Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika hudební výchovy 1 (KHV / 2PGS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / 2PGS1 - Didaktika hudební výchovy 1, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky k zápočtu, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience2. Vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy I, hudba jako cíl a předmět HV3. Intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), hudebnědidaktické pojmy II, HV na všeobecně vzdělávacích školách (cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky)4. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP)5. Osobnost učitele Hv, hodnocení a klasifikace v Hv, didaktické zásady, hudební činnosti6.Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu7. Respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení8. Rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy I9. Rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy II10. Prezentace metodických námětů11. Metodický nácvik jednohlasé písně, přípravná cvičení pro dvojhlas, metodický nácvik dvojhlasé písně12. Hudebněpohybová výchova, prezentace metodických námětů13. Zápočet1.-13. Základy hry na flétnu1.-13. Základy LA salsy

Získané způsobilosti

1. Student zná problematiku hudebněvýchovné teorie a praxe s akcentem na aktuální trendy hudební didaktiky.2. Student analyzuje inovace zaměřené na kurikulární reformu (RVP a ŠVP).3. Student umí využít základní hudební činnosti z hlediska hudebně-metodického.4. Student získává teoretické i praktické schopnosti a dovednosti a tvořivě aplikuje na edukační proces.5. Student kriticky hodnotí současné hudebnědidaktické přístupy.

Literatura

Balcárová, B. Alfa didaktiky hudobnej výchovy. Prešov: Súzvuk, 2004. ISBN 80-8918-800-1.Mark, M. L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.HAVELKOVÁ, K., CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika HV. PdF MU Brno, 1995. HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha, 1999. ISBN 80-902-638-01.Baranová, E. Hra a tvorivosť v hudobno-výchovnom procese. Banská Bystrica: PF UMB, 1997. ISBN 978-80-805-5025-7.Jenčková, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-9031-157-1.MICHALOVÁ, E. Hudba v škole. Banská Bystrica, 1997. ISBN 80-8055-114-6.STIBOROVÁ, Z. Hudebně pohybové hry. Ostrava: PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-104-5.Tichá, A. Možnosti rozezpívání hudebně a pěvecky zaostávajících dětí. Hudební výchova. Praha, 1994. Valerio, W. H. a kol. Music play: The Early Childhood Music Curriculum Guide for Parents, Teachers and Caregivers. Chicago: GIA Publications, 1998. ISBN 978-15-7999-027-5.Stiborová, Z. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání. Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-151-X.Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VUP v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.Burlas, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X.Učebnice Hv, metodické příručky, KAFOMET, notový materiál, CD a DVD s hudební problematikou. Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.Drábek, V. Multimediální komunikace v hudební a polyestetické výchově. Univerzita Karlova: PdF, 2001. ISBN 80-7290-065-X.FUKAČ, J., TESAŘ, S., VEREŠ, J. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2000. ISBN 80-210-2458-5.Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.

Požadavky

Aktivní účast min. 75% (50 bodů)Detailní přehled o informačních zdrojích z oblasti teorie a praxe HV (monografie, sborníky, periodika, celostátní konference, hudebně vzdělávací pořady v masmediích; normativní a pomocné školní materiály, internetové zdroje, vzdělávací portály)Prezentace a odevzdání písemně zpracovaných metodických námětů - a) hlasová výchova, b) rytmický výcvik, c) nácvik jednohlasé písně, d) nácvik dvojhlasé písně, e) hudebněpohybová výchova100-51 bodů započteno50-0 bodů nezapočteno

Garant

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.PhDr. Jiří Kusák, Ph.D.