Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dětské čtenářství a školní četba (KCD / DMDC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMDC - Dětské čtenářství a školní četba, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Disciplína je zaměřena na hlubší poznáníklíčových etap rozvoje dětského čtenářství, předevšímna identifikacijejich základních charakteristik a determinant.Ukazuje možnosti poznání specifických aspektů čtenářství předškolních i mladších a starších školních dětí podle věku, pohlaví, čtenářské zkušenosti a sociálního zázemí čtenáře.Dětský čtenář je nahlížen primárně prizmatem role žáka a důraz je tak kladen především na smysl, cíle a pojetí školní četby v přípravě na aktivní přijetí role celoživotního čtenáře. V platných vzdělávacích dokumentech je pak reflektována pozice a obsahová náplň literární výchovy jako výchovy čtenářské.Tematické okruhy:1. Teorie a výzkum dětského čtenářství, uvedení do terminologie - tradiční a inovované koncepce, poznávání dětského čtenáře metodami výzkumu chování.2. Předčtenářské období - čtenářské prekoncepty a čtenářská propedeutika, základy čtenářských prekompetencí a pregramotnosti; čtenářská socializace v rodině a první institucionalizace četby v mateřské škole.3. Začínající čtenář -záměrná a cílevědomá tvorba literárního vědomí dítěte ve škole, obtížná pozice čtení mezi "chtít", "umět" a "muset".4. Prepubescentní a pubescentní čtenář - čtenářská exploze v minulosti a v současnosti, kontemplace a identifikace; postoje, motivace, zájmy ve vztahu k sobě, k životu a k četbě; reálný a virtuální čtenář.6. Literární výchova na 1. a 2. stupni ZŠ - analýza cílů a obsahové náplně, didaktická rozvaha (výukové zásady, cíle a metody); komunikativní literární výchova; teorie apriorního čtenáře; aktuální problémy edukace dětského a dospívajícího čtenáře.7. Školní četba - určená povinnost, doporučené žánry, nebo absolutní volnost výběru; otázka sestavování reprezentativních seznamů dětské četby.8. Učitel literární výchovy - expertní čtenář znalý čtenářských možností i limitů svých žáků; osobnostní a profesní předpoklady pro vedení dětí a dospívajících k aktivnímu čtenářství; koncepce vzdělávání učitelů literární výchovy.

Literatura

DUBEC, M. a kol. Baví mě číst a hýbat světem: jak efektivně vyučovat průřezová témata a současně rozvíjet čtenářství: vývoj sdružených příkladů dobré praxe pro učitele základních škol. Praha: Projekt Odyssea, 2012. ISBN 978-80-87145-43-2.WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: UK, 2012. ISBN 978-80-7290-579-9.HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika. Ostrava: OU PdF, 2009. ISBN 978-80-7368-657-4.ZACHOVÁ, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013. ISBN 978-80-904449-7-3.ČUŘÍN, M. a kol. Čtenářství v souvislostech. Ústí nad Orlicí: Oftis, 2013. ISBN 978-80-7405-327-6.MELENŤJEVA, J. P. Čtenije: javlenije, process, dejateľnostˇ. Moskva: Nauka, 2010. ISBN 978-5-02-037390-7.OBERT, V. Dětská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, 2002. ISBN 80-88894-07-7.TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-7204-111-8.HELŠUSOVÁ, L. a kol. Dětské čtenářství v současné společnosti z perspektivy sociologie vzdělávání. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-936-3.HOMOLOVÁ, K. Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2013. ISBN 978-80-7248-952-7.TOMAN, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: JU, 2007. ISBN 978-80-7391-038-6.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-8689-801-6.NOVÁK, R. (ed.). Hodnoty v literatuře a současném čtenářství. Ostrava: OU, 2013. ISBN 978-80-7664-476-4.CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. Jací jsme čtenáři?. sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-241-3.SCHACHERL, M. (ed.). K moderní výuce českého jazyka a literatury. Vodňany: Gymnázium Vodňany, 2008. ISBN 978-80-254-2030-0.GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU PdF, 2008. ISBN 978-80-7368-541-6.BUBENÍČKOVÁ, P. a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové, 2011. ISBN 978-80-7435-165-5.VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol. Kudy vede cesta ke čtenáři?: rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ. Praha: GAC, 2007. ISBN 978-80-254-0669-4.Literární výchova jako cesta k četbě: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-009-9.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.ŠLAPAL, M. a kol. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7.GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.HOMOLOVÁ, K. Možnosti zkoumání současného dospívajícího čtenáře. Opava: SU, 2012. ISBN 978-80-7248-808-7.ŽEMBEROVÁ, V. Nad žánrami modernej prózy pro mladých čitateľov. O dieťati, jazyku, literatúre, roč. 1, č. 1 str. 17 -31. 2013. HOMOLOVÁ, K. Pedagogicko-didaktické a psychososociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.KOPÁL, J. Próza a poézia pre mládež. Teória/poetológia. Nitra: Enigma, 1998. ISBN 80-85471-48-5.FARRALL, M. L. Readingassessment: linkinglanguage, literacy, and cognition. Hoboken, N.J.: John Wiley and Sons, 2012. CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.ZACHOVÁ, A. a kol. Rozměry čtenářství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-233-1.OBERT, V. Rozvíjanie literárnej kultúry žiakov. Bratislava: OG - Vydavateľstvo Poľana, 2003. ISBN 80-89002-81-1.CHALOUPKA, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1992. HOMOLOVÁ, K. Selected Chapters on Children´s Literacy. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-069-8.STEPANOVA, A. S., JALYŠEVA, V. V. (eds.). Sovremennyj čitatel: vzgljad specialistov knižnoj kultury: sbornik statej. Sankt- Peterburg: Rossijskaja nacionalnaja biblioteka, 2011. ISBN 978-5-8192-0414-6.TOMKOVÁ, A., MARUŠÁK, R., PROVAZNÍK, J. Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti: manuál příkladů z praxe. Praha: UK, 2012. ISBN 978-80-7290-582-9.VITÉZOVÁ, E. Súčasná literatúra a škola. Nitra: UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-662-3.CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.TRELEASE, J. The Read-Aloud Handbook. 7th ed. PenguinBooks. 2013. ISBN 978-01-4312-160-2.HOMOLOVÁ, K. Uživatelská propedeutika. Opava: SU, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0.SMETÁČEK, V., VOZNIČKA, V., JONÁK, Z. Vývoj dětského čtenáře a školní četba na základní škole: predikční model dětského čtenáře. Olomouc: Krajský pedagogický ústav, 1988. STARZEC, H. Wychowanie literackie. Warszawa: Paňstw.Wydawnictwo naukowe, 1980. KOŽMIŇSKA, I., OLSZEWSKA, E. Wychowanie przez czytanie. Swiat Ksiažki. 2014. ISBN 978-83-7943-386-5.

Požadavky

Podmínkou pro udělení zápočtu je zpracování seminární práce na téma, které si student buď vybere z nabídky (viz anotace předmětu), nebo samostatně navrhne a konzultuje s vyučujícím. Při volbě tématu lze zohlednit studentovo odborné zaměření. Součástí seminární práce bude obsahovat jednak část teoretickou, věnující se zvolené problematice obecně, sumarizující současný stav poznání a implikující možné otázky a problémy k dalšímu řešení, jednak část praktickou, v níž bude student reflektovat samostatně provedenou kvalitativní sondu do dětského čtenářství. Zpracovanou kazuistiku vztáhne zpět k teoretickým východiskům a formuluje vlastní názor na sledovaný jev. Minimální rozsah práce je 10 stran, předpokládá se využití minimálně 15 zdrojů domácím i zahraničních a v textu řádně citovaných dle platných norem.

Garant

PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.