Předmět Pedagogická komunikace a výukový dialog (KCD / DMPK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMPK - Pedagogická komunikace a výukový dialog, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cílem teoretické části předmětu je představit pedagogickou komunikaci jako interaktivní činnost, která je závislá na poznatelných (konstantních i proměnných) faktorech, která je realizována různými znakovými soustavami, která však - přes různost formy - musí respektovat základní konstituující faktor: edukační cíl. Poznané a pojmenovatelné vlastnosti edukačního procesu spolu s aktivizujícími se komunikačními činnostmi učitele i žáka tvoří základ modelu výukového dialogu.Cílem praktické části je naučit studenta uvažovat o pedagogické komunikaci jako o komplexu vzájemného působení odborných kompetencí učitele a kognitivních kompetencí žáka.Témata:1. Výuka jako specifická komunikační situace - konstituující faktory2. Řečová komunikace jako prostředí k realizaci činnosti3. Prostředky řečové komunikace, "řeč" neverbálních sdělení (včetně ikonických a indexálních znaků provázejících sdělovaný výukový obsah)4. Model výukového dialogu5. Výukový dialog v tištěných textech6. Výukový dialog v elektronickém prostředí
Literatura
ČECHOVÁ, M. - STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: Poznatky vývojové psycholingistiky. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3181-0.HÖFLEROVÁ, E. Elektronický učební text. Ostrava: VŠB-TU, 2011. ISBN 978-80-248-2472.ACKERMAN, M. J., GREENE, S. Expanding the Constructivist Metaphor: A Rhetorical Perspective on Literacy Research and Practice. Review of Educational Research, roč. 65, č. 4, s. 383-420. 1995. PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha: VIA LUCIS, 2010. LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.RYBÁŘ, J. KVASNIČKA, V., FARKAŠ, I. Jazyk a kognícia. Bratislava: Kalligram, 2005. ISBN 80-7149-716-9.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.ŠEDOVÁ, K. ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0085-7.HÖFLEROVÁ, E. Konstruktivismus jako racionální opora didaktiky českého jazyka. In Čeština ve škole 21. století II.- Úvodení studie - monografická koncepční studie. Praha: UK PdF, 2012. ISBN 978-80-7290-617-8.MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.HELD, Ĺ. PUPALA, B. Psychogenéza žiakovo poznavania vo vyučování. Bratislava: UK PdF, 1995. ISBN 80-967362-7-2.ESLAMI-RASEKH, Z. Raising the pragmatic awareness of language learners. English Language Teachers Journal, roč. 59, č. 3, s. 199-208. 2005. HÖFLEROVÁ, E. Školní dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava OU, 2003. ISBN 80-7042-297-1.HÖFLEROVÁ, E. Text a hypertext v procesu učení. In HÖFLEROVÁ, E., HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava: OU PdF, 2003. ISBN 80-7042-274-2.JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.
Požadavky
Podmínkou udělení zápočtu je účast na konzultacích a odevzdání seminární práce.V seminární práci student prokáže schopnost zaznamenat výukový dialog, poté vybranou část záznamu přepsat a analyzovat z hlediska lingvodidaktického a pedagogického.
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.