Předmět Aktuál.problémy jaz.a lit. komunikace 2 (KCD / C3PK2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3PK2 - Aktuál.problémy jaz.a lit. komunikace 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Semináře budou mít zejména diskuzní charakter. Předpokládáme otevírání především takových témat jako soudobá topika dětské literatury, vliv médií na podobu současné tvorby určené dětem, trivialita a kýč v dětské literatuře atp. Stranou zájmu nezůstanou ani aktuální problémy - vedení dětí k četbě jako volnočasové aktivitě, faktory ovlivňující dětské čtenářství či vývoj úrovně čtenářské gramotnosti žáků základní školy.
Získané způsobilosti
Schopnost rozpoznat v textech pro děti a mládež funkci estetickou, zejména však rozpoznat funkce jiné (persvazivní, propagační, odborněsdělnou), oddělit komunikaci s uměleckým textem od komunikace výrazovými prostředky mimotextovými.
Literatura
URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava, 2005. URBANOVÁ, S. Meadry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. MACUROVÁ, A., MAREŠ, P. Text a komunikace: Jazyk v lit. díle a ve filmu. Praha, 1993. ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. DeVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001. ŠVANDOVÁ, J., JELÍNEK, B. Argumentace a umění komunikovat. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2186-1.MÜLLEROVÁ, O. - HOFFMANNOVÁ, J. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. KOŘENSKÝ, J. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice, 1999. LEPILOVÁ, K. Text, obraz, zvuk ("vyprávějte si s námi!"). Ostrava, 2004. GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.NOVÁK, R. - KULDANOVÁ, P. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.KUBECZKOVÁ, O. Současná literatura pro malé děti a její umělecká hodnota. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-004-9.
Požadavky
Analýza vybraného titulu dětské literatury, který vykazuje rysy soudobých trendů v komunikaci s dítětem, soudobých témat, která se dítěte dotýkají. Student se pokusí komplexně zmapovat umělecké prostředky, které se na specifické tematizaci podílejí a bude uvažovat o díle také v hodnotovém měřítku (brak a kýč v dětské literatuře).Student zpracuje seminární práci dle zadaných požadavků (upřesněno vždy vyučujícím na počátku každého semestru), za niž má možnost získat max. 100 bodů. Podle kvality zpracování práce se odvíjí také bodové hodnocení a udělení zápočtu:100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.