Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie komunikace z lingvodidak. pohledu (KCD / DMTK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMTK - Teorie komunikace z lingvodidak. pohledu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem předmětu je podat hlavní aspekty teorie komunikace tak, aby byly základní komunikační principy pochopeny jako model tvořený konstantami (vycházejícími z typu činnosti, v níž komunikace probíhá) a proměnnými.Studenti budou nastíněný model chápat jako prostor, v němž lze - při aplikaci teoreticky zdůvodněných postupů - účinně předat jakékoli (tedy i edukující) informace.Témata:1. Přenos informace, výchozí teorie, aplikační modely2. Znaková podstata sdělování, vztah ke kognitivnímu vývoji dítěte3. Vývoj myšlení a řeči (s důrazem na rozvoj abstraktního myšlení)4. Komunikační modely ve školském prostředí, jejich závislost na typu situace5. Komunikace v elektronickém prostředí6. Komunikační strategie, učitelova komunikační role, její možnosti a limity

Literatura

ŠVANDOVÁ, B., JELÍNEK, M. Argumentace a umění komunikovat. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2186-1.McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 9788072171286.KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X.STONE, M. Intention, Interpretation and the Computational Structure of Language. Cognitive Science, roč. 28, č. 5, s. 781-809. 2004. URY, W. Jak překonat nesouhlas. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-192-8.AUSTIN, J. L. Jak udělat něco slovy. Filosofia: Praha, 2000. KOŘENSKÝ a kol. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice: JU PdF, 1999. ISBN 80-7040-363-2.CHOMSKY, N. Language and mind. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-85819-4.VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. SEARLE, J. R. Mysl, mozek, věda. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0509-7.VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970. HIRSCHOVÁ, M. Pragmatika v češtině. Olomouc:UP, 2006. ISBN 80-244-1283-7.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.VYGOTSKIJ, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976. DeVITO, J., A. Základy mezilidské komunikace. Praga : Grada Publishing, 2002. ISBN 80-7169-988-8.

Požadavky

Student se zúčastní výkladové části výuky.Studium problematiky završí seminární prací, v níž některé z probíraných témat (viz níže) vztáhne na lingvodidaktickou problematiku.

Garant

doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.