Předmět Tvorba a využití učebního textu (KCD / RTVUC)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / RTVUC - Tvorba a využití učebního textu, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přehled probírané látky1. Současné požadavky na účinný učební text (hypertext).2. Variabilnost odborného (učebního) textu. Jazykové a textové vlastnosti textu určeného k výuce. Působení vlastností učebního textu v podmínkách nových informačních, komunikačních a výukových technologií.3. Komunikace učebním textem. Vlastnosti komunikačního kanálu.4. Podmínky porozumění učebnímu textu.5. Učební text jako dialog mezi učitelem a učícím se. Možnosti modifikace dialogu.6. Učební texty v procesu celoživotního učení.Předmět dává příležitost komplexně uplatnit poznatky nabyté v absolvovaných předmětech informatických i pedagogicko-psychologických. Zvláštní pozornost je věnována otázkám percepce psaného a mluveného učebního textu, dále funkci a možnostem elektronického hypertextu.V praktickém bloku se studenti učí připravit učební text (hypertext), který je konstantní ve složce obsahu (záměru) a variabilní v těch složkách, které zajišťují účinnost obsahu v měnících se komunikačních (výukových) situacích. Důraz je kladen na schopnost propojit funkčnost moderních vyučovacích technologií se znalostmi o stylech učení a vyučování. Nezanedbatelnou součástí průpravy je důraz na jazykovou čistotu a formulační přesnost.
Získané způsobilosti
- znalost didaktických zásad při použití učebního textu ve výuce- znalost podmínek účinnosti verbálních vlastností učebního textu ve výuce- znalost technických možností uplatnění učebního textu ve výuce- dovednost sestavit účinný učební text pro vybranou část výukového procesu- schopnost účelně komponovat lineární a nelineární text, verbální a neverbální (multimediální) textové prostředky- schopnost okamžitě text modifikovat podle edukačních potřeb cílové skupiny- kompetence - vytvořit účinný lineární i nelineární učební text obohacený o multimediální produkty- kompetence - uplatnit v učebním textu interaktivnost v rámci vyučované skupiny
Literatura
HÖFLEROVÁ, E. - HRAZDILOVÁ, A. Informační zdroje. Ostrava, 2003. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.KAPOUNOVÁ, J. Používání informačních a komunikačních technologií ve výuce. Ostrava : Ostravská univerzita, 1999. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha, 1998.
Požadavky
- účast na tutoriálech- zpracování seminární práce, které předpokládá: studium didaktických postupů a jejich modifikací uplatnitelných u vybraného úseku výuky- studium optimálních stylistických postupů pro zpracování verbální části textu- zhotovení nelineárního učebního textu vhodného pro použití v předem definované výukové komunikační situaci- prezentace seminární práce v závěrečném tutoriálu- osobní individuální konzultace včetně e-mailové komunikace s vyučujícímStudent bude v propojení na výklady propracovávat v průběhu semestru vybraný výukový problém jak do podoby psaného učebního textu, tak do podoby hypertextové. Konkrétní podmínky seminární práce budou sděleny na začátku semestru s ohledem na složení a potřeby studijní skupiny.Hodnocení studenta:- účast ve výuce - aplikace poznatků v textech (10 bodů)- samostatná práce s odbornými zdroji (20 bodů)- seminární práce (30-70 bodů)V součtu jsou studenti hodnoceni: 100- 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
Garant
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D.