Předmět Rozvíjení čtenář. gramotn. ve výuce ČJL (KCD / RCTG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / RCTG - Rozvíjení čtenář. gramotn. ve výuce ČJL, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Čtenářská gramotnost - procesy porozumění podle metodologie PIRLS, mezinárodní výzkumy - komparace metodologie, stanovení didaktických východisek na základě zjištěných výsledků mezinárodních šetření.2. Didaktika češtiny - princip komplexnosti jako jeden ze stěžejních formantů výuky mateřského jazyka.3. Učebnice českého jazyka pro základní školy a integrace porozumění textu v nich. Seznámení s výsledky analýz nejčastěji užívaných učebnic češtiny 1. a 2. stupně ZŠ.4. Práce s materiály Ústavu pro informace ve vzdělávání a České školní inspekce ČR - ukázky úkolů. Metody práce s textem ve výuce češtiny na ZŠ.
Literatura
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Formování čtenářské gramotnosti v prostředí školy se zaměřením na žáky mladšího školního věku. Ostrava:OU, 2013. ISBN 978-80-7664-451-1.RABUŠICOVÁ, M. Gramotnost : staré téma v novém pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2858-0.KRAMPLOVÁ, I. - POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. POTUŽNÍKOVÁ, E. Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti PIRLS 2011. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-211-0607-9.
Požadavky
Studenti budou seznámeni se základní terminologií didaktiky českého jazyka a literatury, která se vztahuje k rozvíjení čtenářské gramotnosti (současně jim bude představena základní terminologie související s metodikou užívanou mezinárodními výzkumy čtenářské gramotnosti). Studenti získají povědomí o způsobu rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků ve výuce mateřského jazyka na ZŠ. Blíže se pozornost zaměří i na metodologii mezinárodních výzkumů PIRLS a PISA, aby si posluchači měli možnost uvědomit cesty vedoucí k formování čtenářských dovedností žáků ZŠ. Nedílnou součástí výuky bude prezentování aktuálních metod práce s textem ve vyučovacím procesu, aby byli studenti schopni didaktické transformace poznatků z této oblasti oborové didaktiky do vyučovacího procesu