Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Čtenářská gramotnost ve školské praxi (KCD / DSCG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DSCG - Čtenářská gramotnost ve školské praxi, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Disciplína cíleně navazuje na znalosti studentů získané v rámci didaktiky českého jazyka a literatury v průběhu předešlého magisterského studia. Pokouší se především o reflexi vazeb mezi kurikulem zamýšleným a realizovaným. Stranou pozornosti však nestojí ani kurikulum dosahované, které je reflektováno prostřednictvím analýz výsledků českých žáků v mezinárodních výzkumech čtenářské gramotnosti, a to PIRLS a PISA. Hlavním cílem disciplíny (a zároveň seminární práce) je poukázat na problémová místa české pedagogické praxe. Student se může opírat také o aktuální materiály a zprávy vydané Českou školní inspekcí ČR vážící se k této oblasti.Doporučovaná témata:1. Kurikulum a možná úskalí jeho naplňování - s akcentem na implementaci porozumění textu (doporučena je komparace platného českého kurikulárního dokumentu s dokumentem slovenským).2. Kognitivně-komunikační výuka mateřského jazyka a možnosti začlenění práce s různými druhy textu (doporučeno monitorování výuky češtiny).3. Role čtení s porozuměním v souboru všech komunikačních dovedností (rozhovory s aktivně působícími učiteli v pedagogické praxi, opřené o monitorování jejich výuky českého jazyka a literatury).4. Učitel mateřského jazyka a jeho kompetentní přístup k budování žákovských čtenářských dovedností (výběr učebnic, četnost zařazování práce s textem a tvorba zadání vážících se k jednotlivým úrovním porozumění textu ve výuce mateřštiny).5. Možnosti budování pozitivního vztahu ke knize v prostředí školy (podstata literárně-výchovné interpretace, role textu v jazykové a komunikačně-slohové výuce).6. Žák, jeho potřeba a touha číst (komparace intenzity čtenářství ve školním a domácím prostředí, sledování jejich vlivu - rozhovory se žáky).

Literatura

GAVORA, P. a kol. Ako rozvíjať porozumenie textu žiaka. Nitra: ENIGMA, 2008. ISBN 978-80-89132-57-7.PALENČÁROVÁ, J., ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-101-8.GAVORA, P. Čítanie, písanie a gramotnosť - ich premeny v súčasnom svete. In Slovo o slove, roč. 12. Prešov: PdF PU, 2006. ISBN 80-8068-491-X.ZÁPOTOČNÁ, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní. Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava: VEDA, 2012. ISBN 978-80-224-1281-0.ŠIMONOVÁ, B. Čo ďalej s čitateľskou gramotnosťou v súvislosti s výsledkami PISA 2006. In Pedagogické rozhľady. Časopis pro školy a školské zariadenia. 2008. NAJVAROVÁ, V. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně ZŠ. In Pedagogická orientace. 2008. JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1.OBERT, V. Dětská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: Aspekt, 2002. ISBN 80-88894-07-7.ŠEBESTA, K. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0948-7.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-8689-801-6.LIPTÁKOVÁ, Ľ. KLIMOVIČ, M. (eds). Encyklopédia jazyka pro deti. Prešov: PdF PU, 2014. ISBN 978-80-555-1125-2.DUCHOWSKI, A. T. Eye Tracking Metodology. Theory and Practice. 2. vyd. London: Springer, 2007. ISBN 978-1-84628-608-7.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7664-451-1.DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.GAVORA, P. ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Gramotnost, vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava: UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.GAVORA, P. Gramotnost: vývin modelov, reflexia praxe a výskumu. In Pedagogika. 2002. PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL, J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst?. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-80-211-0608-6.MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.LIPTÁKOVÁ, L. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pro primárne vzdelávanie. Prešov: PU, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: OU, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.KRAMPLOVÁ, I., POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak se učí číst. Praha: ÚIV, 2005. ISBN 978-80-211-0486-4.LIPTÁKOVÁ, L. Kognitívne aspekty vyučovanie materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PdF Prešovské univerzity, 2012. ISBN 978-80-555-0643-2.POTUŽNÍKOVÁ, E. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-211-0607-9.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.ZÁPOTOČNÁ, O. Metakognitívne procesy v čítaní, učení a vzdelávaní. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013. ISBN 978-80-8082-742-7.GEJGUŠOVÁ, I. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.ŠIMONOVÁ, B. Moderný človek, literatúra a škola. Banská Bystrica: UMB PdF, 2000. ISBN 80-8055-341-6.KRAMPLOVÁ, I. a kol. Národní zpráva PIRLS 2011. Praha: ČŠI, 2012. ISBN 978-80-905370-3-3.JOŠT, J. Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-055-0.PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.PETRASOVÁ, A. Práca s náučným textom na 1. stupni ZŠ. Prešov: PU PdF, 2003. ISBN 80-89061-68-0.PUPALA, B., ZÁPOTOČNÁ, O. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.GEJGUŠOVÁ, I. a kol. Překračování hranic obvyklosti. Ostrava: Oftis, 2010. ISBN 978-80-7368-920-9.PERKING, R., MORGAN, G., SHIEL, G., COSGROVE, J. Reading literacy in PISA 2009: A guide for teachers. Dublin: Educational Research Centre, 2011. ISBN 978-0-90044-031-1.KAŠIAROVÁ, N. Rozvoj čitateľskej gramotnosti sa začína plánovaním procesov učenia sa. In Pedagogické rozhľady. Časopis pro školy a školské zariadenia. 2008. MISTRÍK, J. Rýchlé čítanie. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1982. PRŮCHA, J. Sociolingvistický faktor v explanaci čtenářské gramotnosti. In Pedagogika sk. 2010. GAVORA, P., MATÚŠOVÁ, P. Sonda do čitatel´skej gramotnosti vysokoškolských študentov. In Pedagogika.sk. 2010. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. Ostrava: OU, 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.PALENČÁROVÁ, J., KESSELOVÁ, J., KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladá letá, s.r.o., 2003. ISBN 80-10-00328-X.KORŠŇÁKOVÁ, P. Výsledky mezinárodních štúdií jako spetná väzba vzdělávaniu na Slovensku. roč. 3, č. 2 (cit.2013-21-6), s. 72-99. In Pedagogika sk (on line), 2012. HYPLOVÁ, J. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-919-3.KAŠIAROVÁ, N. Vzdělávanie učiteľov v rozvoji čitatelskej gramotnosti žiakov 2. vyd. In Rozvoj funkčnej gramotosti v kontexte medzinárodných porovnávacích štúdií PISA a PARLS. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2010. ISBN 978-80-8118-057-6.HUMAJOVÁ, Z., KLAČANSKÁ, Z. Zabudnuté čítanie. Čitateľská gramotnosť v školách. Bratislava: Konzervatívny inštitut M.R.Štefánka, 2007. ISBN 978-80-89121-16-8.GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1991. ISBN 80-08-00333-2.

Požadavky

Podmínkou pro udělení zápočtu je zpracování seminární práce v rozsahu 10 až 15 stran. Téma práce bude zohledňovat odborný zájem studenta, tzn. student absolvující modul jazykový se soustředí intenzivněji na možnosti práce s textem v rámci jazykové a komunikačně-slohové výuky, student modulu literárního se bude věnovat alternativám rozvíjení žákovských čtenářských dovedností ve výchově literární. Základní předpoklad je, že práce bude zahrnovat jak sledování dané problematiky v platném českém kurikulárním dokumentu, a to na státní a případně školní úrovni, tak současně v aktuálně užívaných učebnicích českého jazyka. Doporučeno je zároveň monitorování stavu výuky mateřštiny v pedagogické praxi a navázání spolupráce s aktivně působícími učiteli češtiny.

Garant

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.