Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika (KCD / OBDI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / OBDI - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah předmětu je zaměřen na základní obecně-didaktické kategorie a témata vycházející ze zákonitostí a principů výukového procesu jako integrovaného systému vyučování učitele a učení žáka. Zvláštní důraz je v předmětu kladen na význam a možnosti využití vybraných aktivizujících výukových strategií a úlohu, kterou mohou sehrávat v procesech učení žáků staršího školního věku.

Literatura

MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: PdF MU, 1997. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.SPILKOVÁ, V. a kol. K současnému pojetí didaktiky. Praha: PdF UK, 1994. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.WALTEROVÁ, E. Kurikulum. Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0846-6.SPILKOVÁ, V., HAUSENBLAS, O. Měníme vyučování. Praha, 1994. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-978-X.SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika. Praha, ISV, 1999. ISBN 80-85866-53-1.PAŘÍZEK, V., SOLFRONK, J. Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha: PdF UK, 1996. PASCH, M. et. al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.BADEGRUBER, B. Otevřené učení v 28 krocích. Praha: Portál, 1994. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X.HOLT, J. Proč děti neprospívají?. Praha: Strom, 1994. HAVLÍNOVÁ, M. (ed.) a kol. Program podpory zdraví ve škole: Rukověť projektu Zdravá škola. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Reformu dělá učitel. Praha : STD, 1994. ČERVENKA, S. Slovní hodnocení. Kroměříž: Iuventa, 1994. SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7.CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7367-118-2.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992. DELORS, J. Učení je skryté bohatství. (Vzdělávání pro 21. století). Praha : Phare, 1997. FISCHER, R. Učíme děti myslet. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7176-120-7.MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X.

Požadavky

Výuka jako integrovaný systém učení žáka a vyučování učitele; modely výuky; pojetí výuky.Osobnost učitele ve výuce; vyučovací styly a jejich reflexe; profesní kompetence učitele.Osobnost žáka ve výuce; roviny rozvoje žáka; principy a podmínky učení žáků staršího školního věku; učební styly a jejich reflexe.Individualizace a diferenciace vyučování jako respektování individuálních potřeb žáků;Kurikulum v teorii a praxi. Základní kutikulární dokumenty a jejich vývoj. Rámcové vzdělávací programy a školní vzdělávací programy. Výukové cíle a učební úlohy: typologie, taxonomie, formulace.Výukové strategie; rozhodování učitele o výukových metodách, organizačních formáchMožnosti aktivizujících výukových strategií v rozvíjení klíčových kompetencí a dosahování očekávaných výstupů. Mentální a pojmové mapování. Problémové a heuristické metody. Kooperativní výukové strategie. Didaktická hra. Projektová výuka a Integrovaná tematická výuka. RWCT-čtením a psaním ke kritickému myšlení.Projektování výuky; příprava učitele na výuku; didaktická analýza učiva.Školní hodnocení; význam a funkce hodnocení; typy hodnocení; formy hodnocení: slovní hodnocení a klasifikace; metody hodnocení. Chyba v procesu učení. Pedagogická diagnostika učitele. Sebehodnocení žáka.