Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Řeč a výslovnost v češtině - norma a pxe (KCD / DMRV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMRV - Řeč a výslovnost v češtině - norma a pxe, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět seznamuje se zásadním rozporem spojeným s řečovou a hlasovou výchovou - ač je zvuková stránka českého jazyka obsažena v základních kurikulárních dokumentech (RVPZV, ŠVP), její praktická výuka je z různých důvodů zanedbávána. Hlavní úsilí proto bude směřovat k její větší propagaci, k nezbytnému zařazení komplexně pojaté výchovy k hlasu a řeči do výuky na základních školách. Kultivování mluveného projevů žáků je jeden z cílů jazykové a komunikační výchovy v rámci vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na základních školách - přispívá k celkové kultivaci osobnosti žáka.Student bude postupovat od studia odborné literatury k vlastní didaktické aplikaci, a to v těchto krocích:1. Pokusy o normování české výslovnosti od konce 19. stol. do 30. let 20. stol. (J. Durdík, A. Frinta, M. Weingart, K. Rektorisová, V. Mathesius, F. Trávníček, J. Chlumský, B. Hála, A. Jedlička aj.), následná činnost ortoepické komise, kodifikace české spisovné výslovnosti (1955, 1967, 1978). Současná česká spisovná (standardní) výslovnost.2. Učivo o zvukové stránce v kurikulárních dokumentech (RVPZV, ŠVP).3. Učivo o zvukové stránce na 1. a 2. stupni ZŠ podle didaktických a metodických příruček; zastoupení tohoto učiva v učebnicích.4. Vypracování vlastního návrhu na výuku minimálně čtyř vybraných témat z učiva o zvukové stránce českého jazyka (téma, cíl, výukové metody a postupy, konkrétní cvičení), k nimž zejména patří:dechová, hlasová a artikulační cvičení; ortoepická výslovnost; specifické nářeční jevy ve zvukové rovině; slovní přízvuk; větný přízvuk; logické členění řeči; modulace - správná intonace, přiměřené tempo a hlasitost.5. Ověření v praxi: provedení vstupní diagnostiky řečových projevů žáků; postupné zařazování praktických cvičení do výuky (podle možností v delším časovém období) + videonahrávky těchto cvičení; výstupní diagnostika mluvených/čtených projevů žáků; autoevaluace - zda uplatněné metody byly vhodně zvoleny, zda přispěly ke zlepšení zvukových kvalit žákovských řečových projevů.6. Po odevzdání materiálů proběhne pohovor s vyučující, při němž student objasní, jak přesně postupoval a čím se konkrétně zabýval v rámci jednotlivých doporučených kroků. V souvislosti s bodem č. 1 student rovněž prokáže, s jakou odbornou literaturou pracoval a jak pronikl do problematiky vývoje normované/kodifikované české výslovnosti.7. Případné další využití pořízených videozáznamů s metodickým komentářem ve výuce studentů PdF OU - ukázka postupu, jak lze vybrané jevy zvukové stránky českého jazyka smysluplně a zajímavě učit.

Literatura

BAART, J. A Field Manual of Acoustic Phonetics. Dallas: SIL International, 2010. ISBN 978-1556-712-32-6.JOHNSON, K. Acoustic and Auditory Phonetics. Malden: Blackwell. ISBN 978-4051-0123-3.JELÍNEK, M., ŠVANDOVÁ, V. a kol. Argumentace a umění komunikovat. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2186-1.ŠIMÁČKOVÁ, Š., PODLIPSKÝ, V. J., CHLÁDKOVÁ, K. Czech spoken in Bohemia and Moravia. HŮRKOVÁ, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk 3. rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-47-6.HONZÁKOVÁ, M., HONZÁK, F., ROMPORTL, M. Čteme je správně? Slovníček k výslovnosti cizích jmen. 3. dopl. a upravené vydání. Praha: Albatros, 2004. ISBN 80-00-01396-7.COBLENZER, H., MUHAR, F. Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2001. ISBN 80-85883-82-1.LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-24251-0.KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.KRÁĹ, A., SABOL, J. Fonetika a fonológia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1989. PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-843-1.VÁLKOVÁ, L., VYSKOČILOVÁ, E. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-034-1.FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: OU PdF, 1999. RANINEC, J. Hlasová výchova pre učitelov. Bratislava: UK, 1992. ISBN 80-223-0521-9.OBEŠLOVÁ, M. Hlasová výchova 6-9letých dětí na základní škole. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7040-439-1.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: PdF MU, 2004. ISBN 80-210-3327-4.STRAHL, V. Klíč k výslovnosti cizích vlastních jmen v češtině. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-981-2.LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha : Akademie múzických umění, 2000. ISBN 80-85883-61-9.KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.DVOŘÁKOVÁ, Z., STYBLÍK, V., ONDRÁŠKOVÁ, K. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 2. roč. ZŠ. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-017-X.DVOŘÁKOVÁ, Z., STYBLÍK, V., ONDRÁŠKOVÁ, K. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 3. roč. ZŠ. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-042-0.STYBLÍK, V. a kol. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 4. roč. ZŠ. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-051-X.STYBLÍK, V., DVOŘÁKOVÁ, Z., ONDRÁŠKOVÁ, K. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 5. roč. ZŠ. Praha: SPN, 1999. ISBN 80-7235-081-1.STYBLÍK, V. a kol. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 6. roč. ZŠ a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-040-4.STYBLÍK, V. a kol. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 7. roč. ZŠ a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN, 1999. ISBN 80-7235-109-5.STYBLÍK, V. a kol. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 8. roč. ZŠ a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN, 1999. ISBN 80-7235-110-9.STYBLÍK, V. a kol. Metodická příručka k učebnici Český jazyk pro 9. roč. ZŠ a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-85937-99-9.KROČIL, M. Na počátku bylo slovo. Brno: JAMU, 2010. ISBN 978-80-86928-81-4.NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace. Vyd. 2. Olomouc: Votobia, 2006. ISBN 80-7220-269-3.LADEFOGED, P. Phonetic Data Analysis: An Introduction to Fieldwork and Instrumental Techniques. Malden/Oxford/Carlton:Blackwell Publishing, 2003. ISBN 978-0-631-23270-4.KUČERA, H. Phonology of Czech. s-Gravenhage: Mouton & Co., 1961. KUČERA, M., FRIČ, M., HALÍŘ, M. Praktický kurz hlasové rehabilitace a reedukace. Opočno: M. Kučera, 2010. ISBN 978-80-254-6592-9.POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M. Přehled české výslovnosti. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-169-3.Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1995. ISBN 978-80-7367-169-3.KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Vyd. 2., dopl. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1829-6.HÁJKOVÁ, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0.KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0187-8.HÖFLEROVÁ, E. Školní dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava OU, 2003. ISBN 80-7042-297-1.Lewis, D. Tao dechu - Naučte se správně dýchat. Pragma, 2000. ISBN 80-7205-753-7.BOGOCZOVÁ, I. Textová opora ke studiu mluveného českého jazyka a dialektologie. Ostrava : OU, 2012. ISBN 978-80-7464-033-9.KRČMOVÁ, M. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty. Vyd. 3. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-636-9.ZEMAN, J. Výslovnost a skloňování cizích osobních jmen v čeština 3. Románská osobní jména. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-017-5.KUČERA, J., ZEMAN, J. Výslovnost a skloňování cizích osobních jmen v češtině. Anglická osobní jména. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7041-482-0.ZEMAN, J. Výslovnost a skloňování cizích osobních jmen v češtině 2. Severská osobní jména. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-963-6.ZEMAN, J. Výslovnost a skloňování cizích osobních jmen v češtině 4. Francouzská osobní jména. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-869-9.ZEMAN, J. Výslovnost a skloňování cizích osobních jmen v češtině 5. Italská, holandská a albánská osobní jména. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-067-1.ZEMAN, J. Výslovnost a skloňování cizích osobních jmen v češtině 6. Polská, maďarská, estonská a latinská osobní jména. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-068-X.Výslovnost spisovné češtiny I. Výslovnost slov českých. Praha: Academia, 1967. Výslovnost spisovné češtiny. Výslovnost slov přejatých. Praha: Academia, 1978. KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.ZEMAN, J. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-778-2.FROSTOVÁ, J., VANIAKOVÁ, M. Základy hlasové výchovy pro učitele I. Brno: MU PdF, 1995. ISBN 80-210-1229-3.HUSLER, F., RODDOVÁ-MARLINGOVÁ, Y. Zpěv. Ostrava: F-Print, 1995. ISBN 80-901-883-0-3.

Požadavky

Získání zápočtu je podmíněno vypracováním písemného podkladu pro výuku vybraných témat z učiva o zvukové stránce českého jazyka a jejich praktického provedení zaznamenaného na videonahrávce. Odevzdaný materiál bude následně zhodnocen při pohovoru s vyučující. (Podrobnější specifikace viz Stručná anotace předmětu. Přístrojové vybavení může poskytnout školicí pracoviště.)

Garant

Mgr. Pavlína Kuldanová, Ph.D.