Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia českého jazyka (KCD / C3USJ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3USJ - Úvod do studia českého jazyka, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek1. Jazyk a jazykověda. Systém a struktura jazyka.2. Český národní jazyk a jeho celková charakteristika, diferenciace a stratifikace.3. Spisovný jazyk a jeho rozvrstvení. Norma a kodifikace spisovného jazyka.4. Funkce a principy českého pravopisu. Kodifikace pravopisu.5. Nespisovné útvary českého jazyka (dialekty, interdialekty, sociolekty).6. Základní periodizace vývoje českého jazyka.7. Česká jazykovědná bohemistika, její vývoj a hlavní představitelé.Cílem přednášek je podat studentům základní informace týkající se studia jak českého jazyka, tak lingvistiky obecně. Pozornost je věnována systémovosti a funkcím jazyka, charakteristice jednotlivých útvarů českého jazyka (spisovných i nespisovných), základní periodizaci vývoje českého jazyka a české jazykovědné bohemistice.Program seminářů:Náplň seminářů bude spočívat v detailním rozboru a procvičení jednotlivých přednáškových témat a úskalí českého pravopisu formou různých typů cvičení. Pozornost bude zaměřena zejména na pravopisné jevy lexikální povahy, psaní i-y, psaní předložek a předpon s/s-, z/z-, délku samohlásek v domácích slovech, psaní souhláskových skupin, velká písmena, cizí slova obecná a vlastní, spřežky apod.

Získané způsobilosti

Student získá znalost základů lingvistické teorie, bude schopen aplikovat poznatky v praxi, zvládne v teoretické i praktické rovině normy a kodifikaci pravidel českého pravopisu. Kompetence:- komunikační- interakční

Literatura

HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha, 1988. ČECHOVÁ, M. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. HUBÁČEK, J.- JANDOVÁ, E. - SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. Opava, 2002. ČERNÝ, J. Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál, 2005. GREPL, M. A KOL. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 2000. HRBÁČEK, J. Úvod do studia jazyka. Praha, 1999. LOUCKÁ, P. Zahrada ochočených slov. Praha: Dokořán, 2007. ČMEJRKOVÁ, S. a kol. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, 1997. STICH, A. Jazykověda - věc veřejná. Praha: Nakladatelství LN, 2004. HUBÁČEK, J. O zvukové stránce českého jazyka. Praha, 1981. KOL. AUTORŮ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2004.

Požadavky

- docházka na přednášky- sledování aktuálních jazykových jevů- aktivní účast v seminářích- příprava na krátkou prezentaci v semináři- prezentace v semináři- samostatné vypracování zadaných pravopisných cvičení- samostudium- možnost konzultace a e-mailového kontaktu s vyučujícímIndividuální postup samostudiem je možný v odůvodněných případech (zvl. u mobilit Erasmus) na základě včasné domluvy s vyučujícím. Student zpracuje samostatný úkol a písemně doloží, jak problematiku zvládl (popis vlastního postupu samostudiem).Požadavky ke zkoušce:Podmínkou pro získání zkoušky je aktivní účast na seminářích (70 %) a splnění písemného testu na závěr semestru. Pravopisný test má 2 části - praktickou a teoretickou. Praktická část je zaměřena na doplňování problematických pravopisných jevů (psaní i/y; psaní -je- a -ě-; psaní souhláskových skupin; psaní předložek a předpon s/s- a z/z-; délka samohlásek; psaní slov přejatých; zkratky a značky; psaní velkých písmen; hranice slov v písmu. Teoretická část obsahuje dvě otázky vyplývající z témat přednášek. Ke splnění zkouškového testu má student k dispozici 2 pokusy (1 řádný + 1 opravný). Bodové hodnocení:100 - 91 bodů výborně 90 - 71 bodů velmi dobře 70 - 51 bodů dobře 50 - 0 bodů nevyhověl

Garant

doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.