Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Principy učeb. tvorby z diach. i syn. p. (KCD / DSUT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / DSUT - Principy učeb. tvorby z diach. i syn. p., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět se zaměřuje se na problematiku obsahu vzdělávání (akcent na český jazyk a literaturu) a základních výukových materiálů, které obsah zprostředkovávají, tedy učebnic. Student by měl porozumět podstatě kurikula v jeho různých koncepcích, které mají významný vliv na obsah výuky mateřštiny v jednotlivých zemích. Znalost přístupů ke tvorbě kurikula a přístupů k uspořádání učiva je klíčová pro dovednost studenta podílet se na tvorbě školního kurikula. Zároveň by si měl student v průběhu kurzu osvojit dovednost odborně analyzovat a hodnotit učebnice (zejména pak učebnice mateřského jazyka) jako nejužívanější kurikulární materiály tak, aby byl schopen vybírat adekvátní texty pro vlastní výuku českého jazyka a literatury a současně se zvládl podílet na tvorbě výukových materiálů pro sledovaný vzdělávací obor.Obsah:1. Pojetí kurikula, roviny existence kurikula (plánované, implementované, dosažené), přístupy ke kurikulu (zprostředkující vs. vstřícný).2. Teorie kurikula (akademické, aktivistické, esencialistické, personalistické, polytechnické).3. Tvorba kurikula, principy a postupy při tvorbě školního kurikula (Tylerův princip konstrukce kurikula; plánování design a organizace kurikula, implementace kurikula).4. Přístupy k uspořádání učiva, způsoby vymezování základního učiva.5. Učebnice jako potenciálně-implementované kurikulum, její podstata, funkce, strukturní prvky.6. Hodnocení učebnic na základě jejich vlastností (komunikační, obsahové a ergonomické vlastnosti); vlastnosti "dobré" učebnice.7. Obsahové vlastnosti učebnic ČJL (učebnice mluvnice a slohu, učebnice literární výchovy, čítanky a antologie).8. Výzkumné metody analyzování učebnic - přehled.9. Hodnocení učebnic v praxi - obtížnost textu učebnice a její měření, přehlednost učebnice (prostředky makrostrukturace a mikrostrukturace), hodnocení obrazového materiálu v učebnici (vztah text - obraz, funkce obrazového materiálu), základní typy učebních úloh v učebnici.10. Tvorba učebnic a dalších učebních textů - principy a požadavky.

Literatura

JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.SIKOROVÁ, Z. Hodnocení a výběr učebnic v praxi. Ostrava : OU, 2007. ISBN 978-7368-412-6.MAŇÁK, J., JANÍK, T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 80-7315-175-8.PASCH, M., GARDNER, T. G., SPARKS-LANGEROVÁ, G. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a nalýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.PINAR, W. F., REYNOLDS, W. M., SLATTERY, P., TAUBMAN, P.M. Understanding Curriculum. New York : Peter Lang, 2004. GUNDEM, B. B., HOPMANN, S. (eds.). Didaktik and/or Curriculum. New York: Peter Lang, 2002. ISBN 0-8204-3385-3.MAŇÁK, J., KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.MARSH, C. J. Key Concepts for Understanding Curriculum. London and New York: Routledge, 2009. ISBN 0-41546-577-X.WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0846-6.CHAMBLISS, M. J., CALFEE, R. C. Textbooks for Learning: Nurturing Children´s Minds. Malden: Blackwell Publisher, 1998. ISBN 978-1-55786-412-3.MAŇÁK, J., KLAPKO, D. (eds). Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-124-3.KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.SIKOROVÁ, Z. Učitel a učebnice: Užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava : Oftis, 2011. ISBN 978-80-7368-923-0.KARAFFA, J. Vytváření předmětu do školního vzdělávacího programu. Ostrava: OU, 2007. ISBN 80-7368-547-7.ČERVENKOVÁ, I. Žák a učebnice: užívání učebnic na 2. st. základních škol. Ostrava: OU, 2010. ISBN 80-7368-924-3.ROSS, A. Curriculum: Construction and Critique. Oxford: Taylor & Francis, 2004. ISBN 978-0-20320-921-9.SLATTERY, P. Curriculum Development in the Postmodern Era (Critical Education Practice). Taylor&Francis, 2006. ISBN 978-0-41595-337-5.VAN DEN AKKER, J., KUIPER, W., HAMEYER, U. et al. Curriculum Lanscapes and Trends. Heidelberg: Springer, 2010. ISBN 978-9-04816-511-7.SCHIRO, M. Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns. London:SAGE publications, 2012. ISBN 978-1-41298-890-2.KRIDEL, C. (ed.). Encyclopedia of Curriculum Studies. (A-K), (L-Z). Thousand Oaks: SAGE Publications, 2010. ISBN 978-1-41295-883-7.PINAR, W. F. (ed.). International Handbook of Curriculum Research. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2014. ISBN 978-0415-80429-5.JANÍK, T., NAJVAR, P., KUBIATKO, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: MU, 2011. ISBN 80-2105-705-X.JANÍK, T., KNECHT, P. & NAJVAROVÁ, V. (eds.). Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007. ISBN 80-7315-153-7.SOSNIAK, L., STODOLSKY, S. Teachers and Textbooks: Materials Use in 4th-Grade Classrooms. The Elementary School Journal, 2003, Vol. 93, No. 3, s. 249-275. 2003. FLINDERS, D. J. & THORNTON, S. J. The Curriculum Studies Reader. Second edition. Oxford: Taylor & Francis, 2013. ISBN 978-1-13594-368-4.KELLY, A. V. The Curriculum: Theory and Practice. 6th edition. London: SAGE Publications, 2009. ISBN 978-1-84787-275-3.SIKOROVÁ, Z. Výběr učebnic na základních a středních školách. Ostrava: OU, 2004. ISBN 80-7042-373-0.

Požadavky

Zápočet bude studentům udělen na základě vypracování následujících úkolů:1. zpracování teoretické studie zaměřené na problematiku kurikula, převážně na základě zahraniční odborné literatury;2. zpracování prakticky zaměřené seminární práce, a to buď zevrubné analýzy učebnice češtiny (dle odborného zamření studenta lze volit jazykovou učebnici či čítanku), příp. srovnání několika paralelních učebnic, nebo vytvoření části učebnicového textu, včetně zdůvodnění postupu.

Garant

doc. PhDr. Radana Metelková Svobodová, Ph.D.PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D.