Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aktuální otázky obecné a bohem. lingvis. (KCD / DPAO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DPAO - Aktuální otázky obecné a bohem. lingvis., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem předmětu je poukázat na teoretické oblasti a okruhy obecnělingvistického a bohemistického charakteru, jejichž výrazné aktuální proměny bude třeba reflektovat také v pojetí školní výuky češtiny na základních školách. Nestačí je pouze registrovat, ale nutí k zamyšlení a vyvolávají potřebu cíleně a s ohledem právě na tyto aspekty propojit didaktickou a odbornou erudici učitelů. Je žádoucí, aby se učitel češtiny v uvedených oblastech dokázal sám co nejlépe orientovat, aby si na sporné otázky uměl vytvořit vlastní názor a zvládl adekvátně transformovat odborné poznatky do výukového procesu i tehdy, nebude-li dané učivo ještě obsahem používaných učebnic.Navržená témata (k výběru):1. Korpusová lingvistika a možnosti jejího využití ve školské praxi.2. Stylová proměnlivost českých jazykových prostředků a aspekty jejich užívání v různých typech komunikátů (včetně elektronické komunikace) na pozadí školní výuky češtiny.3. Sociokulturní a jazykové dopady manipulativního textu - jazyk internetu, reklamy, persvazivní funkce mediálních komunikátů; učebnice češtiny versus komunikační realita.4. Reflexe současného jazykového úzu, problematičnost normotvorných a kodifikačních postupů (u variantních morfologických tvarů, u cizojazyčných přejímek, neologismů, nespisovných variantních forem aj.). Náměty pro didaktické inovace při výuce češtiny.5. Jazykové poradenství v českém prostředí - autorita školy a autorita institucionální lingvistiky.6. Soupeření spisovné češtiny s jinými varietami - sociolingvistický pohled na přepínání kódů ve škole i mimo školu.7. Jazyková kultura očima kreativního učitele - pro a proti, perspektivy příštích změn a přetrvávající školské stereotypy.

Literatura

ŠTÍCHA, F. a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2205-9.PRAVDOVÁ, M. SVOBODOVÁ, I. (eds.). Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2327-8.KOŘENSKÝ, J., MÜLLEROVÁ, O., HOFFMANNOVÁ, J. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.SVOBODOVÁ, D. Aspekty hodnocení cizojazyčných přejímek: mezi módností a standardem. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-732-8.DANEŠ, F. a kol. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0617-6.ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha:ISV, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.GJUROVÁ, N. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-837-1.JANDOVÁ, E. a kol. Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006. ISBN 9788073682532.KOPŘIVOVÁ, M., WACLAWIČOVÁ, M. (eds.). Čeština v mluveném korpusu. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-982-9.ČMEJRKOVÁ, S. Čeština v síti: Psanost či mluvenost (O stylu e-mailového dialogu). Naše řeč, 1997. BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-24251-0.KARLÍK, P. a kol. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2002. ISBN 987-80-7106-484-8.SVOBODOVÁ, J. a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-019-3.MÜLLEROVÁ, O. Funkce dialogických textů ve výuce češtiny a jejich repertoár. In Učební text - jeho funkce, produkce, percepce a interpretace. Praha: UK, 1996. ISBN 80-86039-03-X.ČERMÁK, F., BLATNÁ, R. (eds.). Jak využívat Český národní korpus. Praha: NLN, 2005. ISBN 80-7106-736-9.NEBESKÁ, I. Jazyk - norma - spisovnost 2. vydání. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0688-7.ONDREJOVIČ, S. Jazyk, veda o jazyku, societa. Bratislava: Veda, 2008. ISBN 978-80-224-0994-0.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.PRAVDOVÁ, M. (ed.). Jsme v češtině doma?. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2146-5.PLESKALOVÁ, J. aj. (eds.). Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1523-5.SRPOVÁ, H. Knížka o reklamě. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-533-1.ČMEJRKOVÁ, S. Komunikace jako sdílení prostoru: mluvenost vs. psanost. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2007. ISBN 80-704-4863-6.MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : PdF MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.SVOBODOVÁ, J. Komunikační výchova v mateřština - předpoklady, cíle a výsledky. In Zahradníková, Z. (ed.) Nové možnosti vzdělávání a pedagogický výzkum. Ostrava OU, 2001. ISBN 80-7042-181-9.NEKVAPIL, J. Kultivace (standardního) jazyka. Slovo a slovesnost, 2007. DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3.POKORNÝ, J. Lingvistická antropologie: jazyk, mysl a kultura. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2843-8.ČMEJRKOVÁ, S. HOFFMANNOVÁ, J. (eds.). Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1970-7.SVOBODOVÁ, J. Mluvenost a psanost z hlediska školní výuky. In K diferenciaci současného mluveného jazyka. Ostrava: FF OU, 1995. ISBN 80-7042-438-9.CVRČEK, V. a kol. Mluvnice současné češtiny 1. Jak se píše a jak se mluví. Praha: Karolinum, 2010. KRAUS, J. Na okraj příspěvku Václava Cvrčka. Český jazyk a literatura, 2007. MARTINCOVÁ, O. a kol. Neologizmy v nešní češtině. Praha: ÚJČ AV ČR, 2005. ISBN 80-200-0607-9.NEKVAPIL, J. O historii, teorii a modelech jazykového plánování. Slovo a slovesnost. 2010. KOŘENSKÝ, J. O hodnotách pražského funkcionalismu, jazykové kultury a o češtině včera i dnes nekonvenčně. Slovo a slovesnost, 1997. KOŘENSKÝ, J. Obraz dějin ve výkladech funkčních vlastností národního jazyka. In Acta UP v Olomouci, FF, 2007. KŘEN, M. Obraz jazykových změn v synchronních korpusech. Praha: NLN, 2013. ISBN 978-80-7422-265-8.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.ČERMÁK, F., SGALL, P., VYBÍRAL, P. Od školské spisovnosti ke standardní češtině: výzva k diskusi. Slovo a slovesnost, 2005. GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988. ORGOŃOVÁ, O., DOLNÍK, J. Používanie jazyka. Bratislava: UK, 2010. ISBN 978-80-223-2925-5.SKALIČKA, V. Poznámky o obecné čeština. Slovo a slovesnost. 1962. ČECHOVÁ, M. Příznakovost systémová a situační-kontextová. Naše řeč. 2005. HASIL, J. Quo vadis, češtino?. Praha: FF UK, 2013. ISBN 978-80-7308-458-5.HOFFMANNOVÁ, J. Radost z vícejazyčnosti. Slovo a slovesnost, 2013. ČECHOVÁ, M. Řeč o řeči. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2069-7.ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.SVOBODOVÁ, J. Spisovná čeština ve společnosti - iluze a realita. Český jazyk a literatura, 62, 2011/2012, s. 111-116. ŠLOSAR, D. et al. Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Vyd. 3., opr. a dopl. Brno: Host, 2009. ISBN 978-80-7294-311-1.KRČMOVÁ, M. Stratifikace současné češtiny. Linguistica ONLINE. Brno: Ústav jazykovědy a baltistiky, Introductory Issue, 2005. JEDLIČKA, A. Typy norem jazykové komunikace. Slovo a slovesnost, 1982. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.STARÝ, Z. Ve jménu funkce a intervence. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-033-5.SVOBODOVÁ, J. SVOBODOVÁ, D. GEJGUŠOVÁ, I. Zdroje a cíle jazykové popularizace. Ostrava OU, 2010. ISBN 978-807368-916-2.CRYSTAL, D. A little book of language. New Haven and London: Yale University Press, 2010. ISBN 978-03-0015-533-4.SVOBODOVÁ, J. Čeština na rozcestí. Ostrava: OU, 2014. ISBN 978-80-7464-646-1.GÁLISOVÁ, A. Dynamika společenských zmien a stratifikácia národného jazyka. Banská Bystrica: UMB, 2012. ISBN 978-80-557-0441-8.FINDRA, J. Jazyk v kontextoch a textoch. Banská Bystrica: UMB, 2009. ISBN 978-80-8083-924-6.STICH, A. Jazykověda - věc veřejná. Praha: NLN, 2004. ISBN 80-7106-678-8.DOVALIL, V. K úvahám o spisovném /standardním jazyku: pohled z poněkud širší perspektivy. Slovo a slovesnost. 2006. HALLIDAY, M.A.K., WEBSTER, J. On Language and Linguistics. London and Now York City: Continuum International Publishing Group, 2005. ISBN 0-8264-8824-2.BEDŘICHOVÁ, Z., ŠEBESTA, K., ŠKODOVÁ, S., ŠORMOVÁ, K. Podoba a využití korpusu jinojazyčných a romských mluvčích češtiny: CZESL a ROMi. In Korpusová lingvistika. Praha: NLN, 2011. ISBN 978-80-7422-115-6.KOŘENSKÝ, J. Teoretický a metodologický vývoj v naší bohemistice. In Hladká, Z., Karlík, O. (eds.) Čeština - univerzália a specifika. Brno: Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2025-58.DOLNÍK, J. Teória spisovného jazyka so zretelom na spisovnú slovenčinu. Bratislava: Veda, 2010. ISBN 978-80-224-1119-6.CRYSTAL, D. The Language Revolution. Cambridge: Polity Press, 2004. ISBN 978-07-4563-313-8.HAVRÁNEK, B. Úkoly spisovného jazyka a jeho kultura. In Spisovná čeština a jazyková kultura. Praha: Melantrich, 1932. GLADKOVA, H. Vzestup a krize symbolických funkcí slovanských standardních jazyků. In Slovenski književni jezik. Aktualna vprašanja in zgodovinske izkušnje. (ed.) A. Vidovič-Muha, s. 227-252. Slovenski književni jezik. Aktualna vprašanja in zgodovinske izkušnje. Ljubljana : Univerza v Ljubljani, 2003.

Požadavky

Zkouška má komplexní povahu a zahrnuje diskusi k samostatně zpracovanému referátu studenta (o minimálním rozsahu 10 stran vlastního textu) věnovaného jednomu vybranému okruhu problematiky a z odborné rozpravy k dvěma dalším zvoleným okruhům. Očekává se, že student propojí teoretický pohled s praktickým ověřením situace ve školním prostředí (např. anketa nebo dotazníková sonda mezi učiteli, analýza výukových materiálů, testování nebo dotazování žáků apod.).

Garant

prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc.