Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro DaM a koncepce čítanek (KCD / DMLD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMLD - Literatura pro DaM a koncepce čítanek, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět Literatura pro děti a mládež a koncepce čítanek sleduje čítanky jako specifické typy učebnic, zaměřuje se na vymezení jejich znaků, na obsahové proměny čítanek ve 20. století a v současnosti. Sledované posuny jsou vnímány v širších společenských a historických souvislostech, ve vztahu k vymezeným vzdělávacím cílům, dobovým proměnám recipientů.Stranou zájmu nezůstává podíl slova a obrazu, využití hypertextu, textových odkazů; zastoupení jednotlivých žánrů literatury pro děti a mládež, tzv. velké literatury, děl české i světové provenience v současných čítankách pro základní školy.Sledovány jsou diskuze o možném pojetí čítanek jako nositelek literárních hodnot, nebo jako zdroj aktuálních podnětů k mimoškolní četbě, jako o prostředku výchovy kultivovaného příjemce uměleckého textu.Jedním z aspektů hodnocení je také podoba současných čítanek vzhledem k jejich využití při rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků základních škol.

Literatura

LIBA, P. Čitateĺ a literárny proces. Bratislava: Tatran, 1987. LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu. Plzeň, 1995. LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. FREIRE, P. Edication for Critical Consciousness. New York: The Continuum Publ.Comp, 1989. ISBN 80-8264-0007-8.SHANK, G., BROWN, L. Exploring Educational Research Literacy. New York: Routledge, 2007. ISBN 978-041-5955-27-0.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7664-451-1.SIKOROVÁ, Z. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava : OU, 2007. ISBN 978-7368-412-6.MAŃÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148.NOVÁK, R. (ed.). Hodnoty v literatuře a současném čtenářství. Ostrava: OU, 2013. ISBN 978-80-7664-476-4.LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.LEDERBUCHOVÁ, L. K čítankám na 2. stupni základní školy. Český jazyk a literatura. 2003. MISTRÍK, E. a kol. Kultúra a multikultúrna výchova. Bratislava: Iris, 1999. ISBN 80-8877-881-6.GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickejkomunikáci (na 2. stupni základnej školy). Prešov: FHPV, 2003. ISBN 80-8068-193-7.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.ŽEMBEROVÁ, V. Nad žánrami modernej prózy pro mladých čitateľov. O dieťati, jazyku, literatúre, roč. 1, č. 1 str. 17 -31. 2013. LEDERBUCHOVÁ, L. O pubescentním čtenářství III. Český jazyk a literatura. 1996. STANOVICH, K. E. Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press, 2000. ISBN 978-157-2305-65-5.KOPÁL, J. Próza a poézia pre mládež. Teória/poetológia. Nitra: Enigma, 1998. ISBN 80-85471-48-5.TUČNÁ, E., VITÉZOVÁ, E. Rozprávka a povesť v tvorbe a recepcii. Nitra: UKF - FF, 2014. ISBN 978-80-558-0559-7.PRŠOVÁ, E. Rozvoj literárnej kompetencie metodami tvorivej dramatiky. Banská Bystrica: FHV Univerzity M. Bela, 2010. ISBN 978-80-557-0058-8.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.VITÉZOVÁ, E. Súčasná literatúra a škola. Nitra: UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-662-3.RUSŇÁK, R. Svetová literatura pro deti a mládež v didaktickej komunikácii. Prešov: PU, 2009. RUSŃÁK, R. Svetová literatura pro deti a mládež v didaktickej komunikácii. Prešov: PU, 2009. MAŃÁK, J., KLAPKO, D. (eds.). Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-124-3.PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktické informace. Praha : Acaedemia, 1987. SIKOROVÁ, Z. Učitel a učebnice: Užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava : Oftis, 2011. ISBN 978-80-7368-923-0.SIKOROVÁ, Z. Výběr učebnic na základních a středních školách. 150 s. Ostrava : PdF OU, 2004. ISBN 8070423730.ČERVENKOVÁ, I. Žák a učebnice: užívání učebnic na 2. st. základních škol. Ostrava: OU, 2010. ISBN 80-7368-924-3.

Požadavky

Student zpracuje seminární práci - analýzu konkrétní čítankové řady nebo srovnání čítanek dvou nakladatelství pro tentýž ročník na základě jednoho vybraného kritéria (viz náplň předmětu). Přesné vymezení seminární práce a volba hodnotícího kritéria bude konzultována s vyučujícím.

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.