Předmět Tvoření slov a lexikologie (KCD / TSLX)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCD / TSLX - Tvoření slov a lexikologie, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Základní pojmy, slovotvorné postupy derivace, kompozice a abreviace.2. Slovotvorné procesy mutace, transpozice a modifikace.3. Odvozování podstatných jmen, přídavných jmen, sloves a příslovcí.4. Slovo jako jednotka slovní zásoby, složení slovní zásoby, aktuální pohled na proměny českého lexika.5. Slovní význam, denotace, konotace, motivace, výrazy jednoznačné a mnohoznačné, druhy přenášení pojmenování.6. Vrstvy slov ve slovní zásobě v tradičním pojetí i z hlediska současných vývojových trendů.7. Vztahy lexikálních jednotek (hyperonymie, homonymie, synonymie, antonymie).8. Frazeologická pojmenování, druhy frazeologismů.
Literatura
FILIPEC, J., ČERMÁK, F. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. HUBÁČEK, J., JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, D., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele b.m. VadeMecumBohemiae, 2010. KOL. AUTORŮ. Mluvnice češtiny 1. Praha: Academia, 1986. HAUSER, P. Nauka o slovní zásobě. Praha: SPN, 1986. MARTINCOVÁ, O. a kol. Neologizmy v nešní češtině. Praha: ÚJČ AV ČR, 2005. ISBN 80-200-0607-9.SVOBODOVÁ, D. Průvodce českou slovní zásobou. Odry: Vade Mecum Bohemiae, 2006. ISBN 80-86041-34-4.KOL. AUTORŮ. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 1997. HUBÁČEK, J. Tvoření slov v češtině. Ostrava: OU, 1996.
Požadavky
Studenti jsou seznámeni se základními tématy vztahujícími se k oběma disciplínám. U tvoření slov jsou to především slovotvorné postupy odvozování, skládání a zkracování a slovotvorné procesy mutace, transpozice a modifikace v aplikaci na tvoření základních slovních druhů. V části věnované lexikologii je pozornost soustředěna na složení slovní zásoby a její jednotlivé vrstvy včetně jejich aktuálního obohacování, na problematiku slovního významu, vztahy slov ve slovní zásobě a frazeologii, to vše s reflexí uplatnitelnosti ve výuce na základní škole a využitím výsledků dílčích výzkumů znalostí žáků v oblasti slovní zásoby a možností jejich prohlubování.