Předmět Didaktika literární výchovy (KCD / DILV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DILV - Didaktika literární výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přehled témat výuky:1. Specifika literární výchovy na základní škole, cíle literární výchovy, literární výchova a RVP ZV, vymezení literární výchovy ve školních vzdělávacích programech. Současná koncepce výuky mateřštiny na 2. stupni ZŠ; budování vnitropředmětových vztahů. Nové odborné publikace věnované didaktice literární výchovy.2. Učebnice pro potřeby literární výchovy, výsledky analýz čítankových řad.3. Čtenářství dětí, rozvoj a proměny čtenářství v závislosti na věku, stěžejní žánry v četbě žáků 2. stupně ZŠ.4. Školní a mimoškolní četba, tzv. společná, doporučená četba. Výběr vhodných titulů, postupy vedoucí k aktivizaci čtenářství.5. Práce s uměleckým textem, interpretace textů, vhodné metody a formy pro žáky 2. stupně ZŠ. Využití uměleckých textů při rozvíjení čtenářské gramotnosti.
Literatura
LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-8689-801-6.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7664-451-1.LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2009. LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
Požadavky
Studenti budou seznámeni se současným pojetím výuky literatury na 2. stupni ZŠ, získají přehled o existujících čítankových řadách, ujasní si existující souvislost mezi výukou literatury a stavem čtenářství současných dětí. Seznámí se s metodami a formami práce s uměleckým textem, vhodnými pro žáky 2. stupně ZŠ. Dále posluchači získají informace o aktuální odborné produkci daného zaměření.