Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané lingvodidaktické otázky (KCD / DMLO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMLO - Vybrané lingvodidaktické otázky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Disciplína usiluje o rozšíření pohledu studenta na vytipovaná témata, která lze z vývojového hlediska pokládat za klíčová a současně problematická. Studentům není upírána možnost vlastní volby tématu seminární práce, avšak vždy po poradě s vyučujícím.Nabídka témat:1. Rámcový vzdělávací program, tvorba školních vzdělávacích programů a výsledky školní edukace (zaměřeno na vzdělávací obor Český jazyk a literatura).2. Od integrity jazykového vyučování k principu komplexnosti (akcent na zpracování aktuálních učebnic mateřštiny a na připravenost učitelů ZŠ).3. Zkvalitňování recepčních komunikačních dovedností žáků ZŠ v jazykovém vyučování (mapování stávajícího stavu edukace prostřednictvím výzkumné sondy).4. Přístup učitelů českého jazyka k produkčním komunikačních dovednostem (vhodnost volených témat - realizace dotazníkového šetření).5. Učitel a způsob jeho volby jazykové učebnice a dalších didaktických prostředků (rozhovory s učiteli - zohlednění délky jejich pedagogické praxe).6. Možnosti fixace gramatického a pravopisného učiva na ZŠ s ohledem na komunikační pojetí výuky mateřštiny a na podobu zpracování jazykových učebnic.7. Role textu ve výuce mateřského jazyka (možnosti nabízené jazykovými učebnicemi - analýza zvolené učebnicové řady), jeho význam pro jazykovou i pro komunikačně-slohovou výchovu.

Literatura

GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-101-8.ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, J. Čeština její vyučování. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.LIPTÁKOVÁ, Ľ., KLIMOVIČ, M. (eds). Encyklopédia jazyka pro deti. Prešov: PdF PU, 2014. ISBN 978-80-555-1125-2.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7664-451-1.GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Gramotnost, vývin a možnosti jej didaktického usmerńovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.MAŃÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148.LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak se učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-211-0486-4.SVOBODOVÁ, J., KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava: OU PdF, 2002. ISBN 80-7042-226-2.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.LIPTÁKOVÁ, L. Kognitívne aspekty vyučovanie materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PdF Prešovské univerzity, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2.ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-32-3.HARČARÍKOVÁ, P., KLIMOVIČ, M. Naratíva v detskej reči. Prešov PdF PU, 2011. ISBN 978-80-555-04444-.PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.PETRASOVÁ, A. Práca s náučným textom na 1. stupni ZŠ. Prešov: PU PdF, 2003. ISBN 80-89061-68-0.SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.GEJGUŠOVÁ, I. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava: Oftis, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.HAVEL, J., NAJVAROVÁ, V. a kol. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: PdF MU, 2011. ISBN 978-80-210-5714-2.FURDÍK, J. Slovotvorná motivácia a jej jazykové funkcie. Levoča: Modrý Peter, 1993. ISBN 978-80-855-150-39.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika 2. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a nalýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987. PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladá letá, s.r.o., 2003. ISBN 80-10-00328-X.JELÍNEK, J. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: SPN, 1979. MAŃÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.

Požadavky

Podmínkou pro udělení zápočtu je zpracování seminární práce na téma, které si student buď vybere z nabídky (viz anotace předmětu), nebo samostatně navrhne a konzultuje s vyučujícím. Při volbě tématu lze zohlednit jak studentovo odborné zaměření, tak nutnost upozornit na proměnu potřeb společnosti za poslední dvacetiletí a s ním související posun nároků na školní jazykovou a komunikačně-slohovou výchovu. Nutnou součástí seminární práce je nejen teoretické vymezení problematiky a popis jejího vývoje, ale také formulování vlastního postoje ke sledovaným změnám. Navázání spolupráce s aktivně působícími učiteli českého jazyka v pedagogické praxi je vítáno. Minimální rozsah práce je 8 stran.

Garant

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.