Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specifika výuky češtiny pro jinojazyčné (KCD / DMSV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMSV - Specifika výuky češtiny pro jinojazyčné, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem předmětu je představit češtinu jako cílový jazyk z pohledu žáků-cizinců a z pohledu jejich pedagogů v českém základním školství, poukázat na lingvodidaktické problémy a jejich řešení v multikulturním kontextu. Sledují se rovněž sociokulturní aspekty zapojení žáka s odlišným mateřským jazykem do hodin českého jazyka na základní škole, pozornost je věnována konkrétním modelům a postupům směřujícím k naplnění vzdělávacích cílů češtiny jako druhého jazyka. Studenti se obeznámí s evropskou jazykovou integrační politikou, se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (s důrazem na češtinu).Předmět je zaměřen na tato témata:1. Interkulturní komunikace jako soudobý fenomén, současný stav interkulturního vzdělávání žáků-cizinců v českých ZŠ na základě rozboru situace.2. Multikulturní společnost a multikulturní/interkulturní výchova v českém základním školství.3. Čeština jako cílový jazyk (cizí a druhý), začleňování žáků-cizinců do základních škol v ČR podle platné legislativy, problémy jazykové, komunikační, sociokulturní.4. Společný evropský referenční rámec pro jazyky.5. Kontrastivní přístup k rodnému jazyku žáka-cizince a k češtině jako jeho cílovému jazyku.6. Transfer a interference ve výuce češtiny pro žáky-cizince.7. Universalismus a relativismus v jazyce a jejich projevy ve výuce češtiny pro žáky-cizince.8. Postupy učitele vedoucí k začleňování žáků-cizinců do komunikačního prostředí v české ZŠ.9. Čeština jako druhý jazyk a její výuka (výslovnost, slovní zásoba, mluvnice, řečové dovednosti). Výukové materiály a jejich charakteristika.10. Sociokulturní kontext a sociokulturní kompetence pedagoga.11. Vliv interkulturních rozdílů mezi žáky-cizinci na edukační klima v české ZŠ.

Literatura

BENNETT, M. J. et al. Basic Concepts of Intercultural Communication. USA: Intercultural Press, 1998. ISBN 1-877864-62-5.HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-85866-97-6.ŠINDELÁŘOVÁ, J., ŠKODOVÁ, S. Čeština jako cílový jazyk. 1. díl. Praha: MŠMT, 2013. ISBN 978-80-87601-20-4.Čeština jako cizí jazyk IV. Materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK FF, 2002. ISBN 80-7308-020-6.GJUROVÁ, N. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-089-1.HÁDKOVÁ, M. Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem: UJEP PdF, 2008. ISBN 978-80-7414-242-0.HRDLIČKA, M. Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1527-1.HASIL, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace. Ústí nad Labem: UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-400-4.JANEBOVÁ, E. a kol. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5.ŠTEFÁNIK, J. Jeden člověk, dva jazyky. Bratislava: Academic Electonic Press, 2000. ISBN 80-888-8041-6.HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1.ŠINDELÁŘOVÁ, J. Lingvodidaktická koncepce výuky češtiny jako mateřského i cizího jazyka. In Kontinuitně a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie. Banská Bystrica: UMB, 2007. ISBN 978-80-8083-455-5.ŠINDELÁŘOVÁ, J., ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: UJEP, Praha: MŠMT, 2012. ISBN 978-80-7414-559-9.ČECHOVÁ, M., ZIMOVÁ, L. Multietnická komunikace, zvláště ve škole. Naše řeč, roč. 84, s. 57-62. 2001. ČECHOVÁ, M. Několik postřehů z osvojování češtiny cizinci. In ČECHOVÁ, M. (ed.) Řeč o řeči. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2069-7.ZIMOVÁ, L., BALKÓ, I. O jazycích zemích a kultuře mašich spolužáků. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. ISBN 80-7044-718-4.SEKEROVÁ, K. Realizace výukového dialogu v odlišném sociokulturním a jazykovém prostředí. Ostrava: OU PdF, 2009. ISBN 978-80-7368-734-2.KOL. AUTORŮ. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: UP, 2002. ŠINDELÁŘOVÁ, J. Zásady začleňování žáků-cizinců mladdšího školního věku do výuky na 1. st. ZŠ. In Slovo a slovesnost. Prešov: PU PdF, 2008. ISBN 978-80-8068-752-6.HÁJKOVÁ, E. Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: OU PdF, 2002. ISBN 80-7042-194-0.ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk 3. rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk. Praha: Didakta, 1990. ISBN 978-80-254-5194-6.HASIL, J. Čeština jako cizí jazyk na přelumu tisíciletí. Český jazyk a literatura, roč. 50. 1999. HÁDKOVÁ, M., ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština pro děti-cizince podle Společného evropského referenčního rámce?. In Bohemistyka. Praha - Ratiboř, 2007. ISBN 83-60730-08-9.HESOVÁ, A., ŠKODOVÁ, S. Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky. Sborník příspěvků z Metodického portálu 2011. Praha: Národní vzdělávací ústav, 2011. ŠINDELÁŘOVÁ, J. Čeština pro žáky-cizince v rámci inovace výuky učitelských programů v oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol (e-learningový kurz). HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-24251-0.PERCLOVÁ, R. Evropské jazykové portfolio (česká verze). Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-8055-920-1.LITTLE, D., PERCLOVÁ, R. Evropské jazykové portfolio. Příručka pro učitele a školitele. Praha: MŠMT, 2001. JAKLOVÁ, A. Interkulturalita a interkulturní komunikace. In Jaklová, A. (ed.). České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7394-075-1.EHLICH, K. Interkulturelle Kommunikation. In Goebl, H. Nelde, P. H. et. al. (eds.). Berlin/New York: de Gruyter, 1996. ISBN 3-11-013264-8.ĽUPTÁKOVÁ, K. Interkultúrna výchova vo výchovno-vzdělávacom procese na 1. stupni ZŠ. Banská Bystrica: PdF UMB, 2004. ISBN 80-8055-920-1.PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3069-1.DOLNÍK, J. Jazyk - člověk - kultúra. Bratislava: Kalligram, 2010. ISBN 978-80-8101-377-5.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : PdF MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.MISTRÍK, E. a kol. Kultúra a multikultúrna výchova. Bratislava: Iris, 1999. ISBN 80-8877-881-6.ČECHOVÁ, M., ZIMOVÁ, L. Metodický list k vyučování českému jazyku pro učitele žáků-migrantů. Český jazyk a literatura. 2002. ŠTINDLOVÁ, B., ŠKODOVÁ, S. Možnosti signálního ztvárnění gramatických pravidel v učebnjicích cizích jazyků. In Eurolingua 2007. Liberec: TUL, 2008. ISBN 978-80-7372-292-0.LIPTÁKOVÁ, Ľ. Multijazyková edukácia na 1. stupni základnej školy (na príkladě slovensko-českých jazykových vzťahov). In Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Komunikace s dětmi v multikulturním světě. Ostrava: OU PdF, 2005. ISBN 80-7368-121-8.HASIL, J. Několik poznámek k začleňování nečeských žáků do českého školního prostředí. Český jazyk a literatura, roč. 55. 2004. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988. BEDŘICHOVÁ, Z., ŠEBESTA, K., ŠKODOVÁ, S., ŠORMOVÁ, K. Podoba a využití korpusu jinojazyčných a romských mluvčích češtiny: CZESL a ROMi. In Korpusová lingvistika. Praha: NLN, 2011. ISBN 978-80-7422-115-6.PODRÁPSKÁ, K. Poznámky k signální gramatice. Cizí jazyky, roč. 47. 2003. PEASE, A. Řeč těla. Jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-582-2.HASIL, J. Sociokulturní kompetence jako katalyzátor interkulturní komunikace. In Dolník, J. a kol. (eds.) Jazyk a komunikácia v súvislostiach. Bratislava: UK, 2005. ISBN 80-223-2023-4.ŠINDELÁŘOVÁ, J. Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení (e-learningový kurz). GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.ČECHOVÁ, M., ZIMOVÁ, L. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura. 1999. ČECHOVÁ, M. Zkušenosti z výuky češtiny u imigrantů a cizinců. Bohemistika. 2004.

Požadavky

Podmínkou pro udělení zápočtu je zpracování a obhájení seminární práce na téma, které si student vybere na základě anotace předmětu, nebo samostatně navrhne a konzultuje s vyučujícím. Navázání spolupráce s učiteli českého jazyka, kteří se ve své pedagogické praxi setkávají s jinojazyčnými žáky, je nutnou součástí. Minimální rozsah práce: 15 stran včetně seznamu literatury.

Garant

Mgr. Kamila Sekerová, Ph.D.