Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Receptář nápadů ke čtenářské gramotnosti (KCD / RECNA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / RECNA - Receptář nápadů ke čtenářské gramotnosti, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Čtenářská gramotnost ve výzkumech PIRLS a PISA, čtenářská gramotnost z pohledu učitele ZŠ, implementace úkolů a zadání rozvíjejících čtenářskou gramotnost v učebnicích mateřštiny.

Získané způsobilosti

Student bude poučeně sledovat výskyt úkolů a zadání v učebnicích mateřského jazyka a bude schopen posoudit jejich vliv na kvalitu rozvíjení čtenářských kompetencí žáků základní školy. Student je schopen formulovat závěry k disciplíně v anglickém jazyce, ovládá cizojazyčnou odbornou terminologii, orientuje se v rozdílech mezi domácí a zahraniční pojmovou základnou.

Literatura

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - ŠVRČKOVÁ, M. Čtenářská gramotnost na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-878-3.KRAMPLOVÁ, I. - POTUŽNÍKOVÁ, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. List of ideas on reader literacy. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-068-1.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. - HYPLOVÁ, J. Strategie rozvíjení čtenářské gramotnosti v čítankách 1. stupně ZŠ. 2011. ISBN 978-80-7464-003-2.SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky. Ostrava: PdF OU, 2003. ISBN 80-7042-301-3.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-553-9.GEJGUŠOVÁ, I.-METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R.-HYPLOVÁ, J. a kol. Rozvíjení klíčových kompetencí žáka ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-445-7.PALENČÁROVÁ, J. - KESSELOVÁ, J. - KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN, 2003. ISBN 80-10-00328-X.PALENČÁROVÁ, J. - ŠEBESTA, K. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-101-8.GAVORA, P. Čítanie, písanie a gramotnosť - ich premeny v súčasnom svete. In Slovo o slove, roč. 12. Prešov: PdF PU, 2006. ISBN 80-8068-491-X.METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Repronis, 2008. ISBN 978-80-7368-653-6.LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: PdF OU, 2000. ISBN 80-7042-175-4.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole. Plzeň, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.

Požadavky

Aktivní účast na konaných seminářích, samostudium zadané literatury (s oporou o cizojazyčný studijní text), příprava na diskusi k vybraným tématům v rámci přímé výuky, zpracování seminární práce na předem zadané téma v dohodnutém rozsahu.Jazyk seminární práce - angličtina upřednostňováva.Student na konci semestru odevzdá seminární práci (požadavky konkretizovány vyučující na počátku semestru). Za zpracovaný úkol je možné získat max. 100 bodů, přičemž má možnost jednou práci přepracovat. Podle součtu získaných bodů jsou studenti hodnoceni následovně:100 - 51 bodů započteno50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

prof. PhDr. Jana Svobodová, CSc.