Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika literatury a literární výchovy (KCD / DPDL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DPDL - Didaktika literatury a literární výchovy, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět Didaktika literatury a literární výchovy svým obsahovým zaměřením navazuje na široké spektrum znalostí získaných dosavadním studiem pedagogiky, obecné a zvláště oborové didaktiky.Výrazná pozornost je věnována aktuálním pedagogickým teoriím a jejich vlivu na koncepci výuky mateřštiny a zvláště literární výchovy na základní škole, specifikům didaktiky literární výchovy a vztahu didaktiky literární výchovy k literární vědě.Hlavní tendence v literární výchově a její proměny jsou sledovány v širších souvislostech 20. století a počátku nového milénia, studenti se seznamují se vzdělávací dokumenty, zaměřují se na odraz reformních snah v nich (zvláště tzv. nová koncepce vzdělávání v druhé polovině 70. let 20. století; proměny výuky v 90. letech 20. století; přijetí RVP ZV a vznik ŠVP v prvním desetiletí 21. století).Pozornost je věnována probíhajícím diskuzím o cílech a významu literární výchovy v základním vzdělávání, o koncipování výuky literatury na základní škole (žánrově-tematická pojetí, chronologické pojetí, podíl české a světové literatury, podíl literatury pro děti a mládež a tzv. velké literatury), o vymezení skladby učiva, hledání optimálního poměru mezi literárněhistorickými a literárněteoretickými informacemi a využitím uměleckého textu, o školní a mimoškolní četbě a jejím vlivu na rozvíjení čtenářských aktivit žáků a na úroveň čtenářské gramotnosti.

Literatura

GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hamex, 2007. ISBN 80-85783-73-8.BENTON, P. Conflicting cultures: Reflections on the reading and viewing of secondary-school pupils. Oxford Review of Education, 21(4). 1995. LIBA, P. Čitateĺ a literárny proces. Bratislava: Tatran, 1987. LIBA, P. Čitateĺ a litterárny proces. Bratislava: Tatran, 1987. ISBN 80-7178-965-8.TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: CERM, 1999. ISBN 80-7204-111-8.HOMOLOVÁ, K. Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2013. ISBN 978-80-7248-952-7.ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.TOMAN, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy. České Budějovice: JU, 2007. ISBN 978-80-7391-038-6.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-8689-801-6.GEJGUŠOVÁ, I. Doporučená četba a literární výchova na základní škole. In Čeština - jazyk slovanský 4 Sborník z webové konference KCD PdF. Ostrava OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7369-922-3.LIBA, P. Dostredivé priestory literatúry. Nitra: VŠPg, 1995. ISBN 95-013-70.FREIRE, P. Edication for Critical Consciousness. New York: The Continuum Publ.Comp, 1989. ISBN 80-8264-0007-8.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7664-451-1.GAVORA, P., ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Gramotnost, vývin a možnosti jej didaktického usmerńovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst?. Praha: ÚIV, 2009. MAŃÁK, J. KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148.NOVÁK, R. (ed.). Hodnoty v literatuře a současném čtenářství. Ostrava: OU, 2013. ISBN 978-80-7664-476-4.CHALOUPKA, O. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.Jací jsme čtenáři?. sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-241-3.SVOBODOVÁ, J., KESSELOVÁ, J., PALENČÁROVÁ, J. Jazyk a jazyková komunikace nově - prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Ostrava: OU PdF, 2002. ISBN 80-7042-226-2.ZÍTKOVÁ, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ. Brno: PdF MU, 2004. ISBN 80-210-3327-4.ŠEĎOVÁ, K. ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.MISTRÍK, E. a kol. Kultúra a multikultúrna výchova. Bratislava: Iris, 1999. ISBN 80-8877-881-6.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.ŽEMBEROVÁ, V. Nad žánrami modernej prózy pro mladých čitateľov. O dieťati, jazyku, literatúre, roč. 1, č. 1 str. 17 -31. 2013. GEJGUŠOVÁ, I. Normativnost a rozvolněnost v doporučené četba na 2. stupni základních škol. In NOVAK, R. (ed.) Překračování hranic obvyklosti. Ostrava: OU, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.GEJGUŠOVÁ, I. O jedné odrážce v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. In Čeština - jazyk slovanský 3. Ostrava: OU PdF., 2009. ISBN 978-80-7368-662-8.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-8586-633-1.GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988. PRŮCHA, J. Pedagogické teorie a výzkumy na západě. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-628-5.HOMOLOVÁ, K. Pedagogicko-didaktické a psychososociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava: OU, 2008. ISBN 978-80-7368-641-3.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.HANRATTY, B. Poetry and Gender. Research Papers in Education, 26(4), s. 413-426. 2011. GEJGUŠOVÁ, I. Pojetí literární výchovy v proměnách času. In Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Komunikace v zrcadle času. Sborník příspěvků z odborné konference. Ostrava: OU PdF, 2006. ISBN 80-7368-271-0.STANOVICH, K. E. Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford Press, 2000. ISBN 978-157-2305-65-5.KOPÁL, J. Próza a poézia pre mládež. Teória/poetológia. Nitra: Enigma, 1998. ISBN 80-85471-48-5.CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-40-8.TUČNÁ, E., VITÉZOVÁ, E. Rozprávka a povesť v tvorbe a recepcii. Nitra: UKF - FF, 2014. ISBN 978-80-558-0559-7.OBERT, V. Rozvíjanie literárnej kultúry žiakov. Bratislava: OG - Vydavateľstvo Poľana, 2003. ISBN 80-89002-81-1.CHALOUPKA, O. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1992. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.VITÉZOVÁ, E. Súčasná literatúra a škola. Nitra: UKF, 2009. ISBN 978-80-8094-662-3.CHALOUPKA, O. Škola a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-41-6.BENTON, P. Teaching Poetry: the retorick and the reality. Oxford Review of Education, 10(3) s. 319-327. 1984. BÍLIK, R. a kol. Teoretické aspekty jazykového a literárného vzdelávania. Trnava: TU, 2011. ISBN 978-80-8082-497-6.HARPÁŃ, M. Teória literatúry. Bratislava:Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1995. ISBN 80-85684-05-5.ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005. ISBN 80-8690-309-5.WELLEK, R., WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-150-8.BENTON, P. The Conveyor Belt Curriculum? Poetry teaching in the secondary school II. Oxford Review of Education, 26(1), s. 81-93. 2000. BENTON, P. Unweaving the Rainbow: poetry teaching in the secondary school I. Oxford Review of Education, 25(4), s. 521-532. 1999. HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.LIGOŠ, M. Základy jazykového a literárného vzdělávania I. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: FF KU v Ružomberku, 2009. ISBN 978-80-8084-29-5.LIGOŠ, M. Základy jazykového a literárného vzdělávania II. Úvod do didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok:FF KU v Ružomberku, 2009. ISBN 978-80-8084-430-1.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava, 1991. ISBN 80-08-00333-2.

Požadavky

Student zpracuje seminární práci, jejímž východiskem budou náslechy v hodinách literární výchovy ve zvolené základní škole. Student se seznámí se ŠVP daného pracoviště, tato skutečnost se odrazí v reflexi výuky, která bude posuzována v širších souvislostech (vzhledem k uplatněnému pojetí literární výchovy, vymezenému učivu, podílu práce s uměleckým textem apod.) Student zpracuje návrhy dvou hodin literární výchovy, v níž bude hlavní akcent položen: a) na zážitkové vyučování; b) na optimální propojení kognitivní a formativní složky výuky založené na práci s uměleckém textem.

Garant

doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D.