Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Role knihovny a práce s knihou při škol. (KCD / DMRK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMRK - Role knihovny a práce s knihou při škol., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Disciplína usiluje o hlubší vhled do problematiky spolupráce knihovny a školy při realizaci literární výchovy coby výchovy čtenářské. Pozornost je zaměřena nejen na roli veřejných knihoven, ale také na fungování školních knihoven. Akcentována jezejménapráce s knihou jako zdrojem estetického zážitku i faktického poznání v podmínkách školy i ve specifických podmínkách volnočasových výchovně vzdělávacích aktivit.Cílem studia je získání přehledu o proměnách estetické výchovy literární v domácím prostředí v průběhu 20. století a na počátku 21. století.Nabídka témat:1. Veřejná knihovna jako společenská a informační instituce - tradiční služby a přeměna na komunitní centrum, vztahovou síť i místo sdílení; stručný vhled do dějin knihoven, současná koncepce veřejného knihovnictví.2. Dítě jako uživatel knihovny - dětská oddělení veřejných knihoven; osobnost knihovníka-specialisty na práci s dětmi a mládeží; metodika práce s dětmi a mládeží ve veřejných knihovnách.3. Lekce knihovnicko-bibliografické přípravy pro děti a dospívající - společné i specifické cíle knihovny a školy, slaďování požadavků kurikula a možností knihovny.4. Problematika (ne)existence školních knihoven - účel, smysl a metody práce v proměnách času; učitel jako knihovník; žák jako uživatel školní knihovny.5. Metodika práce s knihou na 1. stupni ZŠ - pěstování základní knižní kulturnosti dítěte.6. Specifika práce s knihou na 2. stupni ZŠ - aktivizace postoje ke knize v konkurenci jiných informačních zdrojů.7. Mimoškolní aktivity s knihou - od čtenářského klubu k příměstskému táboru, aplikace pedagogiky volného času.

Literatura

BORNOVÁ, Z. Interaktivní výchova dětského čtenáře aneb Literární výchova netradičně. Praha: Academia, 2006. TRNKA, B. ABC pro školní knihovny: Malá encyklopedie pro knihovny škol 1. a 2. cyklu, knihovny výchovných zařízení a pedagog. institucí 2. doplň. a upr. vyd. České Budějovice: Krajská knihovna, 1974. Budování školní knihovny: funkce školní knihovny jako studijního a informačního centra. In Centrum pro školní knihovny. Budování školní knihovny In Centrum pro školní knihovny. 2013. Budování školní knihovny: jakou knihovnu potřebujeme In Centrum pro školní knihovny. Budování školní knihovny: plán činnosti školní knihovny. Centrum pro školní knihovny. Budování školní knihovny: vedení školní knihovny: In Centrum pro školní knihovny. Centrum pro školní knihovny. Praha: Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, 2007. HUPKA, A. Čítanie - formatívna aktivita detí: (Příspevok k aktuálním otázkam procesu formovania čitateľa). Martin: Matica slovenská, 1991. VÁŠOVÁ, L. Čtenáři a uživatelé informací: (základy psychologie a pedagogiky čtenáře). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. KANYZOVÁ, A. (ed.). Děti a knihovna: Několik námětů o používání knih a knihovny ve formě besed s dětskými čtenáři. Ostrava: Knihovna města Ostravy, 1971. FLÖÖG, E. M. Global perspectives on schoul libraries: project and practices. 2011. IFLA/UNESCO Public Library Manifesto 1994 - Czech Version. 2004. KLESKEŇOVÁ, D. (ed.). Knihovnické minimum pro školní knihovnu: Určeno školám 2. cyklu v Jihomoravském kraji. Brno: Státní vědecká knihovna, 1977. ČUMPLOVÁ, L. Knihovnicko-bibliografická příprava dětí a mládeže: teze lekcí pro žáky škol 1. cyklu. Ústí nad Labem: Státní vědecká knihovna Maxima Gorkého, 1983. DRTINA, J., ZIKA, J. Knížka pro čtenáře: O knihovnách, knihách a čtení. Praha: Ústav pro učební pomůcky, 1946. Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 - 2015 včetně internetizace knihoven: knihovny pro EVROPU 2020. 2012. NEJEZCHLEBOVÁ, J. Legislativní prostředí pro práci školní knihovny (knihovnického a informačního centra školy). In Knihovny současnosti 2004: sborník z 12. konference, konané ve dnech 14. - 16. září 2004 v Seči u Chrudimi. 2004. ISBN 80-86249-30-1.NAVRÁTILOVÁ, L. Lekce informačního vzdělávání není beseda. Brno: Moravská zemská knihovna, 2012. SPOLEČNOST PŘÁTEL KNIHY PRO MLÁDEŽ. Literatura a děti staršího školního věku: (práce s knihou na 2.stupni ZŠ): sborník referátů a diskusních příspěvků z prac. konference Společ. přátel knihy pro mládež, čs. sekce IBBY. Praha: Společnost přátel knihy pro mládež, Čs. sekce IBBY, 1988. PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času 3. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.NEJEZCHLEBOVÁ, J. Pomoc veřejných knihoven s realizací průřezových témat a klíčových kompetencí. In: Informační gramotnost: sborník příspěvků z konference, konané 21. a 22. listopadu 2007 v Moravské zemské knihovně. Brno: Moravská zemská knihovna, Středisko služeb školám a Zařízení pro další vzdělávání pedagogickýc, 2008. METYŠ, K. (ed.). Práce s knihou a se čtenářem v žákovské knihovně: Met. konspekt. Praha: Státní pedagogická knihovna Komenského, 1963. MÁLEK, R. Práce s knihou mezi dětmi a mládeží. Praha: SK ČSSR-ÚVMKK, 1965. SPOLEČNOST PŘÁTEL KNIHY PRO MLÁDEŽ. Práce s knihou na mateřské škole a prvním stupni základní školy: referáty a diskusní příspěvky z prac. konference Společ. přátel knihy pro mládež. Praha: Společnost přátel knihy pro mládež, Čs. sekce IBBY, 1987. KOPCOVÁ, S. Práce s knihou v knihovnách. Praha: Institut přípravy mládeže, 1989. ISBN 80-7104-000-2.SOUDSKÁ, D. Problematika školních knihoven a práce s knihou a informacemi: Některé poznatky z pedag. čtení z let 1977-1990. Praha: Ústřední knihovna-OBIS PdF UK, 1990. Propagace četby a knihoven In: SKIP Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR. VRASPÍROVÁ, P. Prostředí a projekty podporující dětskou četbu. 2009. CENIGOVÁ, R. Příručka pre školského knihovníka. Bratislava: Slovenská pedagogická knižnica, 2008. ISBN 978-80-970092-0-5.RUTOVÁ, N. Řadu dovedností spjatých se vzděláním lze získat jen v knihovně. In Informační gramotnost: sborník příspěvků z konference,konané 21. a 22. listopadu 2007 v Moravské zemské knihovně. Brno: Moravská zemská knihovna, Středisko služeb školám a Zařízení pro další vzdělávání ped. prac., 2008. ISBN 978-80-7051-179-4.ČUMPLOVÁ, L. Současnost a budoucnost školních knihoven v České republice. MUGÁTOVÁ, Z. (ed.). Spoločensko-pedagogické funkcie detskej knižnice: prostriedky, cesty:formy a metódy ich realizácie: materiály z 2. porady odbornikov socialistických krajin k problémom knižničnej práce s deťmi a mládežou. Martin: Matica slovenská, 1990. CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.Školní knihovny na základních školách: zkušenosti ze tří škol. Krajský pedagogický ústav, 1988. SPÁČILOVÁ, M., VORÁČOVÁ, M. (eds.). Školní knihovny: Zásady pro činnost: Výběr knih a článků. Olomouc: Státní vědecká knihovna, 1974. FILIPOVÁ, M. Školní žákovská knihovna: její funkce, úkoly, formy a metody práce. Praha: SPN, 1980. VÁŠOVÁ, L. Teorie výchovy čtenáře. Praha, 1970. AHLROTH, S. The Bittis Project brought libraries to the center of the school. 2006. VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV, 1995. ISBN 80-85866-07-2.HOMOLOVÁ, K. Uživatelská propedeutika. Opava: SU, 2010. ISBN 978-80-7248-625-0.KUSÁ, D. (ed.). Vedeme školní žákovskou knihovnu. Brno: Knihovna Jiřího Mahena, 1976. NEJEZCHLEBOVÁ, J. Vliv školní knihovny na rozvoj osobnosti mladého člověka a možnosti spolupráce s veřejnou knihovnou. ŘEŘICHOVÁ, V. Výchova čtenáře v české počáteční škole (1774-1948). Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. ISBN 80-244-0044-8.Výchova k práci s informacemi In Centrum pro školní knihovny. HENEK, T. (ed.). Zahraniční zkušenosti z práce ve školních knihovnách: sborník článků. Brno: Státní pedagogická knihovna, 1966. HEPTNER, J. (ed.). Zkušenosti ze zahraničních školních knihoven. Praha: Státní pedagogická knihovna Komenského, 1967.

Požadavky

Student získá zápočet za zpracovanou seminární práci na zvolené téma (viz anotace předmětu níže) a za její obhajobu v kritické rozpravě s vyučujícím. Sledována bude volba tématu, způsob jeho zpracování a odborné podložení studentova vlastního postoje k dané problematice. Součástí předkládané práce mohou být i návrhy praktických činností s knihou ve škole nebo v knihovně (dle studentova odborného zaměření). Minimální rozsah písemného elaborátu je 10 stran. Minimální počet domácích i zahraničních zdrojů v textu řádně citovaných je 15.

Garant

PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.