Předmět Literatura pro děti 1 (KCD / MSLD1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / MSLD1 - Literatura pro děti 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Okruhy k přednáškám:Specifické rysy literatury pro děti z hlediska autorského a čtenářského, výrazové prostředky a specifické funkce dětské literatury. Základní otázky genologie, přehled nejfrekventovanějších žánrů a žánrových forem. Lidová slovesnost jako východisko literatury pro děti, drobné folklorní útvary, dětský folklor, folkloristické teorie. Lidová pohádka a její literární ekvivalent. Charakteristika a klasifikace folklorní pohádky, její sběratelé a vydavatelé v 19. a 20. století, zvířecí pohádky. Moderní pohádka pro nejmenší; charakteristika žánru, specifika českého literárního kontextu.
Získané způsobilosti
Student zvládá analýzu literárního díla určeného dětem a mládeži, rozpoznává v něm složku informační, estetickou i výchovnou, poznává specifické rysy slovesné tvorby pro děti a mládež, orientuje se v klíčových žánrech - poezie, pohádka, uvědomuje si možnosti aplikace poznaných literárních útvarů v praxi učitele MŠ.
Literatura
SIROVÁTKA, O. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno, 1998. URBANOVÁ, S. - ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava: FF OU, 2005. ISBN 80-7368-046-7.URBANOVÁ, S. - KOVALČÍK, Z. Minimum z literatury pro děti a mládež. Ostrava: Scholaforum, 1996. CHALOUPKA, O. - VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. ŠUBRTOVÁ, M. Pohádkové příběhy 2000 - 2010. Brno, 2011. CHALOUPKA, O. - NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury 2. Praha: Albatros, 1976.
Požadavky
Aktivní účast v seminářích, prezentace vlastního námětu práce s knihou a s dítětem v předškolním věku k vytváření základu pro postupný rozvoj čtenářství. Četba dětské literatury v rozsahu nejméně 20 titulů za semestr.Bodový systém1) seminární úkol (zahrnuje studium primární a sekundární literatury) - 0 - 80 bodů2) aktivní účast na konzultaci - 0 - 20 bodů100 - 60 bodů vyhověl 59 - 0 bodů nevyhověl
Garant
Mgr. Olga Kubeczková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.