Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kapitoly z vývoje české literatury 2 (KCD / C3VL2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / C3VL2 - Kapitoly z vývoje české literatury 2, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Počátky českého národního obrození, jeho význam v kontextu literárního vývoje u nás. Podmínky a podoby literárního úsilí obrozenských tvůrců v oblasti dramatu (první české hry), prózy (význam České expedice) a poezie (počátky novočeského básnictví). Význam osvícenské vědy pro rozvoj obrozenského písemnictví (úloha J. Dobrovského a J. Jungmanna).2) Preromantická (J. Kollár, F. J. Čelakovský) a romantická tvorba v české literatuře, dvě línie českého romantismu, osobnost a literární odkaz K. H. Máchy, tvorba K. J. Erbena.3) Rozvoj prózy a přínos literárání tvorby B. Němcové, kritika společnosti v díle K. Havlíčka Borovského.4) Pokračovatelé odkazu K. H. Máchy a K. Havlíčka Borovského, cíle májovců, trvalé hodnoty a význam díla J. Nerudy, V. Hálka, K. Světlé ad.5) Národní a kosmopolitické tendence - autoři okolo almanachu Ruch a časopisu Lumír. Rozmanitost, tematické a žánrové spektrum tvorby generace J. Vrchlického, J. Zeyera, S. Čecha ad.6) Rozvoj realismu v české literatuře. Vesnický román v pojetí K. V. Raise, T. Novákové, K. Klostermanna ad. Historická próza A. Jiráska a Z. Wintra. Projevy naturalismu v české literatuře.7) České divadlo, jeho rozvoj a tendence v 19. století (od romantického k realistickému pojetí dramatického umění, osobnosti V. K. Klicpery, J. K. Tyla, bratří Mrštíků, L. Stroupežnického ad.).Přednášky podávají obraz vývoje české literatury od počátku národního obrození. Věnují se základním vývojovým tendencím od klasicismu přes preromantismus a romantismus, počátkům a rozvoji realistické tradice, nástupu nových básnických generací a rozvoji prózy a divadla v druhé polovině 19. století. Dále se přednášky soustředí na situaci v literatuře v závěru 19. století a na předpoklady dalšícho vývoje. Přednášky jsou východiskem interpretačních seminářů, akcentují tvorbu nejvýznamnějších tvůrčích osobností daných období v českém literárním vývoji.

Získané způsobilosti

Student se orientuje ve vývoji českého písemnictví 19. století na pozadí evropského kulturního kontextu, získá znalost specifik literatury daného období a její periodizace, znalost vybraných význačných osobností, stěžejních děl a hlavních žánrů. Student bude rozvíjet schopnost interpretovat umělecký text (včetně začlenění základní literárněvýchovné a didaktické interpretace).Student bude rozvíjet kognitivní, komunikační, komparační, interkulturní kompetence.

Literatura

LEHÁR, J. A KOL. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha: Lidové noviny, 1998. JANÁČKOVÁ, J. Česká literatura 19. století. Praha: Scientia, 1994. HAMAN, A. Česká literatura 19. století. České Budějovice: JU, 2002. HAMAN, A. Česká literatura 19. století a evropský kontext. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 1999. KOL. AUTORŮ. Dějiny české literatury II - literatura národního obrození. Praha: Československý spisovatel, 1960. POHORSKÝ, M. A KOL. Dějiny české literatury III. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961. MACURA, V. Znamení zrodu: české národní obrození jako kulturní typ. Jinočany: H+H, 1995. JEŘÁBEK, D. Česká literatura od konce národního obrození do roku 1918. Brno: MU, 1999. POLÁK, J. Česká literatura 19. století. Praha: SPN, 1990. MACURA, V. Český sen. Praha: NLN, 1998. HAMAN, A. Nástin dějin české literární kritiky. Jinočany: H&H, 2000. CÍSAŘ, J. Přehledné dějiny českého divadla. Praha: Akademie múzických umění, 2004. NOVÁK, A. Přehledné dějiny literatury české. Brno: Atlantis, 1995. VALČEK, P. Slovník literárnej teórie. Bratislava, 2006.

Požadavky

. docházka na přednášky. průběžná četba studijní literatury k přednášené problematice. průběžná četba beletristických textů k přednášené problematice . samostudium. příprava ke znalostnímu testu. možná konzultace a e-mailový kontakt s vyučujícímHodnocení studenta:- účast ve výuce (10 bodů)- znalostní test (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.