Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika pro doktorandy KCD (KCD / DPPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DPPE - Pedagogika pro doktorandy KCD, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Studijní předmět navazuje na znalosti, přehled a orientaci studentů v pedagogických disciplínách, které získali v rámci předchozího magisterského studia. Soustředí se na současné pojetí funkcí a parametrů edukace s akcentem na jazykové a literární vzdělávání a zohledňuje požadavky na celoživotní učení členů společnosti zejména z hlediska budování jejich komunikačních dovedností. Usiluje o vytvoření realistického náhledu doktoranda na současné školství jako oborového odborníka a o budování jeho postoje k aktuální edukační realitě. Ve vztahu k mateřskému jazyku a literární výchově využívá zahraniční inspirace v pedagogických vědách a reflektuje vzdělávací praxi ve světle právní úpravy edukace v ČR i EU. Předmět si klade za cíl seznámit posluchače s problémovými oblastmi současné pedagogiky (se zohledněním tématu disertační práce). Předpokládá se kreativní a samostatný přístup studenta.Studijní okruhy:1. Pedagogika jako edukologická disciplína, její postavení ve vědách o edukaci, vědní produkce pedagogiky a její osobnosti v ČR a ve světě. Aktuální problémy pedagogiky.2. Edukace v souvislostech koncepce celoživotního učení, její funkce, parametry, základní paradigmata.3. Systémové chápání edukace - její subjektivní a objektivníčinitelé. Cílovéa procesuální otázky současné edukace a jejich sociální, ekonomické, politickéa humanizační důsledky. Funkce řídícího a řízeného subjektu, tendence k autoedukaci a autoevaluaci.4. Školní edukace a její právní zakotvení. Kurikulární dokumenty, kurikulární reforma. Klíčové kompetence jako edukační problém. Primární a preprimární edukace v kontextech vývojových specifik žáků předškolního a mladšího školního věku.5. Pedagogické hodnocení jako faktor rozvoje žáka, současné přístupy, problémy, zjištění. Výsledky vzdělávání jako součást evaluace školy. Školní úspěšnost a rizika výkonového pojetí školního vzdělávání u žáků mladšího školního věku.6. Problematika osobnostně-sociálního rozvoje. Školní prostředí, kultura, klima, kázeň, sociální patologie a jejich edukační řešení. Pojetí dítěte a dětství v profesním myšlení a jednání učitele a v kontextu kvality školního života.7. Obecné problémy pedagogických profesí, učitel a jeho nové role, evropské principy učitelské profese. Subjektivní teorie učitele v pojetích výuky a žáka. Modely kvality učitele a profesní standard.8. Procesuální otázky a tendence školního vzdělávání - didaktické principy, metody, formy a materiální didaktické prostředky (včetně ICT technologií v edukaci). Principy obsahové integrace v primárním a preprimárním vzdělávání.Cílem studia je pochopení klíčových paradigmat (jde zvl. o výkonový a rozvojový model výuky) i moderních pedagogických trendů ve vztahu k měnícím se podmínkám vzdělávání v dnešní společnosti. Kromě toho se dbá na naplnění tematických oblastí pedagogiky s oporou o metodologii pedagogického výzkumu a výsledky aktuálního vědeckého poznávání v pedagogice.

Literatura

SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitativny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.SEBEROVÁ, A., MALČÍK, M. Autoevaluace školy-od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava : PdF OU, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (eds.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.SCHUBERT, W. H. at all. Curriculum books: the first hundred years. New York: Peter Lang, 2002. ISBN 978-0-8204-5192-3.KANE, T. J., KERR, K. A., PIANTA, R. C. (eds.). Designing teacher evaluation systems: new guidance from the measures of effective teaching project. San Francisco: Jossey-Bass, 2014. ISBN 978-1-118-83435-0.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-628-5.PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-7178-432-X.KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.PAVELKOVÁ, I., HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.HRBÁČOVÁ, K. a kol. Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-214-7.ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.MAŇÁK,J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: UK PdF, 2010. ISBN 978-80-7290-4969.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.ŠVEC, V. (ed.). Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-092-1.PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. (Jak pracovat s kurikulem). Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.MALACH, J. Pedagogická diagnostika pro učitele. Ostrava : Pedagogická fakulta OU, 2008. ISBN 978-80-7368-551-5.PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8.PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava : PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-820-1.ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.ELLIOTT, J. Reconstructing teacher education: teacher development. Abingdon: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-75314-2.SAMARAS, A. P. Self-study teacher research: improving your practice through collaborative inquiry. Los Angeles: Sage, 2011. ISBN 978-1-4129-7207-9.MAŇÁK, J., ŠVEC, V., ŠVEC, Š. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.GAVORA, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava : Regent, 2006. ISBN 80-88904-46-3.PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.POL, M. Škola v proměnách. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.MCCULLOCH, G., CROOK, D. The Routledge international encyclopedia od education. Abingdon: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-27747-1.MONTEIRO, A. The teaching profession: present and future. Cham: Springer, 2015. ISBN 978-3-319-12129-1.JURČOVÁ, M. Tvorivosť v každodennom životě a vo výskume. Bratislava: IRIS, 2009. ISBN 978-80-8925-642-6.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : PAIDO, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0765-5.

Požadavky

Každý doktorand zpracuje podle uvedené pedagogické literatury jedno vybrané téma ze seznamu studijních okruhů; jeho název zformuluje samostatně a prokonzultuje ho s examinátorem. Toto téma bude východiskem rozpravy v rámci komplexní zkoušky z pedagogiky.

Garant

doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.