Předmět Dětské čtenářství a školní četba (KCD / DMDC)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMDC - Dětské čtenářství a školní četba, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Disciplína je zaměřena na hlubší poznáníklíčových etap rozvoje dětského čtenářství, předevšímna identifikacijejich základních charakteristik a determinant.Ukazuje možnosti poznání specifických aspektů čtenářství předškolních i mladších a starších školních dětí podle věku, pohlaví, čtenářské zkušenosti a sociálního zázemí čtenáře.Dětský čtenář je nahlížen primárně prizmatem role žáka a důraz je tak kladen především na smysl, cíle a pojetí školní četby v přípravě na aktivní přijetí role celoživotního čtenáře. V platných vzdělávacích dokumentech je pak reflektována pozice a obsahová náplň literární výchovy jako výchovy čtenářské.Tematické okruhy:1. Teorie a výzkum dětského čtenářství, uvedení do terminologie - tradiční a inovované koncepce, poznávání dětského čtenáře metodami výzkumu chování.2. Předčtenářské období - čtenářské prekoncepty a čtenářská propedeutika, základy čtenářských prekompetencí a pregramotnosti; čtenářská socializace v rodině a první institucionalizace četby v mateřské škole.3. Začínající čtenář -záměrná a cílevědomá tvorba literárního vědomí dítěte ve škole, obtížná pozice čtení mezi "chtít", "umět" a "muset".4. Prepubescentní a pubescentní čtenář - čtenářská exploze v minulosti a v současnosti, kontemplace a identifikace; postoje, motivace, zájmy ve vztahu k sobě, k životu a k četbě; reálný a virtuální čtenář.6. Literární výchova na 1. a 2. stupni ZŠ - analýza cílů a obsahové náplně, didaktická rozvaha (výukové zásady, cíle a metody); komunikativní literární výchova; teorie apriorního čtenáře; aktuální problémy edukace dětského a dospívajícího čtenáře.7. Školní četba - určená povinnost, doporučené žánry, nebo absolutní volnost výběru; otázka sestavování reprezentativních seznamů dětské četby.8. Učitel literární výchovy - expertní čtenář znalý čtenářských možností i limitů svých žáků; osobnostní a profesní předpoklady pro vedení dětí a dospívajících k aktivnímu čtenářství; koncepce vzdělávání učitelů literární výchovy.
Literatura
DUBEC, M. a kol. Baví mě číst a hýbat světem: jak efektivně vyučovat průřezová témata a současně rozvíjet čtenářství: vývoj sdružených příkladů dobré praxe pro učitele základních škol. Praha: Projekt Odyssea, 2012. ISBN 978-80-87145-43-2.WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: UK, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9.HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: OU PdF, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.ZACHOVÁ, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3.ČUŘÍN, M. a kol. Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013. ISBN 978-80-7405-327-6.MELENŤJEVA, J. P. Čtenije: javlenije, process, dejateľnostˇ. Moskva: Nauka, 2010. ISBN 978-5-02-037390-7.OBERT, V. Dětská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, 2002. ISBN 80-88894-07-7.TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-7204-111-8.HELŠUSOVÁ, L. a kol. Dětské čtenářství v současné společnosti z perspektivy sociologie vzdělávání. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-936-3.HOMOLOVÁ, K. Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2013. ISBN 978-80-7248-952-7.TOMAN, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: JU, 2007. ISBN 978-80-7391-038-6.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-8689-801-6.NOVÁK, R. (ed.). Hodnoty v literatuře a současném čtenářství. Ostrava: OU, 2013. ISBN 978-80-7664-476-4.CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. Jací jsme čtenáři?. sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-241-3.SCHACHERL, M. (ed.). K moderní výuce českého jazyka a literatury. Vodňany: Gymnázium Vodňany, 2008. ISBN 978-80-254-2030-0.GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU PdF, 2008. ISBN 978-80-7368-541-6.BUBENÍČKOVÁ, P. a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové, 2011. ISBN 978-80-7435-165-5.VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol. Kudy vede cesta ke čtenáři?: rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ. Praha: GAC, 2007. ISBN 978-80-254-0669-4.Literární výchova jako cesta k četbě: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-009-9.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.ŠLAPAL, M. a kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7.GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.HOMOLOVÁ, K. Možnosti zkoumání současného dospívajícího čtenáře. Opava: SU, 2012. ISBN 978-80-7248-808-7.ŽEMBEROVÁ, V. Nad žánrami modernej prózy pro mladých čitateľov. O dieťati, jazyku, literatúre, roč. 1, č. 1 str. 17 -31. 2013. HOMOLOVÁ, K. Pedagogicko-didaktické a psychososociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.KOPÁL, J. Próza a poézia pre mládež. Teória/poetológia. Nitra: Enigma, 1998. ISBN 80-85471-48-5.FARRALL, M. L. Readingassessment: linkinglanguage, literacy, and cognition. Hoboken, N.J.: John Wiley and Sons, 2012. CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.ZACHOVÁ, A. a kol. Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-233-1.OBERT, V. Rozvíjanie literárnej kultúry žiakov. Bratislava: OG - Vydavateľstvo Poľana, 2003. ISBN 80-89002-81-1.CHALOUPKA, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1992. HOMOLOVÁ, K. Selected Chapters on Children´s Literacy. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-069-8.STEPANOVA, A. S., JALYŠEVA, V. V. (eds.). Sovremennyj čitatel: vzgljad specialistov knižnoj kultury: sbornik statej. Sankt- Peterburg: Rossijskaja nacionalnaja biblioteka, 2011. ISBN 978-5-8192-0414-6.TOMKOVÁ, A., MARUŠÁK, R., PROVAZNÍK, J. Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti: manuál příkladů z praxe. Praha: UK, 2012. ISBN 978-80-7290-582-9.VITÉZOVÁ, E. Súčasná literatúra a škola. Nitra: UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-662-3.CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.TRELEASE, J. The Read-Aloud Handbook. 7th ed. PenguinBooks. 2013. ISBN 978-01-4312-160-2.HOMOLOVÁ, K. Uživatelská propedeutika. Opava: SU, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0.SMETÁČEK, V., VOZNIČKA, V., JONÁK, Z. Vývoj dětského čtenáře a školní četba na základní škole: predikční model dětského čtenáře. Olomouc: Krajský pedagogický ústav, 1988. STARZEC, H. Wychowanie literackie. Warszawa: Paňstw.Wydawnictwo naukowe, 1980. KOŽMIŇSKA, I., OLSZEWSKA, E. Wychowanie przez czytanie. Swiat Ksiažki. 2014. ISBN 978-83-7943-386-5.
Požadavky
Podmínkou pro udělení zápočtu je zpracování seminární práce na téma, které si student buď vybere z nabídky (viz anotace předmětu), nebo samostatně navrhne a konzultuje s vyučujícím. Při volbě tématu lze zohlednit studentovo odborné zaměření. Součástí seminární práce bude obsahovat jednak část teoretickou, věnující se zvolené problematice obecně, sumarizující současný stav poznání a implikující možné otázky a problémy k dalšímu řešení, jednak část praktickou, v níž bude student reflektovat samostatně provedenou kvalitativní sondu do dětského čtenářství. Zpracovanou kazuistiku vztáhne zpět k teoretickým východiskům a formuluje vlastní názor na sledovaný jev. Minimální rozsah práce je 10 stran, předpokládá se využití minimálně 15 zdrojů domácím i zahraničních a v textu řádně citovaných dle platných norem.
Garant
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.