Předmět Teorie komunikace z lingvodidak. pohledu (KCD / DMTK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DMTK - Teorie komunikace z lingvodidak. pohledu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cílem předmětu je podat hlavní aspekty teorie komunikace tak, aby byly základní komunikační principy pochopeny jako model tvořený konstantami (vycházejícími z typu činnosti, v níž komunikace probíhá) a proměnnými.Studenti budou nastíněný model chápat jako prostor, v němž lze - při aplikaci teoreticky zdůvodněných postupů - účinně předat jakékoli (tedy i edukující) informace.Témata:1. Přenos informace, výchozí teorie, aplikační modely2. Znaková podstata sdělování, vztah ke kognitivnímu vývoji dítěte3. Vývoj myšlení a řeči (s důrazem na rozvoj abstraktního myšlení)4. Komunikační modely ve školském prostředí, jejich závislost na typu situace5. Komunikace v elektronickém prostředí6. Komunikační strategie, učitelova komunikační role, její možnosti a limity
Literatura
ŠVANDOVÁ, B., JELÍNEK, M. Argumentace a umění komunikovat. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2186-1.McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 9788072171286.KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X.STONE, M. Intention, Interpretation and the Computational Structure of Language. Cognitive Science, roč. 28, č. 5, s. 781-809. 2004. URY, W. Jak překonat nesouhlas. Praha: Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-192-8.AUSTIN, J. L. Jak udělat něco slovy. Filosofia: Praha, 2000. KOŘENSKÝ a kol. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice: JU PdF, 1999. ISBN 80-7040-363-2.CHOMSKY, N. Language and mind. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-85819-4.VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. SEARLE, J. R. Mysl, mozek, věda. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0509-7.VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970. HIRSCHOVÁ, M. Pragmatika v češtině. Olomouc:UP, 2006. ISBN 80-244-1283-7.VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.VYGOTSKIJ, L. S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976. DeVITO, J., A. Základy mezilidské komunikace. Praga : Grada Publishing, 2002. ISBN 80-7169-988-8.
Požadavky
Student se zúčastní výkladové části výuky.Studium problematiky završí seminární prací, v níž některé z probíraných témat (viz níže) vztáhne na lingvodidaktickou problematiku.
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.