Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kapitoly z výv. č. liter. - starší č. l. (KCD / KVSC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / KVSC - Kapitoly z výv. č. liter. - starší č. l., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled témat výuky:1. Staroslověnské písemnictví na Velké Moravě a v raných přemyslovských Čechách, latinská tvorba (Prohlas, Život Konstantina, Život Metoděje, Kosmova Kronika česká).2. Počátky česky psané literatury, rozvoj umělecké tvorby v době lucemburské, stěžejní díla a autoři (kroniky, Legenda o sv. Kateřině, Tkadleček, satiry, drama).3. Specifika společenského a literárního vývoje v době husitské, traktát, spory, bojová píseň, osobnost J. Husa a P. Chelčického.4. Český humanismus, představitelé národního humanismu, zábavná literatura a Hynek z Poděbrad, osobnost J. Blahoslava, Daniel Adam z Veleslavína, V. Hájek z Libočan, rozvoj cestopisu.5. Katolické a evangelické baroko, básnická tvorba Adama Michny z Otradovic, B. Bridela, osobnost J. A. Komenského. Knížky lidového čtení, kramářské písně.6. Starší česká literatura v čítankách a literární výchově na ZŠ.

Literatura

PLCH, J. Antologie ze starší české literatury. Praha: SPN, 1987. LEHÁR, J. a kol. Česká literatura od počátku k dnešku. Praha: LN, 1999. LEHÁR, J., STICH, A. Česká literatura 1. Praha: Československý spisovatel, 1997. PETRŮ, E. Vzdálené hlasy. Olomouc: Votobia, 1996.

Požadavky

Student získá znalost o vývoji české literatury od 9. století do konce 18. století. Seznámí se s periodizací starší české literatury, se specifiky literární tvorby v jednotlivých obdobích, stěžejními žánry, autory a díly. Ve výuce bude vymezen prostor i pro analýzy a interpretaci ukázek z nejvýznamnějších děl (v souladu s nejčastěji využívanými ukázkami v čítankách pro 2. stupeň ZŠ).