Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická komunikace a výukový dialog (KCD / DMPK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMPK - Pedagogická komunikace a výukový dialog, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem teoretické části předmětu je představit pedagogickou komunikaci jako interaktivní činnost, která je závislá na poznatelných (konstantních i proměnných) faktorech, která je realizována různými znakovými soustavami, která však - přes různost formy - musí respektovat základní konstituující faktor: edukační cíl. Poznané a pojmenovatelné vlastnosti edukačního procesu spolu s aktivizujícími se komunikačními činnostmi učitele i žáka tvoří základ modelu výukového dialogu.Cílem praktické části je naučit studenta uvažovat o pedagogické komunikaci jako o komplexu vzájemného působení odborných kompetencí učitele a kognitivních kompetencí žáka.Témata:1. Výuka jako specifická komunikační situace - konstituující faktory2. Řečová komunikace jako prostředí k realizaci činnosti3. Prostředky řečové komunikace, "řeč" neverbálních sdělení (včetně ikonických a indexálních znaků provázejících sdělovaný výukový obsah)4. Model výukového dialogu5. Výukový dialog v tištěných textech6. Výukový dialog v elektronickém prostředí

Literatura

ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: Poznatky vývojové psycholingistiky. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3181-0.HÖFLEROVÁ, E. Elektronický učební text. Ostrava: VŠB-TU, 2011. ISBN 978-80-248-2472.ACKERMAN, M. J., GREENE, S. Expanding the Constructivist Metaphor: A Rhetorical Perspective on Literacy Research and Practice. Review of Educational Research, roč. 65, č. 4, s. 383-420. 1995. PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha: VIA LUCIS, 2010. LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.RYBÁŘ, J. KVASNIČKA, V., FARKAŠ, I. Jazyk a kognícia. Bratislava: Kalligram, 2005. ISBN 80-7149-716-9.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.ŠEDOVÁ, K. ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0085-7.HÖFLEROVÁ, E. Konstruktivismus jako racionální opora didaktiky českého jazyka. In Čeština ve škole 21. století II.- Úvodení studie - monografická koncepční studie. Praha: UK PdF, 2012. ISBN 978-80-7290-617-8.MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.HELD, Ĺ. PUPALA, B. Psychogenéza žiakovo poznavania vo vyučování. Bratislava: UK PdF, 1995. ISBN 80-967362-7-2.ESLAMI-RASEKH, Z. Raising the pragmatic awareness of language learners. English Language Teachers Journal, roč. 59, č. 3, s. 199-208. 2005. HÖFLEROVÁ, E. Školní dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava OU, 2003. ISBN 80-7042-297-1.HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E., HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava: OU PdF, 2003. ISBN 80-7042-274-2.JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.

Požadavky

Podmínkou udělení zápočtu je účast na konzultacích a odevzdání seminární práce.V seminární práci student prokáže schopnost zaznamenat výukový dialog, poté vybranou část záznamu přepsat a analyzovat z hlediska lingvodidaktického a pedagogického.

Garant

doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.