Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané literárnědidaktické problémy (KCD / DMLP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMLP - Vybrané literárnědidaktické problémy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět Vybrané literárnědidaktické problémy seznamuje studenty s nejdůležitějšími současnými koncepcemi a teoriemi literární výchovy a s jejich širšími pedagogickými východisky.Zaměřuje se na vymezení optimálních a efektivních metod a postupů pro práci s uměleckým textem v literární výchově. Analýzy, interpretace uměleckého textu chápe jako nezbytné východisko literární výchovy na základní škole.Pozornost je věnována tzv. mikroanalýze uměleckého textu v podmínkách literární výchovy na základní škole v pojetí V. Vařejkové;dvojímu využití uměleckého textu ve výuce: text jako učivo a text jako umění; využití čtenářských zkušeností žáků v literární výchově; problematice didaktické transformace literárněvědných poznatků do výuky na základní škole v pojetí L. Lederbuchové;využití sémantického diferenciálu J. Valy v literární výchově při volbě textů k analýze, interpretaci a rozvíjení čtenářských zájmů;tvůrčímu psaní jako reflexi čtenářských zážitků a zkušeností, jeho využití při interpretaci uměleckého textu v podmínkách základní školy (M. Klimovič, B. Lehoťanová ad.).

Literatura

MIKO, F. Analýza literárného diela. Bratislava: Veda, 1987. BENTON, P. Conflicting cultures: Reflections on the reading and viewing of secondary-school pupils. Oxford Review of Education, 21(4). 1995. LIBA, P. Čitateľ a literárny proces. Bratislava: Tatran, 1987. LIBA, P. Čitateĺ a litterárny proces. Bratislava: Tatran, 1987. ISBN 80-7178-965-8.LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu. Plzeň, 1995. LEDERBUCHOVÁ. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-8689-801-6.EAGLETON, T. Haw to Read a Poem. Malden: Blackwell Publishing, 2007. ISBN 978-140-515141-2.EAGLETON, T. Idea kultury. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-026-0.LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.MISTRÍK, E. a kol. Kultúra a multikultúrna výchova. Bratislava: Iris, 1999. ISBN 80-8877-881-6.VAŘEJKOVÁ, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1998. GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickejkomunikáci (na 2. stupni základnej školy). Prešov: FHPV, 2003. ISBN 80-8068-193-7.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.HARČARIKOVÁ, P., KLIMOVIČ, M. Narativa v detskej reci. Prešov: PU, 2010. ISBN 978-80-8068-982-7.VIKTOROVÁ, I. Od sedmi do jedenácti. Jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha: karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1630-8.SIEGLOVÁ, N. ZÍTKOVÁ, J. a kol. Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6053-1.HANRATTY, B. Poetry and Gender. Research Papers in Education, 26(4), s. 413-426. 2011. VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři. Výzkum recepce konkrétních básní. Olomouc: HANEX, 2012. ISBN 978-80-7409-054-7.VALA, J. Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.VALA, J. Poezie v literátní výchově. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.LEHOŤANOVÁ, B. Práca s literárním textom jako prostriedok nácviku asertivního zvládania závažových situácií. In Reziliencia a nové prístupy k výchove a vzdělávaniu. Bratislava UK, 2009. ISBN 978-80-223-2729-9.STANOVICH, K. E. Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press, 2000. ISBN 978-157-2305-65-5.BENTON, P. Teaching Poetry: the retorick and the reality. Oxford Review of Education, 10(3) s. 319-327. 1984. ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005. ISBN 80-8690-309-5.BENTON, P. The Conveyor Belt Curriculum? Poetry teaching in the secondary school II. Oxford Review of Education, 26(1), s. 81-93. 2000. KLIMOVIČ, M. Tvorivé písanie v mladším školskom veku. Prešov: PU, 2010. ISBN 978-80-555-0178-9.FIŠER, Z. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.BENTON, P. Unweaving the Rainbow: poetry teaching in the secondary school I. Oxford Review of Education, 25(4), s. 521-532. 1999.

Požadavky

Student zpracuje seminární práci - po hospitacích v minimálně třech hodinách literární výchovy provede analýzu sledované výuky, vymezí využité metody a postupy, zhodnotí jejich efektivnost, navrhne možná zkvalitnění výuky (využitím metod a postupů, jimž je věnována pozornost ve výuce předmětu).

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.