Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro děti a mládež (KCD / LI1DV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / LI1DV - Literatura pro děti a mládež, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah: (hlavní témata po jednotlivých týdnech/ blocích- cca 13)Disciplína sleduje typologii a vývoj žánrů literatury pro děti a mládež, přihlíží ke kontextu vývoje české i světové literatury. Využívá základních poznatků z teorie literatury a aplikuje je na konkrétní texty. Zaměřuje se na profesní využití získaných vědomostí a dovedností s ohledem na další předpokládané uplatnění absolventů.Témata přednášek:1. Uvedení do světa literatury pro děti a mládež, specifické funkce a znaky literatury pro děti a mládež.2. Žánrová a věková strukturace literatury pro děti a mládež. Podněty k rozvoji čtenářství dětí (Celá Evropa čte dětem apod.), teorie a kritika literární tvorby pro děti a mládež, IBBY.3. Folklor a děti. Folklorní žánry a jejich začleňování do četby pro děti a mládež.4. Lidová pohádka, sběratelé a adaptátoři lidových pohádek.5. Moderní autorská pohádka.6. Pověsti, báje, legendy a bajky.7. Knižní tvorba pro děti předškolního věku (leporela, obrázková kniha).8. Poezie v četbě dětí a mládeže, folklorní východiska.9. Umělá poezie pro děti a mládež.10. Příběhová próza ze života dětí.11. Próza s dívčí hrdinkou.12. Dobrodružné žánry.13. Nové trendy v literární tvorbě pro děti a mládež.Program seminářů:Semináře doplní přednášky o prezentaci konkrétních titulů, medailony vybraných tvůrců a analýzy textů v takovém rozsahu, aby posluchači porozuměli specifikům jednotlivých žánrů a jejich funkcí.

Získané způsobilosti

Student získá:- znalost specifických znaků a funkcí literatury pro děti a mládež, znalost faktorů ovlivňujících dětské čtenářství, vývoje české literární tvorby pro děti a mládež se zaměřením na literární tvorbu 20. století, znalost základních literárních pojmů, stěžejních tvůrčích osobností a literárních děl; - dovednost využívat terminologii literární teorie při práci s literaturou pro děti a mládež, poučené recepce literárních děl pro děti a mládež, orientační analýzy a interpretace uměleckého textu;- kompetenci k poučené práci s uměleckým textem ve výchovném a vzdělávacím procesu.

Literatura

URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. MARTINKOVÁ, V. Teorie literatury 1 - 4. Učebnice pro 1. - 4. ročník středních škol. Praha, 1995. ROSOVÁ, M. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ostrava: OU PdF, 2002. ISBN 80-7042-224-6.DOUPALOVÁ, E. Úvod do studia předmětu "Výchova literaturou v oboru vychovatelství OVZP". Olomouc: PF UP, 1989. ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: FF OU, 2003. SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. URBANOVÁ, S. Děti a literatura. (Antologie textů literatury pro děti a mládež I). Děti a poezie. Ostrava: OU, 1996. Leščák, M - Sirovátka, O. Folklór a folkloristika. Bratislava: Smena, 1982. CHALOUPKA, O. - VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. časopisy. Ladění. Zlatý máj. GENČIOVÁ, M. Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Praha, 1984. STEJSKAL, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha : SNDK, 1962. URBANOVÁ, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. NEZKUSIL, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1983. Pleskot, J. Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ostrava, 1997. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I - III. Praha, 1979.

Požadavky

Okruhy ke zkoušce: 1. Pojem literatura pro mládež - jeho obsah a význam. Teorie a kritika LPM, IBBY.2. Specifické rysy literatury pro děti a mládež. Struktura věkového a žánrového členění literatury pro děti a mládež. 3. Folklorní žánry a jejich začleňování do četby pro děti a mládež. 4. Lidová pohádka. Sběratelé a převypravovatelé lidových pohádek.5. Moderní autorská pohádka.6. Pověsti, báje, legendy. Bajky.7. Knižní tvorba pro děti předškolního věku (obrázková kniha, leporelo). 8. Umělá poezie pro děti.9. Příběhová próza ze života dětí.10. Próza s dívčí hrdinkou.11. Dobrodružná literatura.12. Próza historická a přírodní. 13. Uměleckonaučná literatura, dětské encyklopedie.Průběh zkoušky:- zkoušený si losuje jednu otázku z teorie a dějin literatury pro děti a mládež- jedna otázka je mu zadaná ze seznamu přečtené literatury pro děti a mládež (bude obsahovat nejméně 20 titulů), daného autora a dílo zařadí do žánrů, připomene informace o autorovi, nastíní vývoj jeho tvorby a dílo samé se pokusí analyzovatBodový systém1) reprezentativní seznam primární i sekundární literatury v rozsahu nejméně 20 titulů - 0 - 10 bodů2) aktivní účast na semináři - 0 - 20 bodů3) zkouška: 0 - 80 bodů100 - 90 bodů výborně 89 - 70 bodů velmi dobře 69 - 50 bodů dobře 49 - 0 bodů nevyhověl

Garant

Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.