Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tvorba a využití učebního textu (KCD / RTVUC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / RTVUC - Tvorba a využití učebního textu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přehled probírané látky1. Současné požadavky na účinný učební text (hypertext).2. Variabilnost odborného (učebního) textu. Jazykové a textové vlastnosti textu určeného k výuce. Působení vlastností učebního textu v podmínkách nových informačních, komunikačních a výukových technologií.3. Komunikace učebním textem. Vlastnosti komunikačního kanálu.4. Podmínky porozumění učebnímu textu.5. Učební text jako dialog mezi učitelem a učícím se. Možnosti modifikace dialogu.6. Učební texty v procesu celoživotního učení.Předmět dává příležitost komplexně uplatnit poznatky nabyté v absolvovaných předmětech informatických i pedagogicko-psychologických. Zvláštní pozornost je věnována otázkám percepce psaného a mluveného učebního textu, dále funkci a možnostem elektronického hypertextu.V praktickém bloku se studenti učí připravit učební text (hypertext), který je konstantní ve složce obsahu (záměru) a variabilní v těch složkách, které zajišťují účinnost obsahu v měnících se komunikačních (výukových) situacích. Důraz je kladen na schopnost propojit funkčnost moderních vyučovacích technologií se znalostmi o stylech učení a vyučování. Nezanedbatelnou součástí průpravy je důraz na jazykovou čistotu a formulační přesnost.

Získané způsobilosti

- znalost didaktických zásad při použití učebního textu ve výuce- znalost podmínek účinnosti verbálních vlastností učebního textu ve výuce- znalost technických možností uplatnění učebního textu ve výuce- dovednost sestavit účinný učební text pro vybranou část výukového procesu- schopnost účelně komponovat lineární a nelineární text, verbální a neverbální (multimediální) textové prostředky- schopnost okamžitě text modifikovat podle edukačních potřeb cílové skupiny- kompetence - vytvořit účinný lineární i nelineární učební text obohacený o multimediální produkty- kompetence - uplatnit v učebním textu interaktivnost v rámci vyučované skupiny

Literatura

HÖFLEROVÁ, E. - HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava, 2003. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.KAPOUNOVÁ, J. Používání informačních a komunikačních technologií ve výuce. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha, 1998.

Požadavky

- účast na tutoriálech- zpracování seminární práce, které předpokládá: studium didaktických postupů a jejich modifikací uplatnitelných u vybraného úseku výuky- studium optimálních stylistických postupů pro zpracování verbální části textu- zhotovení nelineárního učebního textu vhodného pro použití v předem definované výukové komunikační situaci- prezentace seminární práce v závěrečném tutoriálu- osobní individuální konzultace včetně e-mailové komunikace s vyučujícímStudent bude v propojení na výklady propracovávat v průběhu semestru vybraný výukový problém jak do podoby psaného učebního textu, tak do podoby hypertextové. Konkrétní podmínky seminární práce budou sděleny na začátku semestru s ohledem na složení a potřeby studijní skupiny.Hodnocení studenta:- účast ve výuce - aplikace poznatků v textech (10 bodů)- samostatná práce s odbornými zdroji (20 bodů)- seminární práce (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno

Garant

doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.