Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka (KCD / DPDC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DPDC - Didaktika českého jazyka, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Disciplína cíleně navazuje na znalosti studentů z didaktiky českého jazyka získané v rámci předchozího magisterského studia. Primárně se soustředí na aktuální principy výuky mateřštiny, které úzce souvisí s požadavky kladenými na kognitivně-komunikační jazykovou výuku. Usiluje o smysluplné vytváření efektivních vazeb mezi kurikulem zamýšleným, realizovaným a dosahovaným, jež zohledňují např. účelné využití odpovídajících metod a forem práce ve výuce mateřského jazyka. Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s problémovými oblastmi oborové didaktiky (zohledněno je také téma disertační práce), přičemž je vyžadována aktivní a samostatná práce studenta.Probíraná témata:1. Pozice, role a cíle jazykového vyučování ve školní edukaci.2. Kurikulum a možná úskalí jeho naplňování (s akcentem na výuku mateřštiny).3. Didaktické principy z pohledu kognitivně-komunikační výuky jazyka.4. Didaktické prostředky a možnosti jejich využití při formování žákovských komunikačních dovedností ve výuce češtiny.5. Problematika naplňování klíčových kompetencí a očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura vymezených rámcovým vzdělávacím programem s ohledem na výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech (zejména PIRLS a PISA).6. Učitel mateřského jazyka jako dominantní prvek kognitivně-komunikačního jazykového vyučování.

Literatura

GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hamex, 2007. ISBN 80-85783-73-8.PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-101-8.ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6.ČECHOVÁ, M., STYBLÍK. J. Čeština její vyučování. Praha: SNP, 1998. ISBN 80-85937-47-6.HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I. Přístupy - témata - zdroje. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-807290-616-1.HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století II. Úvodní studie. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-617-8.HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století III. Jazykové jevy v dětských prokonceptech. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-722-9.HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-806-6.ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.SVOBODA, K. Didaktika českého jazyka a slohu. Praha: SPN, 1977. BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-24251-0.SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-301-3.LIPTÁKOVÁ, L., VUŽŃÁKOVÁ, K. Dieťa a slovotvorba. PU PdF, 2009. ISBN 978-80-555-0072-0.LIPTÁKOVÁ, Ľ., KLIMOVIČ, M. (eds). Encyklopédia jazyka pro deti. Prešov: PdF PU, 2014. ISBN 978-80-555-1125-2.GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Gramotnost, vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. ISBN 80-223-1869-8.PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst?. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-80-211-0608-6.MAŃÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148.LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak se učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-211-0486-4.SVOBODOVÁ, J., KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava: OU PdF, 2002. ISBN 80-7042-226-2.SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.LIPTÁKOVÁ, L. Kognitívne aspekty vyučovanie materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PdF Prešovské univerzity, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2.ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha, 1998. ISBN 80-85866-32-3.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-070-7.LIGOŠ, M. Možnosti rozvíjania vnútorných dynamických sil osobnosti žiaka vo vyučovaní slovenského jazyka. Žilina: Katechieticko-pedagogická fakulta sv. Ondreja ŽU v Rožomberku, 1999. ISBN 80-7100-579-7.HARČARÍKOVÁ, P., KLIMOVIČ, M. Naratíva v detskej reči. Prešov PdF PU, 2011. ISBN 978-80-555-04444-.KRAMPLOVÁ, I. a kol. Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: ČŠI, 2012. ISBN 978-80-905370-3-3.ŠMEJKALOVÁ, M. (ed.). Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: Univerzita Karlova, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988. SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.HUBÁČEK, J. Počátky vyučování slohu v české škole. 1980. PETRASOVÁ, A. Práca s náučným textom na 1. stupni ZŠ. Prešov: PU PdF, 2003. ISBN 80-89061-68-0.SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.FURDÍK, J. Slovotvorná motivácia a jej jazykové funkcie. Levoča: Modrý Peter, 1993. ISBN 978-80-855-150-39.PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0191-5.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.HÖFLEROVÁ, E. Školní dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava OU, 2003. ISBN 80-7042-297-1.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno:Paido, 2008. PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladá letá, s.r.o., 2003. ISBN 80-10-00328-X.JELÍNEK, J. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. PETLÁK, E. Všeobecná didaktika. Bratislava, 2004. ISBN 80-89018-64-5.KORŠŇÁKOVÁ, P. Výsledky mezinárodních štúdií jako spetná väzba vzdělávaniu na Slovensku. roč. 3, č. 2 (cit.2013-21-6), s. 72-99. In Pedagogika sk (on line), 2012. MAŃÁK, J., ŠVEC, V. Výukové netody. Brno, Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.LIGOŠ, M. Základy jazykového a literárného vzdělávania I. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: FF KU v Ružomberku, 2009. ISBN 978-80-8084-29-5.LIGOŠ, M. Základy jazykového a literárného vzdělávania II. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok:FF KU v Ružomberku, 2009. ISBN 978-80-8084-430-1.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.

Požadavky

Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je zpracování seminární práce (rozsah cca 10 stran), jejíž didaktická náplň bude výrazně akcentovat odborné zaměření doktoranda. Téma práce bude student předem konzultovat s vyučujícím a teprve po schválení jejího způsobu zpracování vyučujícím bude ústní zkouška realizována. Součástí zkoušky bude rozprava vztahující se nejen k seminární práci, ale i k tématům 1 až 6 (viz anotace předmětu).

Garant

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.