Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie empirického výzkumu (KCD / DPME)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DPME - Metodologie empirického výzkumu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Okruhy k obsahu předmětu:1. Věda a lidské poznávání. Základy metodologie vědy - vědecká teorie, novopozitivistická a holistická koncepce vědy. Metody lidského poznávání. Tendence rozvoje současné vědy. Interdisciplinarita a transdisciplinarita ve vědách.2. Výzkum v pedagogických vědách. Cíl výzkumu (explorace, deskripce, explanace, predikce), typy výzkumů (základní, aplikovaný, evaluační, akční, kritický výzkum), etapy výzkumu (příprava výzkumu, plán, provedení a zpráva o výsledcích výzkumu). Parametry výzkumu - objektivita, validita a reliabilita pedagogického výzkumu. Realizace výzkumu.3. Základní výzkumná paradigmata. Kvantitativně a kvalitativně orientovaný výzkum - jejich základní charakteristika, srovnání a možnosti využití. Smíšený výzkum jako možnost prolínání kvantitativních a kvalitativních výzkumných postupů.4. Kvantitativně orientovaný výzkum a jeho fáze. Projekt kvantitativního výzkumu. Stanovení problému, formulace problému. Druhy proměnných. Výzkumné hypotézy - pravidla jejich tvorby, testování hypotéz. Statistické metody při testování hypotéz. Praktické příklady užití kvantitativního výzkumu při řešení výzkumného problému.5. Kvalitativně orientovaný výzkum. Historické souvislosti, teoretická východiska, kritika kvantitativních přístupů. Základní přístupy kvalitativního výzkumu - případová studie, etnografický výzkum, zakotvená teorie, fenomenologie, biografický výzkum, studium dokumentů, historický výzkum, akční a kritický výzkum. Návrh plánu výzkumu, triangulace. Praktické příklady užití kvalitativního výzkumu při řešení výzkumného problému.6. Metody sběru dat ve výzkumech. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Hlavní rysy vybraných metod výzkumu - pozorování, dotazník, interview, testování, sociometrie aj. se zaměřením na kvantitativní a kvalitativní rámec výzkumu. Posouzení efektivity použití metody s ohledem na zvolený výzkumný design.7. Metody vyhodnocování dat a jejich interpretace. Analýza dat kvantitativního a kvalitativního výzkumu, možnosti interpretací. Grafická podpora interpretací. Umění shrnout výsledná sdělení a vytvořit závěr.8. Vědecká práce jako získávání a konstrukce nových poznatků. Druhy vědecké práce a jejich charakteristika. Zásady psaní odborného textu - struktura práce, strategie a taktika psaní odborného textu, nároky na odborný styl. Publikační etika.

Literatura

MAŃÁK, J., ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 978-80-7315-078-5.GAVORA, P. a kol. Elektonická učebnica pedagogického výskumu. www.e-metodologia.fedu.uniha.sk. Bratislava:Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.KUHN, T. Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-54-2.GAVORA, P., JŮVA, V., HLAVATÁ, V. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno:Paido, 2010. ISBN 80-7315-185-5.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu 2., rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.CHVÁL, J., DVOŘÁK, D., STARÝ, K., MARKOVÁ, K. Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. roč. 2, č. 3, s. 107-130. Orbis scholae, 2008. REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-2473-006-5.POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.ŠVEC, Š. (ed.). Metodológia vied o výchove. Bratislava: IRIS, 1998. ISBN 80-88778-15-8.MAŇÁK., J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-2103-802-0.FERJENČÍK, J., BAKALÁŘ, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-7367-815-2.FERJENČÍK, J., BAKALÁŘ, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2010. KERLINGER, F.N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972. KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práíce a publikování pro mírn pokročilé. roč. 23, č.4, s. 554-578. Pedagogická orientace, 2013. DUCHOWSKI, P. Eye Tracking Metodology. Theory and Practice. 2. vyd. London: Springer, 2007. ISBN 978-1-84628-608-7.ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. roč. 23, č. 4, s. 478 - 510. Pedagogická orientace, 2013. MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: jak psát o výzkumných zjištěních?. roč. 23, č. 4, s 455-477. Pedagogická orientace, 2013. WALLERSTEIN, I. (ed.). Kam směřují sociální vědy. Praha: SLON, 1998. ISBN 80-8585065-6.HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.JOHNSON, J. B., ONWUEGBUZIE, A. J. Mixed Methods Research: A Research Paradigm. roč. 33, č. 7, s. 14-26. 2004. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava : Regent, 2006. ISBN 80-88904-46-3.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: UK, 2008. ISBN 978-80-223-2391-8.GAVORA, P. Validita a reliabilita výzkumných nástrojov: principy a reálna prax. roč. 23, č. 4, s. 511 - 534. Pedagogická orientace, 2013. JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno:. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.STRAUSS, A. L., CORBIN, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Praha: Sdružení podané ruce, 1999. ISBN 80-8583-460-X.

Požadavky

Student připraví erudovaný projekt didaktického výzkumu zaměřeného na edukaci spjatou s českým jazykem a literaturou, který bude dále zpracováván v rámci disertační práce. Strukturu a metodologické postupy průběžně představí a obhajuje při konzultacích nebo v metodologických seminářích, kdy se aktivně účastní diskusí nad předkládanými vizemi výzkumných konceptů. Na závěr disciplíny vykoná souhrnnou ústní zkoušku na základě okruhů vymezených v obsahu předmětu a současně obhájí definitivní verzi svého pojetí výzkumu k chystané disertační práci. Zkouška i související obhajoba jsou zohledněny kredity (15 a 5 kreditů); obě součásti je třeba splnit společně.

Garant

prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc.