s některými představiteli teorie, kritiky a samotné umělecké tvorby pro děti.Témata přednášek1. Vhled do studia literatury pro děti a mládež.2. Dětská literatura, její funkce a hodnota v perspektivě teorie a kritiky.3. Folklor a dětská literatura. Význam malých folklorních žánrů v recepci dětského příjemce.4. Evropská bajka včera a dnes.5. Velké folklorní žánry. Adaptace folklorních látek6. Pohádka.7. Autorská pohádka.Program seminářůSemináře se zaměří na aplikaci obecnějších a teoretických poznatků z přednášek. Jejich náplní bude práce s konkrétními texty, prezentace ukázek stěžejních děl, která postihne vývoj daných žánrových forem. Dále budou v seminářích otevřena některá témata, kterých se přednášky dotýkají jen okrajově (např. úloha ilustrace v žánrovém spektru literární tvorby pro děti, kýč a brak v dětské literatuře, prezentace konkrétního autorského přístupu k pohádkovému žánru)
Získané způsobilosti
- znalost specifických znaků a funkcí literatury pro děti a mládež- znalost faktorů ovlivňujících dětské čtenářství- znalost vývoje LPM a jejích nejvýznamnějších představitelů, stěžejních děl, klíčových žánrů, které vycházejí z ústní lidové slovesnosti - pohádka, pověst, báje, mýtus - schopnost využívat terminologii literární teorie k analýze děl LPM- kompetence komunikační a interakční
Literatura
URBANOVÁ, S. Meadry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. ŠUBRTOVÁ, M. Pohádkové příběhy 2000 - 2010. Brno, 2011. URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 1. Praha: Albatros, 1973. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 3. Praha: Albatros, 1979. ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: FF OU, 2003. SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno, 1998. KOPÁL, J. Detský svet v umeleckom obraze. Nitra, 1991. CHALOUPKA, O. - VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984.
Požadavky
- seminární úkoly založené na studiu odborné literatury (práce s kritickou reflexí vybrané umělecké tvorby) a dále založené na komparaci adaptací (literární podoby bajky) - docházka na přednášky, aktivní účast na seminářích při rozpravě nad texty- průběžná četba beletristických textů a studijní literatury- samostudiumBodový systém1) seminární úkol (zahrnuje studium primární a sekundární literatury) - 0 - 70 bodů2) aktivní účast na semináři - 0 - 30 bodů100 - 60 bodů vyhověl 59 - 0 bodů nevyhověl
Garant
Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.