Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pomezní lingvistické disciplíny a škola (KCD / DMPL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMPL - Pomezní lingvistické disciplíny a škola, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

V předmětu se doktorand naučí třídit poznatky a podněty z oblasti sociolingvistiky, která stále ve významnějším měřítku ovlivňuje lingvistické bádání tím, že obrací pozornost k živému fungování jazyka v sociálně podmíněném prostředí, nikoli jazykovému systému zasazenému do prostředí ideálního a vykonstruovaného. Souvisí s tím i přehodnocené pojetí stratifikace češtiny jako národního jazyka a posuny v uplatnitelnosti jazykových variet, změny charakteru diskurzu ve výukovém dialogu, aktuální popularizační jazykovědné počiny a jejich případný dopad na učitele i školní mládež (média, internet). Bude třeba se podrobněji zabývat jazykovou politikou i jazykovým plánováním ve vztahu ke škole, obeznámeností učitelů češtiny s těmito otázkami širšího dosahu, případně návrhy, jak jejich obeznámenost posílit a podpořit. V neposlední řadě se nabízí orientace na psycholingvistiku a uplatnitelnost jejích zjištění ve škole při výuce češtiny. Podle Františka Daneš díky rozvoji sociolingvistiky spolu s psycholingvistikou přešla i teorie spisovného jazyka a jazykové kultury do oblasti zájmu těchto dvou věd: sociolingvistika se pojí s teorií spisovného jazyka a jazykové kultury, psycholingvistika zejména se zaváděním kodifikace do praxe. Poukázat je možno také na vnitřní spjatost jazyka, kultury a každodenního života národního společenství.Navržené okruhy (k výběru):1. Sociolingvistické podněty pro oborovou didaktiku a výukové inovace v hodinách češtiny.2. Psycholingvistické podněty pro oborovou didaktiku a výukové inovace v hodinách češtiny.3. Didaktické využití proměn školního diskurzu při výuce českého jazyka.4. Didaktické využití nejnovějších elektronicky i knižně zpracovaných jazykověpopularizačních zdrojů a materiálů k českému jazyku.5. Sociální faktory ovlivňující znalost a užívání vybraných typů jazykových prostředků u školní mládeže (spisovnost a nespisovnost, existence argotu mládeže apod.).6. Psychologické faktory ovlivňující percepci jazykových prostředků a jejich důsledky projevující se v aktuálním úzu u mládeže (např. lexikální prostředky: módnost, intencionální nezvyklost, jazykové aktualizace).7. Psychologické faktory ovlivňující percepci jazykových prostředků a jejich důsledky projevující se v aktuálním úzu u mládeže (např. lexikální prostředky: módnost, intencionální nezvyklost, jazykové aktualizace).8. Jazykový management ve školní výuce (fáze procesu, formy realizace).

Literatura

PRAVDOVÁ, M., SVOBODOVÁ, J. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics (Learning About Language). London: Routledge, 2013. ISBN 978-14-0827-674-7.SVOBODOVÁ, D. Aspekty hodnocení cizojazyčných přejímek: mezi módností a standardem. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-732-8.VAŃKOVÁ, I. a kol. Co na srdci, to na jazyku. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 8024609193.DANEŠ. F. a kol. Český jazyk na přeloumu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0617-6.SVOBODOVÁ, J. Čeština na rozcestí. Ostrava: OU, 2014. ISBN 978-80-7464-646-1.JANDOVÁ, E. a kol. Čeština na www chatu. Ostrava OU, 2006. ISBN 9788073682532.KOPŘIVOVÁ, M., WACLAWIČOVÁ, M. (eds). Čeština v mluveném korpusu. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106--9829.HÁJKOVÁ, E. (ed.). Čeština ve škole 21. století I.: přístupy - témata - zdroje. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-616-1.KARLÍK, P. a kol. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002. ISBN 987-80-7106-484-8.KESSELOVÁ, J., IMRICHOVÁ, M. Epištoly o jazyku a jazykovede. Prešov: Vydavateľstvo PU, 2012. ISBN 978-80-555-0646-3.SVOBODOVÁ, J. a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-019-3.PROUZOVÁ, R. Funkce přirozeného jazyka v procesu vzdělávání. Praha: VIA LUCIS, 2010. NEKVAPIL. J. Funkční lingistika, migranti a jazykový management. 2008. KRČMOVÁ, M. a kol. Integrace v jazycích, jazyky v integraci. Praha: NLN, 2010. ISBN 978-80-7422-001-2.DOLNÍK, J. Jazyk - člověk - kultúra. Bratislava: Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-377-5.ĆERMÁK. F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0154-0.RYBÁR, J., KVASNIČKA, V., FARKAŠ, I. Jazyk a kognicia. Bratislava: Kalligram, 2005. ISBN 80-7149-716-9.SALZMANN, Z. Jazyk, kultura a společnost: úvod do lingistické antropologie. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997. ISBN 9788085010015.ONDREJOVIČ, S. Jazyk, veda o jazyku, societa. Bratislava: Veda, 2008. ISBN 978-80-224-0994-0.UHLÍŘOVÁ, L. Jazyková poradna v měnící se komunikační situaci u nás. Sociolingvistický časopis, 2002. BOHUNICKÁ, A. (ed.). Jazykoveda v pohybe. Bratislava: UK, 2012. ISBN 978-80-223-3276-7.PRAVDOVÁ, M. (ed.). Jsme v češtině doma?. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2146-5.PLESKALOVÁ, J. a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1523-5.STEINBERG, R. j. Kongnitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-638-4.DANEŠ. F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3.POKORNÝ, J. Lingvistická antropologie: jazyk, mysl a kultura. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2843-8.MARTINCOVÁ, O. a kol. Neologizmy v dnešní češtině. Praha: ÚJČ AV ČR, 2005. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.ORGOŃOVÁ, O., DOLNÍK, J. Používanie jazyka. Bratislava: UK, 2010. ISBN 978-80-223-2925-5.NEUSTUPNÝ, J. V. Sociolingistika a jazykový management. Sociolingistický časopis, 2002. GORDON, M., MILROY, L. Sociolingistika:metody a interpretace. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2125-8.CHAMBERS, J.K. Sociolinguistic Theory: Linguistic Variation and Its Social Significance. Malden: Wiley Blackwell, 2009. ISBN 978-1-4051-5246-4.HUDSON, R. A. Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 978-05-2156-514-1.TRUDGILL, P. Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. London: Penguin, 2001. ISBN 978-0-14-028921-3.ĆECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.SCHWARZOVÁ, M. Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin, 2009. ISBN 978-807272-155-9.NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha H+H, 1992. ISBN 80-85467-75-5.ALTMANN, Gerry T. M. Výstup na Babylonskou věž : otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha : Triáda, 2005. SVOBODOVÁ, J., SVOBODOVÁ, D., GEJGUŠOVÁ, I. Zdroje a cíle jazykové popularizace. Ostrava: OU, 2010. ISBN 978-80-7368-916-2.

Požadavky

Zápočet získá student za seminární práci o rozsahu 10 až 15 stran vlastního textu, v níž shromáždí, vyhodnotí a ke školské praxi vztáhne podněty z jedné nebo více nových pomezních disciplín jazykovědné povahy. K referátu bude mířit i diskuse s vyučujícím, v níž student odůvodní svou volbu okruhu k referátu a také obhájí aktuálnost zvoleného výběru s ohledem na školní výuku češtiny a didaktickou uplatnitelnost načerpaných podnětů.

Garant

doc. PhDr. Diana Svobodová, Ph.D.